شناسهٔ خبر: 66830814 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: اقتصاد نیوز | لینک خبر

نیم قرن با اقتصاد ایران؛ ۵ خرداد

حجم معاملات تهاتری نفت به حداقل میزان کاهش یابد

اقتصادنیوز: در پروژه «نیم قرن با اقتصاد ایران» تلاش بر این است تا از قبل اخبار و گزارش های اقتصادی به تصویر روشنی از وضعیت اقتصادی ایران دست پیدا کنیم.

صاحب‌خبر -

نگاه روندی این مزیت را دارد که تاثیر اقتصاد بر سایر موضوعات جامعه ایرانی و تاثیر گرفتن اقتصاد از آنها را بتوانیم در یک مجموعه تجزیه و تحلیل کنیم و همچنین پاسخ به چراهای وضعیت کنونی اقتصادی داشته باشیم. اکنونِ اقتصاد ما محصول تلاش ها و تصمیم گیری ها در دهه های گذشته است. امسال در این پروژه سال های 1394،1384،1374،1364،1354 از هر دهه انتخاب شده است.

در سال 1403، اقتصادنیوز در «نیم‌قرن با اقتصاد ایران» با استفاده از اخبار و گزارش‌های روزنامه‌های «اطلاعات» و «دنیای اقتصاد» هر روز روایتی اختصاصی از اقتصاد ایران و جهان تقدیم مخاطبان می‌شود.

پنجم خرداد 1354؛ ایران به بحرین کمک صنعتی و بازرگانی می‌کند

بحرین خواهان آغاز یک همکاری گسترده با ایران است و از ایجاد یک پیمان که همه کشورهای حوزه خلیج فارس در آن عضویت داشته باشند، جانبداری می‌کند.

مذاکرات دیروز امیرعباس هویدا با والاحضرت شیخ خلیفه بن سلمان آل خلیفه (نخست‌وزیران ایران و بحرین) دو ساعت به طول انجامید. امروز نیز هیات‌های ایرانی و بحرینی مذاکرات اقتصادی و همکاری‌های مشترک خود را دنبال کردند.

قرار است ایران در تربیت متخصصان موردنیاز در امور صنعتی و بازرگانی و فرهنگی بحرین اقداماتی انجام دهد.

پنجم خرداد 1364؛حجم معاملات تهاتری نفت به حداقل میزان کاهش یابد

میانگین کل صادرات نفت خام ایران طی سال 63 برابر 1.676 میلیون بشکه در روز بوده است که از این مقدار 67 هزار بشکه در روز برای تامین کمبود فرآورده‌های داخل کشور جهت تصفیه به خارج ارسال شده است.

وزیر نفت تولید روزانه نفت ایران در سال 63 را نیز هماهنگ با سهمیه 2.3 میلیون بشکه‌ای تعیین‌شده ازسوی اوپک اعلام کرد و گفت: جمهوری اسلامی ایران تنها جهت تثبیت بازار نفت و تقویت موضع اوپک سهم مذکور را قبول کرده است؛ زیرا ایران با توجه به بالا بودن مصرف داخلی، نفت کمتری برای صادرات در اختیار دارد درحالیکه کشورهایی که رقم مصرف داخلی آنها ناچیز است، سهم صادرات بیشتر دارند.

مهندس غرضی درباره سیاست فروش نفت ایران گفت: در عرضه و فروش نفت خام سعی می‌شود که حداکثر معاملات به‌صورت نقدی و به قیمت‌های رسمی انجام گیرد و در مرحله بعد روش‌های دیگر از قبیل معاملات به صورت تجارت متقابل با شرایط ویژه‌ای صورت گیرد ازجمله اینکه کشور خریدار نفت را باید حتما در پالایشگاه‌های داخلی و پالایشگاه‌های طرف قرارداد خود پالایش نموده و مصرف داخلی برساند. ضمنا به طور کلی سیاست وزارت نفت جمهوری اسلامی بر این است که حجم معاملات تهاتری نفت باید به حداقل میزان کاهش یابد.

 

پنجم خرداد 1384؛ مجلس یک فوریت طرح ممنوعیت فعالیت شرکت گلدکوئیست را تصویب کرد

طرح «ممنوعیت فعالیت شرکت‌ها و موسسات با ساختار هرمی با شبکه بی‌انتها» از قبیل: گلدکوئیست، با پیشنهاد یک فوریت در جلسه علنی دیروز مجلس شورای اسلامی مطرح شد و با تصویب این پیشنهاد نمایندگان موافقت کردند که این طرح حداکثر تا یک ماه دیگر در دستور کار جلسه علنی قرار گیرد.

تعیین سقف و کف برای نرخ بهره

رئیس‌جمهور درخصوص یکسان‌سازی نرخ بهره بانکی گفت: به زودی مشکل فاصله بین نرخ‌های بهره را با تعیین سقف و کف برای نرخ بهره را با تعیین سقف و کف برای نرخ بهره برطرف می‌کنیم.

سیدمحمد خاتمی مخالفت با یکسان‌سازی نرخ بهره را رد کرد و گفت: در این راه یک اشکال وجود دارد. ما نرخ بهره را 16 درصد قرار دادیم؛ درحالیکه نرخ بهره در برخی از بخش‌ها مثل صنعت 15 درصد و در کشاورزی 13.5 درصد بود.

اگر نرخ بهره یکسان‌سازی شود درواقع به نحو دیگری به صنعت و کشاورزی 13.5 درصد بود.

نظر شما