شناسهٔ خبر: 66830048 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه قدس | لینک خبر

حضور میلیونی مردم در مراسم تشییع پیکر شهدای خدمت و رئیس‌جمهور شهید که در حرم مطهر رضوی به خاک سپرده شد

قدرشناسی مشهدی‌ها در بدرقه خادم‌الرضا(ع)

او رفته بود برای ملتش از رودخانه مرزی ارس آب بیاورد، در دل جنگل‌ها اما پیکرش بر زمین افتاد و آسمانی شد. آتش بالگرد داغی شد بر دل همه مردم ایران؛ همه آن‌ها که از همین آب و خاک و سرزمین هستند و مدتی بود که همبستگی و همراهی با یکدیگر را فراموش کرده بودند، امروز اما رئیس‌جمهور ایران با رفتنش قوام این اتحاد و همبستگی ملت شد.

صاحب‌خبر -

غم عزت‌آفرین
پس از تأیید شهادت آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی و جمعی از همراهانش از جمله وزیر امور خارجه شهید حسین امیرعبداللهیان، قائم‌مقام سابق آستان قدس رضوی شهید مالک رحمتی و امام جمعه تبریز شهید آیت‌الله سیدمحمدعلی آل‌هاشم غمی به سیاهی شب قبل که صبح شدنش برای ملت ایران یک عمر طول کشید، توی دل‌ها خانه کرد؛ غمی که نخ تسبیح وحدت شد، غمی که با واکنش‌های بین‌المللی و اعلام عزای عمومی در دیگر کشورها، عزتمندی ایران اسلامی را دوباره تیتر یک رسانه‌ها کرد و در مهم‌ترین مجامع بین‌المللی برای همراهی با ملتی که در سوگ خادمش نشسته بود، یک دقیقه سکوت کردند و نمایندگان دنیا به احترام یاد و نام خادم ملت ایران ایستادند.
قرار عاشقانه مشهدی‌ها با خادم امام رئوف(ع) ظهر پنجشنبه سوم خرداد ماه بود. مسیر تشییع شهدای خدمت به سمت حرم مطهر رضوی از میدان 15خرداد به سمت میدان بسیج و میدان بیت‌المقدس مشخص شده بود. نرده‌های بی‌‌آر‌تی و موانع مسیر با تدبیر مسئولان برداشته شد تا حادثه‌ای دیگر، مردم را عزادار نکند.
پیش از این در تبریز، تهران و بیرجند مراسم تشییع و وداع با پیکر مطهر شهدا برگزار شده بود؛ اما تدفین پیکر شهید جمهوریت نظام مقدس اسلامی در مشهد بود و مردم از شهرها و استان‌های دیگر خودشان را رسانده بودند تا دینشان به خادم ملت را ادا کرده و شهید آیت‌الله حاج سید ابراهیم رئیسی را به سوی آرامگاه ابدی‌اش در پایین پای حضرت رضا(ع) بدرقه کنند.
مردم از صبح راهی خیابان محل قرار شده بودند. انگار می‌ترسیدند از قافله تشییع‌کنندگان جا بمانند و نشسته بودند در انتظار. از خوبی‌‌های رئیس‌جمهور شهیدشان می‌گفتند و حسرت‌هایی را که به دلشان مانده، مرور می‌کردند. پیرزنی حدوداً 60 ساله که سربند سبز یاحسین(ع) به سرش بسته بود، می‌گفت: از سر کار آمدم خانه. بی‌قرار بودم، سخت بود؛ اما توانستم خودم را به مشهد برسانم. بعضی‌ها ممکن است زخم زبان بزنند؛ اما به عشق رئیس‌جمهورم آمدم.
آن سوی شهر اما مسئولان هم در انتظار آمدن پیکرهای شهدای خدمت بودند که از صبح پنجشنبه در بیرجند میان عاشقان آیت‌الله رئیسی تشییع می‌شدند. او مدت‌ها نماینده خبرگان رهبری در خراسان جنوبی بود و تعلقی دوطرفه به مردم این خطه داشت. آن‌ها هم عزادار بودند، طوری که گویی پدری عزیز را از دست داده‌اند. ساعاتی پیش از آمدن پیکرها، آیت‌الله سید احمد علم‌الهدی همراه با خانواده شهید رئیسی به فرودگاه شهید هاشمی‌نژاد رسیدند و با استقبال رسمی و عرض تسلیت مسئولان استانی وارد مشهد شدند.

عزت‌آفرینی به سبک مادر سید ابراهیم
ساعاتی بعد وزیر کشور هم با همراهی استاندار خراسان رضوی، فرمانده سپاه امام رضا(ع) و دیگر مسئولان استانی برای استقبال از پیکر شهدا به فرودگاه شهید هاشمی‌نژاد مشهد آمد و صف استقبال مسئولان کشوری و استانی و خانواده‌های شهدا و فعالان فرهنگی از نزدیک هواپیما تا جایگاه استقرار تابوت‌ها شکل گرفت و دل توی دل هیچ‌کس نبود تا آخرین دیدار با پیکر مطهر شهدا نصیبشان شود.
مادر سید ابراهیم که حالا او را مادر شهید رئیسی صدا می‌زنند هم روی ویلچر در کنار مسئولان به چشم می‌خورد، این مادر با تربیتش عزت‌آفرین شده و این روزها روایت‌های زندگی در محله متوسط مشهد و ناشناس بودن بین همسایگان و روضه‌های مرتب خانگی‌اش دهان به دهان می‌چرخد و حتی اهالی محل تازه فهمیده‌اند بارها به منزل مادر رئیس‌جمهور رفته‌اند و نمی‌دانستند! و همین دلداگی آن‌ها را بیشتر کرده است.
سعادت نصیب دقایق پس از 11:17 ظهر پنجشنبه شد که در دل تاریخ، رسیدن پیکر مطهر رئیس‌جمهور و شهدای خدمت به مشهدالرضا(ع) را به نام خودشان ثبت کردند. پیکرها روی دوش نظامیان به سوی جایگاه روانه شد و صف استقبال یکپارچه دست‌هایی شدند که برای تبرک به تابوت‌ها عرضه می‌شد و همین که پیکرها در جایگاه آرام گرفتند، نماز جماعت ظهر و عصر در کنار جایگاه برگزار شد.

حضور 65 رسانه بین‌المللی در مشهد
آن گوشه شهر هم مردمی که چند ساعت زودتر خودشان را سر قرار عاشقی با رئیس‌جمهور رسانده بودند، نماز جماعت ظهر را برپا کردند و پس از آن مثل 65 رسانه بین‌المللی که آمده بودند به مشهدالرضا(ع) تا شکوه حضور ملت برای بدرقه سید محرومان را ثبت کنند، در انتظار نشستند تا شهید راه خدمت به ملت را در آغوش بگیرند.
مردم در مسیر فرودگاه تا بولوار جمهوری و میدان 15خرداد هم صف استقبال تشکیل داده بودند؛ اما مسئولان که فقط میدان 15خرداد را برای شروع مراسم اعلام کرده بودند، تابوت‌ها را از مسیر دیگری بردند تا بتوانند فضیلت تدفین در شب جمعه را برای شهید عزیزمان رقم بزنند.
ساعت حدود 13 مراسم تشییع با قرائت قرآن در میدان 15خرداد آغاز شد. مردم در استقبال از پیکر خادم‌الرضا(ع) هم استکبارستیزی خودشان را به رخ جهانیان کشیدند و شعار مرگ بر آمریکا سر دادند. روی خودرو حامل پیکرهای مطهر شهدا نوشته شده بود «آمدم ای شاه پناهم بده» و شهید رئیسی خستگی‌ناپذیر می‌رفت تا در پایین پای حضرت رضا(ع) و در کنار شهید هاشمی‌نژاد تا ابد پناه بگیرد.
خیابان‌های منتهی به مسیر تشییع هم پر از جمعیت بود. رانندگان تاکسی‌ها صلواتی مردم را به ایستگاه قطارشهری می‌رساندند تا سعادت همراهی با تشییع‌کنندگان را از دست ندهند و خود را با قطارشهری به میدان بسیج برسانند.
شبکه‌های تلویزیونی این شکوه همراهی و همبستگی در تشییع شهید آیت‌الله رئیسی را هر لحظه مخابره می‌کردند تا آن‌ها که با پا نتوانستند در این مراسم حضور داشته باشند، دلشان را راهی کنند به خیابان امام رضا(ع) مشهد و در قلبشان خادم ملت را راهی آرامگاه ابدی‌اش در قطعه‌ای از بهشت کنند.

ادای احترام مقام‌های خارجی و حضور در آیین تشییع
روز چهارشنبه مقام‌های خارجی کشورهای مختلف در دفتر نمایندگی وزارت امور خارجه شمال شرق کشور حاضر شدند و به ادای احترام به شهیدان آیت‌الله رئیسی و وزیر امور خارجه پرداختند. خبرها حکایت از این داشت که محمد شهریار کنسول جمهوری اسلامی‌ پاکستان، عبدالجابر انصار سرکنسول افغانستان، ماها کاشور ریاست نمایندگی کمیساریای عالی امور پناهندگان سازمان ملل متحد در مشهد، بندرعبدالله الهزانی سرپرست سرکنسولگری عربستان سعودی، عبدالکریم جاسم کریم سرپرست سرکنسولگری جمهوری عراق، سینان جم باش سرکنسول جمهوری ترکیه و الیاس قایپاف سرکنسول ترکمنستان برای عرض تسلیت در محل نمایندگی وزارت امور خارجه شمال شرق کشور با امضای دفتر یادبود، با مردم ایران ابراز همدردی و همدلی کردند.
پنجشنبه نیز بر اساس اعلام مسئولان استانی «شیخ نعیم قاسم» معاون دبیر کل حزب‌الله لبنان، «سلیم حقانی» مسئول منطقه کابل در وزارت رسیدگی به حوادث طبیعی افغانستان و سید عمار حکیم، رهبر جریان حکمت ملی عراق و نایب رئیس این مجموعه سیاسی و سرتیپ «علی حمدانی»، نماینده الحشدالشعبی عراق از میهمانان خارجی آیین تشییع رئیس جمهور بودند.
این آخرین سفر استانی رئیس‌جمهور مردمی و دوست‌داشتنی ایران بود. خانم اهوازی می‌گفت خودمان را برای تشییع به مشهد رسانده‌ایم. آقای رئیسی خیلی به خوزستان آمده بودند و نیاز نیست بگویم چه کارهایی انجام دادند. این مرد عملش گویا بود و با قلبمان به او ایمان داشتیم. حضور عراقی‌ها هم در مراسم تشییع به چشم می‌خورد؛ اما افغانستانی‌ها پررنگ‌ترین ملتی بودند که برای بدرقه سید محرومان آمده بودند.
مردم دوست نداشتند خادمشان از میان آن‌ها برود. هر چه به حرم مطهر رضوی نزدیک‌تر می‌شدی، ازدحام جمعیت بیشتر و حرکت خودرو حامل پیکرها سخت‌تر بود. بلندگو از مردم خواهش می‌کرد مسیرشان از میدان بسیج به سمت حرم مطهر رضوی را از خیابان‌های فرعی انتخاب کنند. یل جمعیت میلیونی حد فاصل میدان بیت‌المقدس و میدان بسیج ایستاده بودند و ظرفیت اضافه شدن به آن‌ها وجود نداشت. هوا گاه گرم بود و گاه بارانی. آسمان هم با غم مردم همراهی می‌کرد. طبق اعلام رسمی جمعیت هلال‌احمر خراسان رضوی به یک‌هزار و 837 نفر در آیین تشییع رئیس‌جمهور امدادرسانی شده است. مسئولان هم این حضور را 3میلیون نفر برآورد کرده‌اند.

سربازان «سید علی»
ساعتی مانده به غروب، پیکرها وارد حرم مطهر رضوی می‌شوند؛ همان‌جا که مسئولان کشوری از جمله محمد مخبر سرپرست ریاست جمهوری حضور داشتند و آخرین بخش از مراسم تشییع برگزار و پس از آن پیکر مطهر شهید آیت‌الله حاج سید ابراهیم رئیسی به آغوش امام رئوف(ع) سپرده شد تا خستگی یک عمر تلاش و خدمت صادقانه را از تن بیرون کند.
در میان جمعیت بی‌آلایش تشییع‌کنندگان عده‌ای یاد تشییع سردار دل‌ها را زنده می‌کردند و معتقد بودند سید محرومان مثل او بود. عده‌ای هم مثل از دست دادن پدری مهربان و تکیه‌گاهی محکم، اشک امانشان نمی‌داد و برخی هم با دستنوشته‌های خود انتخاب بعدی ملت ایران برای ریاست بر جمهور را انتخابی از جنس خادم‌الرضا(ع) می‌دانستند، مثل او که صندلی ریاست را رها کرده بود و در جای‌جای این سرزمین در پی خادمی ملتی بود که پیش از او طعم مسئول جمهوری اسلامی برایشان متفاوت بود و نام پرافتخار سید محرومان را بر رئیس‌جمهورشان گذاشته بودند. همه این جمعیت غمشان عظیم اما دلشان آرام بود به حضور، تدبیر و اقتدار «سید علی» و خودشان را سرباز فدایی ولی‌فقیه می‌دانستند و به رسیدن به قله در رکاب او ایمان داشتند.

خبرنگار: فاطمه سهامی

نظر شما