شناسهٔ خبر: 66821708 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: آریا | لینک خبر

دیوان بین المللی دادگستری امروز تصمیم گرفت: آیا اسرائیل حمله خود به غزه را متوقف خواهد کرد؟

صاحب‌خبر -
دیوان بین المللی دادگستری امروز تصمیم گرفت: آیا اسرائیل حمله خود به غزه را متوقف خواهد کرد؟

خبرگزاری آریا-دادگاه بین المللی دادگستری سازمان ملل روز جمعه در مورد درخواست آفریقای جنوبی برای دستور دادن به اسرائیل برای توقف حمله به رفح و عقب نشینی از غزه، به عنوان بخشی از یک پرونده گسترده‌تر که اسرائیل را به نسل‌کشی متهم می کند، رأی داد. وکلای آفریقای جنوبی خواستار اقدامات اضطراری برای توقف حملات اسرائیل به رفح برای تضمین بقای مردم فلسطین شدند.

به گزارش سرویس بین‌الملل آریا به نقل از مونت کارلو؛تصمیمات دیوان بین المللی دادگستری قطعی و لازم الاجرا است، اما اجرای آنها تضمین نمی شود. اسرائیل بارها اتهامات نسل‌کشی را رد کرده و تاکید کرده است که عملیات خود در غزه دفاع از خود در برابر حماس است که در 7 اکتبر به اسرائیل حمله کرد.

سخنگوی دولت اسرائیل گفت: "هیچ نیرویی روی زمین مانع از حمایت اسرائیل از شهروندانش و تعقیب حماس در غزه نمی شود." یک سخنگوی ارتش تایید کرد که ارتش با "احتیاط و دقت" در رفح کار می کند، جایی که صدها هزار فلسطینی برای فرار از بمباران اسرائیل پناه گرفته اند.

تصمیم دیوان بین المللی دادگستری علیه اسرائیل ممکن است فشار دیپلماتیک بر دولت بنیامین نتانیاهو نخست وزیر را افزایش دهد. چندین کشور اروپایی کشور فلسطین را به رسمیت می شناسند و دادستان دیوان کیفری بین المللی خواهان صدور حکم بازداشت علیه نتانیاهو، یوآو گالانت وزیر دفاع و رهبران حماس شده است.

دیوان کیفری بین المللی افراد را به دلیل جنایات جنگی محاکمه می کند، در حالی که دیوان بین المللی دادگستری به اختلافات بین دولت ها رسیدگی می کند. دادگاه دستور توقف اقدامات نسل‌کشی علیه فلسطینی ها و اجازه جریان کمک ها را بدون دستور توقف عملیات نظامی اسرائیل صادر کرده بود.

نظر شما