شناسهٔ خبر: 66820826 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: شفقنا | لینک خبر

رئیس سیا با هدف احیای مذاکرات آتش بس در غزه به اروپا می‌رود

صاحب‌خبر -

شفقنا- وب سایت آمریکایی اکسیوس به نقل از مقامات آمریکایی و اسرائیلی اعلام کرد که «ویلیام بیرنز»، رئیس سیا در روزهای آینده به اروپا سفر خواهد کرد تا با «دیوید بارنیا»، رئیس سرویس اطلاعاتی اسرائیل(موساد) و «شیخ محمد بن عبدالرحمن آل ثانی» نخست وزیر و وزیر امور خارجه قطر در چارچوب تلاش برای احیای مذاکرات آتش بس در غزه دیدار کند.

به گزارش شفقنا؛ وبگاه العربی الجدید نوشت: «چهارشنبه شب، پس از اینکه مذاکرات حدود دو هفته پیش به بن بست رسید، شورای اداری جنگ اسرائیل (کابینه) به تیم مذاکره کننده اسرائیل دستور داد تا تماس‌ها را برای دستیابی به توافق مبادله‌ای با جنبش مقاومت اسلامی (حماس) از سر بگیرند. این تصمیم پس از آن اتخاذ شد که ژنرال نیتزان آلون، مسئول پرونده ارتش در مورد زندانیان اسرائیلی در نوار غزه، سندی را با هدف بررسی چگونگی به تعویق انداختن جنگ اصلاح کرد».

به گفته این وب سایت، انتظار می‌رود برنز در اروپا با مدیر موساد و نخست وزیر قطر دیدار کند، در حالی که مذاکره کنندگان اسرائیلی در روزهای اخیر پیشنهاد جدیدی برای از سرگیری مذاکرات آتش بس در غزه ارائه کرده‌اند که شامل برخی امتیازات در غزه می‌شود.

مقامات اسرائیلی به آکسیوس گفتند که پیشنهاد جدید اسرائیل شامل تصمیم به دادن امتیاز در مورد تعداد زندانیان زنده است که به دلایل بشردوستانه در مرحله اول توافق آزاد خواهند شد، علاوه بر این تمایل به بحث در خصوص درخواست حماس برای آرامش دائمی در نوار غزه در مرحله دوم توافق است.

در جریان آخرین دور مذاکرات در قاهره، اسرائیل از حماس خواسته بود که 33 زندانی از جمله زنان، سربازان زن، مردان بالای 50 سال و مردانی را که در شرایط بهداشتی وخیم قرار دارند، به عنوان بخشی از مرحله اول توافق آزاد کند. حماس گفت که زندانیان و بازداشت شدگان مورد نیاز اسرائیل در مرحله اول قرار نمی گیرد.

روز گذشته(پنجشنبه)، منابع مصری مطلع از تحرکات قاهره در خصوص وضعیت نوار غزه گفتند که تحرکاتی با هدف از سرگیری مذاکرات آتش بس در غزه وجود دارد. یکی از این منابع گفت: «مقامات در قاهره یک سری تماس با طرف‌های فعال برای از سرگیری روند مذاکرات به منظور دستیابی به آتش بس و توافق تبادل اسرا آغاز کرده اند.»

تلاش برای احیای مذاکرات آتش‌بس در غزه در حالی صورت می‌گیرد که نیروهای اسرائیلی به بمباران‌های خشونت‌آمیز در سراسر نوار غزه، در بحبوحه اصرار بر تهاجم به شهر رفح که خواستار تخلیه بسیاری از مناطق آن شده است، ادامه می‌دهند. علیرغم هشدارهای بین المللی و نهادهای امدادی در خصوص عواقب این امر و با توجه به اینکه آوارگان در آنجا ازدحام کردند اسرائیل حملات خود را متوقف نکرده و از طرفی خواستار دستیابی به توافقی برای بازگشت مذاکرات در خصوص زندانیان با جنبش حماس شده است.

این خبر را در وبگاه العربی الجدید ببینید

نظر شما