شناسهٔ خبر: 66817098 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنو | لینک خبر

اجرای تبصره ۸ قانون بودجه برای مددجویان بهزیستی و کمیته امداد

سرانه پرداختی برای خانواده‌های یک نفره در ماه یک میلیون تومان، دو نفره یک میلیون و ۴۲۰ هزار تومان، ۳ نفره دو میلیون تومان، ۴ نفره دو میلیون و ۹۵۰ هزار تومان و ۵ به بالا ۳ میلیون و ۱۵۰ هزار تومان برای سال ۱۴۰۳ در نظر گرفته شده است.

صاحب‌خبر -

اجرای تبصره ۸ قانون بودجه برای مددجویان بهزیستی و کمیته امداد


اولین بار نیست که مددجویان بهزیستی برای تامین هزینه‌های درمان و دریافت مستمری خود با مشکل مواجه می‌شوند. وقتی در سال ۱۴۰۲ دولت تصمیم گرفت بودجه سازمان بهزیستی برای پرداخت مستمری را حذف و آن را به سازمان هدفمندی یارانه‌ها بدهد تا از این به بعد زیر نظر این سازمان مستمری‌ها پرداخت شود، چند تن از مدیران این سازمان اعتراض کردند اما خیلی زود صدای این اعتراض‌ها خاموش شد.

حالا همین مدیران مدعی‌اند به دلیل فراهم نبودن زیرساخت‌های مناسب برای پرداخت مستمری مددجویان بهزیستی از سوی سازمان هدفمندی یارانه‌ها نتوانسته‌اند تبصره ۸ قانون بودجه ۱۴۰۲ را اجرایی کنند. اما گویا زیرساخت‌های مورد نظر مسئولان دولت فراهم شده و همانطور که در قانون بودجه آمده، قرار است از امسال مستمری مددجویان بهزیستی از طریق سازمان هدفمندی یارانه‌ها پرداخت شود.


معاون حمایت و سلامت خانواده کمیته امداد، از واریز مستمری فوق‌العاده به حساب مددجویان سیل‌زده در استان سیستان و بلوچستان خبر داد که بر اساس شنیده ها برای خانواده های ۵ نفره نزدیک به ۴ میلیون تومان می شد.

حسین خدرویسی گفت: در پی وقوع سیل در چند شهرستان استان سیستان و بلوچستان و بروز خسارت مالی به تعدادی از مددجویان، مستمری فوق‌العاده به حساب خانواده‌های سیل‌زده این استان واریز شد.

وی افزود: این مستمری فوق‌العاده معادل یک ماه مستمری متناسب با تعداد اعضای خانوار مددجو است که به حساب سرپرستان خانوار واریز شد.

معاون حمایت و سلامت خانواده کمیته امداد تاکید کرد: این مستمری فوق‌العاده به ۱۳ هزار و ۳۰۲ خانوار سیل‌زده در شهرستان‌های جنوبی استان سیستان و بلوچستان که بیشترین خسارات را متحمل شده بودند، تعلق گرفت.


در حالی این ماده قانونی مورد تأکید خانواده معلولان قرار گرفته که اگر خانواده ها این مستمری را دریافت نکنند و از شرایط مالی مناسبی برای نگهداری و پرداخت هزینه های پرستاری عضو ناتوان خانواده شان برخوردار نباشند، چاره ای ندارند جز اینکه این فرد را به مراکز نگهداری واگذار کنند یا او در خانه با بدترین شرایط ممکن نگهداری شود.


این در حالیست که «هم اکنون ۷۵ هزار و ۱۹۹ نفر کمک هزینه حق پرستاری و مددکاری افراد دارای معلولیت در خانواده و ۳۱ هزار و ۳۱۷ نفر نیز کمک هزینه حق پرستاری افراد دارای آسیب نخاعی از سازمان بهزیستی کشور دریافت می‌کنند اما عده زیادی نیز پشت نوبت دریافت حق پرستاری هستند.»

در این زمینه فاطمه عباسی، معاون امور توانبخشی سازمان بهزیستی کشور به ایرنا گفته است: «با توجه به دستور مؤکد معاون اول رئیس جمهور در جلسه کمیته هماهنگی و نظارت بر اجرای قانون حمایت از حقوق معلولان در فروردین سال ۱۴۰۲ مبنی بر تسریع در اجرای حکم تبصره ۱ ماده ۷ قانون حمایت از حقوق معلولان (مصوب ۱۳۹۶) تا پایان اردیبهشت ماه، پیش نویس تصویب نامه با قید دو فوریت در هیئت وزیران تصویب شد.»

بهروز مروتی فعال حقوق معلولان به ایلنا گفته بود: «هر چند حق پرستاری که از سازمان بهزیستی پرداخت می شود ۲ میلیون و ۱۰۰ هزار تومان است اما مراکز ارائه دهنده خدمات پرستاری کمتر از ۲۵ تا ۳۰ میلیون تومان دریافت نمی کنند.» این درحالیست که این رقم به هیچ عنوان جوابگوی نیاز معلولان نیازمند دریافت خدمات پرستاری نیست و ارقام افزایشی هم متناسب با تورم در نظر گرفته نمی شود.


این فعال حقوق معلولان همچنین عنوان کرده بود که «سازمان هدفمندی یارانه مستمری ۲۰ درصد از معلولان بهزیستی توسط سازمان هدفمندی یارانه ها قطع شده است. »

نظر شما