شناسهٔ خبر: 66814202 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: اقتصاد نیوز | لینک خبر

روابط ورزشی ایران و چین وارد فاز اجرایی می‌شود؟

اقتصادنیوز: وزیر ورزش و جوانان در اجلاس با همتای چینی خود گفت: مشارکت دو کشور در زمینه ورزشی می‌تواند باعث تعمیق روابط ایران و چین در حوزه‌های مختلف شود.

صاحب‌خبر -

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از ایلنا، کیومرث هاشمی وزیر ورزش و جوانان جمهوری اسلامی ایران که برای حضور در اجلاس کشورهای عضو پیمان شانگهای به قزاقستان سفر کرده است، پیش از ظهر امروز با همتای چینی خود دیدار کرد.

در ابتدای این دیدار گائو ژیدان وزیر ورزش چین با تسلیت به دولت و ملت ایران پس از شهادت رییس‌جمهور و همراهان، اظهار کرد: ایران و چین از دوستان و شرکای قدیمی هستند. فوریه سال گذشته تفاهم‌نامه مشترکی بین دو کشور منعقد کردیم و پیرو مذاکرات سپتامبر سال گذشته، همکاری مشترک با جدیت بیشتر دنبال خواهد شد. ایران همواره به عنوان حامی چین مطرح بوده و امیدوارم همکاری‌ها مستمر و ادامه‌دار باشد.

ژیدان ادامه داد: ایران همواره در ورزش و به‌صورت ویژه در فوتبال، والیبال، تکواندو، کشتی و وزنه‌برداری در آسیا سرآمد بوده و چین هم در رشته تنیس‌روی میز، ژیمناستیک و شیرجه همیشه پیش‌رو بوده و با توجه به تفاهم نامه‌ای که در فوریه امضا کردیم انتظار می‌رود به تقویت ارتباطات ورزشی بیافزاییم و همکاری‌های موثری داشته باشیم.

وزیر ورزش و جوانان با قدردانی از ابراز همدردی دولت و ملت چین از ایران به دلیل سانحه رخ داده برای رییس‌جمهور و همراهان و حضور معاون نخست وزیر این کشور در مراسم خاکسپاری گفت: این دومین دیداری است که در کمتر از یک سال رخ داده و من وظیفه خودم می‌دانم انتخاب شما را به عنوان رییس فدراسیون جهانی ووشو تبریک بگویم. رشته ووشو یکی از رشته‌های مورد علاقه ماست که در سطح جهان فعالیت زیادی داریم و یکی از اعضای هیات رییسه فدراسیون جهانی یک ایرانی است. همچنین برای شما در میزبانی بازی‌های زمستانی هاروین آرزوی موفقیت داریم.

وزیر ورزش و جوانان افزود: مشارکت دو کشور در زمینه ورزشی می‌تواند باعث تعمیق روابط ایران و چین در حوزه‌های مختلف شود و این همکاری می‌تواند به ارتباط تاریخی دو ملت کمک کند.

هاشمی خاطرنشان کرد: جمهوری اسلامی ایران آماده ورود به فاز اجرایی تفاهم‌نامه خود با کشور چین است. یکی از موضوعاتی که علاقه داریم سریع وارد فاز اجرایی شویم استفاده از تجهیزات ورزشی چین در رشته‌هایی مثل وزنه‌برداری، قایقرانی، شنا، ژیمناستیک و دوومیدانی است. برای ترویج رشته زورخانه‌ای تمایل داریم به چین کمک کنیم، همچنین این آمادگی را داریم رشته‌های سنتی چین در ایران با توجه به ظرفیت اعطای بورسیه توسط دانشگاه پکن به دانشجویان ایرانی این کار انجام شود.

وی همکاری ایران و چین در کسب کرسی‌های بین‌المللی را مورد توجه قرار داد و گفت: دو کشور می‌توانند در کسب این کرسی‌ها به یکدیگر کمک کنند و باید از ظرفیت خوبی که دو کشور دارند، نهایت استفاده را ببریم.

نظر شما