شناسهٔ خبر: 66813110 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه رسالت | لینک خبر

در راستای تحولات چشمگیر عرصه سیاست خارجی در دوران خدمت شهید آیت الله سید ابراهیم رئیسی مطرح شد؛

دیپلماسی غرورآفرین شهید جمهور

شهید آیت الله ابراهیم رئیسی با شروع دولت سیزدهم، رویکرد افتخارآفرین دیپلماسی سیاسی را در دستورکار قرار دادند و در راستای تحقق این اهداف بزرگ، وزرا و مسئولان انقلابی و متعهد را برگزیدند.

صاحب‌خبر -

شهید آیت الله ابراهیم رئیسی با شروع دولت سیزدهم، رویکرد افتخارآفرین دیپلماسی سیاسی را در دستورکار قرار دادند و در راستای تحقق این اهداف بزرگ، وزرا و مسئولان انقلابی و متعهد را برگزیدند؛ شهید حسین امیرعبداللهیان، وزیر امورخارجه کشور از جمله وزرای مسئول و متعهد کشور بود که در راستای اهداف دیپلماسی سیاسی شهید آیت الله ابراهیم رئیسی گام برمی‌داشت و همواره با درنظرگیری منافع ملی و حمایت از مظلومان در صحنه سیاسی حاضر می‌شد. به موجب اقدامات تحول آفرین دولت سیزدهم و وزارت امور خارجه، نگاه همگرایی‌منطقه تقویت شد و شعله امید به کشورهای غربی خاموش شد. رویکرد شهید آیت الله ابراهیم رئیسی، اتکاء به توان داخلی کشور و همکاری با دست‌های همراه و همسو برای معیشت بهتر مظلومان جهان بود. با نگاه ایشان بود که کشور توانست طی مدت سه سال با بیش‌تر کشورهای دنیا همکاری‌های سیاسی و اقتصادی داشته باشد، از بحران‌های تحریمی عبور کند و باب جدیدی از ارتباطات سیاسی را با عضویت در سازمان همکاری شانگهای و بریکس به روی خود بازکند. 
خدمت صادقانه ایشان با نگاه حفظ منافع ملی موجب شد تا بسیاری از روابط همچون ارتباط با کشور عربستان احیا شود و حضور و تصمیم‌گیری سلطه‌گران در منطقه به حداقل ممکن و چه بسا صفر برسد. رویکرد حامی و هم‌صدایی با مظلومان وی موجب شد تا طوفان الاقصی، انزوای رژیم صهیونیستی را رقم بزند و کشورهای منطقه و کشورهای اسلامی بیش از هرزمان دیگری با یک‌دیگر همصدا شوند. در طول حیات طیبه شهید آیت الله ابراهیم رئیسی رژیم صهیونیستی با بی اثری تصمیمات خود مواجه شد و دریافت که توسعه ارتباطات جمهوری اسلامی ایران مانع از کارکرد او در سطح منطقه است. به بیان دیگر شهید آیت الله ابراهیم رئیسی دیپلماسی مقاومت در منطقه را دنبال کرد و در این حوزه نتایج حائز اهمیتی را به یادگار گذاشت که اکنون از آن‌ها به عنوان دیپلماسی غرور آفرین یاد می‌گردد. در راستای تحولات چشمگیر عرصه سیاست خارجی در دوران خدمت شهید آیت الله ابراهیم رئیسی به گفت‌وگو با جعفر قنادباشی، کارشناس مسائل غرب آسیا و حسن هانی زاده، کارشناس مسائل منطقه پرداختیم که در ادامه می‌خوانید. 

جعفر قنادباشی، کارشناس مسائل غرب آسیا:
شهید آیت الله رئیسی تسلیم تحریم‌ها نشد و تلاش برای  انزوای جمهوری اسلامی ایران را خنثی ساخت

جعفر قنادباشی، کارشناس مسائل غرب آسیا در گفت‌وگو با خبرنگار «رسالت» پیرامون نقش شهید آیت الله ابراهیم رئیسی، رئیس جمهور کشور و حسین امیرعبداللهیان، وزیر امورخارجه کشورمان در جهت تحقق اهداف سیاست خارجی نظام و ایجاد تحول چشمگیر در سیاست خارجی اظهارکرد: بخش بسیاری از آنچه که امروز در دستگاه دیپلماسی کشور شاهد آن می‌باشیم به سبب تلاش‌های فراوان و راهبردهای موثر شهید آیت الله رئیسی و شهید حسین امیرعبداللهیان است. دولت سیزدهم با تعیین راهبرد‌های متناسب با منافع ملی توانست دستگاه دیپلماسی کشور را احیا کند. متاسفانه پیش از دولت سیزدهم، دستگاه دیپلماسی کشور به مرکز ارتباط با کشورهای بزرگ غربی تبدیل شده بود که تنها در صحنه برجام با کشور گفت‌وگو داشتند. از این رو بسیاری از کشورهای دنیا تمایلی برای ارتباط با دستگاه دیپلماسی کشور و همکاری‌های سیاسی نداشتند. با شروع دولت سیزدهم و فعالیت شهید حسین امیرعبداللهیان شرایط به طورکل تغییر یافت و فعالیت‌های دستگاه دیپلماسی سیاسی به تمامی نقاط جهان گسترش یافت. همچنین فعالیت‌های فشرده متناسب با نیازهای کشور در دستورکار قرار گرفت و نتایج خوبی نیز رقم خورد. 
وی افزود: به موجب فعالیت‌های سیاسی دولت سیزدهم و وزارت امورخارجه، مبنای ارتباطات واقعیت‌های جهانی قرار گرفت. یکی از ملاحظات بسیار مهمی که سبب تبیین راهبردهای سیاسی می‌گردد، وجود شرایط گذار در دوران انتقال از صحنه سیاسی جهان است. در چنین شرایطی کشورهای بزرگ به ویژه در دنیای غرب بیش از پیش می‌کوشند تا در دیپلماسی جهانی تاثیر بگذارند و سیاست خارجی کشورها را متناسب با نیازها و منافع خود تغییر دهند. به بیان دیگر طی ادوار اخیر هجمه جهانی از سوی قدرت‌های بزرگ بر بسیاری از کشورهای دنیا اعمال شد تا سیاست‌هایشان بر اساس منافع ملی تنظیم نگردد. در غرب آسیا نیز به سبب شرایط محیطی و نفت خیز بودن، این مسئله بیش از سایر مناطق به چشم می‌خورد چراکه منطقه بسیار راهبردی و پر اهمیت می‌باشد. با وجود شرایط مذکور، دولت‌های گذشته متاثر از شرایط بین المللی قرار گرفتند و همسو با جریان‌های بین المللی منافع این قدرت‌ها را تامین می‌کردند. در دوران شهید آیت الله ابراهیم رئیسی ماهیت سیاست خارجی تغییر یافت و دیگر همسویی با جریان‌هایی که به نفع قدرت‌های سلطه‌گر بود، شکل نگرفت بلکه نوعی از روابط و اقدامات راهبردی متناسب با نیازهای کشور و منافع ملی در دستورکار قرار گرفت. قنادباشی تصریح کرد: به موجب سیاست‌های دیپلماسی دولت سیزدهم به ویژه راهبردهای شهید آیت الله رئیسی و حسین امیر عبداللهیان، رویکرد عدم تسلیم در جریان‌های سلطه گر مهم‌ترین مبنا قرار گرفت و روابط اقتصادی با کشورها نیز امنیت پیدا کرد. کارشناس مسائل غرب آسیا همچنین خاطرنشان کرد: در دوران شهید آیت الله ابراهیم رئیسی، رئیس جمهور کشور و حسین امیرعبداللهیان، وزیر امورخارجه کشورمان علی‌رغم تحریم‌های بین المللی اتفاقات بزرگی در عرصه سیاسی و اقتصادی شکل‌گرفت. او متذکر شد: شهید آیت الله ابراهیم رئیسی هیچ‌گاه تسلیم شرایط تحریمی نشد و سیاست‌های انزوای جمهوری اسلامی ایران نیز خنثی ساخت. بر اساس راهبرد وی در عرصه دیپلماسی سیاسی و اقتصادی، ارتباطات به شدت توسعه یافت و با کشورهای دوست و همسایه نیز وارد پیمان‌های منطقه‌ای حائز اهمیت شدیم. طی دوران خدمت ایشان به سوی سیاست همکاری‌های منطقه‌ای حرکت کردیم و نه تنها با جبهه مقاومت بلکه با سایر کشورهایی که پیش‌تر رابطه نداشتیم، احیای ارتباط کردیم و روابط‌مان تقویت شد. وی یادآور شد: به موجب سیاست‌های شهید آیت الله ابراهیم رئیسی، رئیس جمهور کشور و حسین امیرعبداللهیان، وزیر امورخارجه کشورمان به عضویت سازمان همکاری شانگهای و پیمان بریکس درآمدیم که دو پیمان بسیار مهم سیاسی و اقتصادی تلقی می‌شوند. 
وی در پایان این گفت‌وگو بیان کرد: رویکرد شهید آیت الله ابراهیم رئیسی در حوزه دیپلماسی سیاسی، سیاست همه‌جانبه بود که نتایج حائزاهمیت و فراموش نشدنی را بجا گذاشت.

حسن هانی زاده، کارشناس مسائل منطقه:
شهید آیت الله رئیسی زمینه انزوای بیش‌تر رژیم صهیونیستی را فراهم ساخت 

حسن هانی زاده، کارشناس مسائل منطقه در گفت‌وگو با خبرنگار «رسالت» اظهارداشت: در طول سه سال ریاست جمهوری شهید آیت الله ابراهیم رئیسی تحولات عظیمی در عرصه بین الملل و منطقه صورت گرفت. وی افزود: شهید آیت الله ابراهیم رئیسی و شهید حسین امیرعبداللهیان جایگاه جمهوری اسلامی ایران در سطح منطقه و جهان را ارتقاء بخشیدند و موجب شدند تا کشور در تراز بسیار بالایی قرار گیرد. رویکرد سیاسی دولت سیزدهم و شخص آیت الله رئیسی تلاش همه جانبه بود تا سلسله همکاری‌ها میان جمهوری اسلامی ایران و کشورهای منطقه شکل گیرد. در گذشته نگاه حاکمیت، برقراری رابطه با کشورهای غربی بود اما مادامی که دولت سیزدهم روی کار آمد، نگاه جمهوری اسلامی ایران تغییر یافت و رویکرد دیپلماسی سیاسی برقراری رابطه با کشورهای اسلامی، عربی و کشورهای آسیای میانه بود. نتیجه تلاش‌های شهید آیت الله ابراهیم رئیسی و شهید حسین امیرعبداللهیان به ویژه در طول هشت ماه گذشته و همزمان با شروع بحران غزه بسیار موفقیت آمیز بود. بحران غزه یک بحران جدید در غرب آسیا تلقی می‌گشت که به موجب تلا‌ش‌ها و تحرکات دیپلماسی رئیس جمهور و وزیر امورخارجه کشورمان با کاهش رنج‌ها مردم مظلوم فلسطین رو به رو شد. کاهش آلام مردم مظلوم فلسطین به ویژه اهالی غزه به اعتبار سفرهای شهید آیت الله ابراهیم رئیسی و شهید حسین امیرعبداللهیان بود. شهید آیت الله ابراهیم رئیسی همواره به کشورهای اسلامی سفر می‌کردند. وی در کنفرانس سران کشورهای اسلامی در عربستان با سخنرانی کوبنده خود جایگاه جمهوری اسلامی ایران به سطح بسیار بالایی ارتقاء بخشید و اثبات کرد که جمهوری اسلامی ایران کشور پرنفوذ و تاثیرگذاری است که همواره به دنبال کاهش نفوذ رژیم صهیونیستی در کشورهای اسلامی و عربی می‌باشد. هانی زاده در پایان این گفت‌وگو تصریح کرد: دولت سیزدهم به سبب تحرکات فوق العاده در عرصه دیپلماسی سیاسی همگرایی در منطقه را عملیاتی کرد و موجب انزوای بیش‌تر رژیم صهیونیستی شد. شهادت آیت الله ابراهیم رئیسی موجب شده تا رهبران کشورهای جهان با جمهوری اسلامی ایران ابراز همدردی کنند. بی‌شک این ابزار همدردی نشانه تاثیرگذاری و جایگاه ممتاز شهید آیت الله ابراهیم رئیسی و شهید حسین امیرعبداللهیان در جهان و به ویژه در منطقه و کشورهای اسلامی می‌باشد. پس از شهادت این دو شهید بزرگوار پادشاه عربستان، ولیعهد عربستان و همچنین رئیس جمهور مصر و سایر سران کشورهای عربی پیام تسلیت ارسال نموده و این حاکی از این است که جایگاه شهید آیت الله ابراهیم رئیسی بسیار احترام انگیز و بی نظیر نزد کشورهای اسلامی و دوست می‌باشد.

نظر شما