شناسهٔ خبر: 66812440 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: عصرخودرو | لینک خبر

مذاکرات خودرویی ترکیه و چین

عصر خودرو- ترکیه در حال مذاکره با شرکت‌های خودروسازی چینی به ‌منظور افزایش سرمایه‌گذاری در بخش نوپای خودروهای برقی این کشور است. این تلاش در راستای سیاست آنکارا مبنی بر تقویت این بخش روبه‌‌رشد انجام می‌گیرد.

صاحب‌خبر -

به گزارش پایگاه خبری «عصر خودرو»به نقل از دنیای اقتصاد، به گفته وزیر صنعت ترکیه در مصاحبه با بلومبرگ، مذاکرات با شرکت‌های چینی «بی‌وای‌دی» ‌و «چری» برای سرمایه‌گذاری در کارخانه‌های ترکیه در «مرحله پیشرفته‌» قرار دارد. فاتح کاجیر گفت: ترکیه علاقه‌مند است این مذاکرات هرچه سریع‌تر به نتیجه برسد. چری شرکتی دولتی است، در‌حالی‌که سهام شرکت «بی‌وای‌دی» در بورس معامله می‌شود. سرمایه‌گذاری چینی‌ها می‌تواند بخش روبه‌‌رشد خودروهای برقی در ترکیه را تقویت کند. شرکت ترکیه‌ای «توگ» اولین کارخانه خود را در سال 2022 افتتاح کرد و فروش محصولات این تولیدکننده خودروهای برقی، سال گذشته آغاز شد.
بازار داخلی خودروهای برقی در ترکیه رو به گسترش است. طبق گزارش خبرگزاری آناتولی، سال گذشته مجموعا 65هزار و پانصد دستگاه خودروی تمام‌برقی در ترکیه فروخته شد که نسبت به سال قبل آن، بیش از 800درصد افزایش را نشان می‌دهد. ترکیه همچنین تلاش‌هایی برای جذب شرکت تسلا، غول آمریکایی خودروهای برقی، انجام داده است. رئیس‌جمهور ترکیه، رجب طیب اردوغان، طی نشستی در ماه سپتامبر در نیویورک، از ایلان ماسک، مدیرعامل تسلا، دعوت کرد کارخانه‌ای در این کشور تاسیس کند. ماسک و اردوغان روابط دوستانه‌ای دارند. در اواخر سال 2021، اسپیس ایکس، که زیر نظر ماسک رهبری می‌شود، یک ماهواره ترکیه را به مدار زمین پرتاب کرد.براساس گزارش‌ها، شرکت‌هایی که ترکیه با آنها در حال مذاکره است، همگی سال گذشته جزو 25 شرکت برتر خودروهای برقی از نظر میزان فروش بوده‌اند، که این واقعیت می‌تواند به معنی سرمایه‌گذاری چشمگیر در ترکیه باشد. به گزارش رویترز، «بی‌وای‌دی» در سال 2023 پیشروترین فروشنده خودروهای برقی بود، اما در سه ماه اول سال 2024 رتبه اول را به تسلا واگذار کرد.

به دلیل توافق اتحادیه گمرکی آنکارا با اتحادیه اروپا، تولید خودروهای برقی در ترکیه، دسترسی چین به بازار اروپا را تسهیل می‌کند. براساس آمار، ترکیه هفتمین شریک تجاری اتحادیه اروپاست و 3.3درصد از سهم تجارت با اروپایی‌ها را به خود اختصاص داده است. به دنبال افزایش محدودیت‌ها و تعرفه‌های ایالات متحده بر خودروهای برقی ساخت چین، پکن اکنون علاقه‌مند به افزایش فروش خودرو در اروپا از طریق ترکیه است.

رقابت در منطقه
در خاورمیانه رقابت فزاینده‌ای برای توسعه خودروهای برقی آغاز شده است؛ حوزه‌ای که چین در آن به طور روزافزون برتری خود را تثبیت می‌کند. در ماه فوریه، یکی از زیرمجموعه‌های شرکت چینی تولیدکننده خودروهای برقی «نیو»، یک قرارداد اعطای لیسانس فناوری با شرکت «فورسون» (یکی از شرکت‌های تابعه هلدینگ «سی وای وی ان» در ابوظبی) امضا کرد. این اقدام پیرو سایر همکاری‌های بین شرکت‌های فعال در حوزه تولید خودروهای برقی و امارات متحده عربی صورت پذیرفت. به گزارش بلومبرگ، صندوق سرمایه‌گذاری عمومی عربستان در ماه نوامبر مذاکراتی برای سرمایه‌گذاری 250میلیون‌دلاری در شرکت چینی خودروهای برقی «گروه هیومن هرایزنز» انجام داده است. در همین حال، ترکیه تلاش‌هایی را برای ترغیب تسلا جهت سرمایه‌گذاری در این کشور آغاز کرده است. همچنین عربستان سعودی هم مشوق‌هایی برای تولید خودروهای تسلا در این کشور پیشنهاد داده است.

ترکیه به‌‌خودی‌‌خود بازار بزرگی محسوب می‌شود و فروش برقی‌ها در سال 2023، رقم 7.5درصد از کل فروش خودروها در این کشور را تشکیل داد. نهاد تنظیم‌کننده بازار انرژی در ترکیه انتظار دارد تعداد خودروهای برقی در این کشور تا سال 2025 به حدود 180هزار دستگاه افزایش یابد. این نهاد پیش‌بینی می‌کند سهم فروش خودروهای برقی در ترکیه در سال 2032 به 30.4درصد برسد.مایکل شو، مدیرعامل «بی‌وای‌دی» اروپا، هفته گذشته اعلام کرد این شرکت امکان تاسیس دومین کارخانه اروپایی در سال 2025 (علاوه بر کارخانه‌ای در حال ساخت در مجارستان) را بررسی کرده است. سرمایه‌گذاری‌های اروپایی ممکن است به BYD کمک کند تا از هرگونه تعرفه واردات جدید ناشی از تحقیقات اتحادیه اروپا در مورد یارانه‌های دولتی برای سازندگان خودروهای برقی چینی مصون بماند. ترکیه همچنین مالیات‌هایی برای اکثر خودروهای برقی تولیدشده در خارج از این کشور در نظر می‌گیرد.

آنکارا در تلاش است شرکت «توگ» را تا زمانی که این برند جدید بتواند در بازار داخلی (به عنوان چهارمین بازار بزرگ اروپا) تثبیت شود، در برابر رقابت محافظت کند.به گفته مقامات ترکیه‌ای، این کشور به دلیل توافق اتحادیه گمرکی با اتحادیه اروپا و خودروسازی پیشرفته‌اش، پایگاه ایده‌آلی برای صادرات به اتحادیه اروپاست. براساس داده‌های انجمن سازندگان خودرو، خودرو و قطعات یدکی جزو اقلام اصلی صادراتی این کشور محسوب می‌شود. صادرات این کشور در این حوزه سال گذشته به 35.7میلیارد دلار رسید، در‌حالی‌که یک دهه قبل، این رقم 21.6میلیارد دلار بود. به گفته وزیر تجارت ترکیه، هرگونه تصمیم به افتتاح یک کارخانه خودروسازی در این کشور «فرصت‌های ممتازی را برای سرمایه‌گذاری در حوزه باتری برای شرکت‌های چینی به ارمغان می‌آورد.» البته او یادآوری کرد که مذاکرات جاری ممکن است به تصمیم نهایی درباره سرمایه‌گذاری منجر شود یا خیر. شرکت توگ و فاراسیس انرژی چین در حال ساخت یک کارخانه تولید باتری در شهر بورسا در شمال غربی ترکیه در قالب یک سرمایه‌گذاری مشترک هستند.

نظر شما