شناسهٔ خبر: 66804491 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: رویدادایران | لینک خبر

(تصاویر) معرفی جنگنده بمب افکن فانتوم F۴ آمریکا (تصاویر) معرفی جنگنده بمب افکن فانتوم F۴ آمریکا

اف ۴ فانتوم (F-۴ Phantom) یک بمب افکن جنگنده است که توسط مک دانل داگلاس ساخته شده است. این هواپیمای مافوق صوت می‌تواند با سرعت دو برابر صوت (۲.۲ ماخ) حرکت کند. فانتوم که در اصل برای نیروی دریایی ایالات متحده ساخته شد، اولین پرواز خود را در ۲۷ می ۱۹۵۸ انجام داد و در سال ۱۹۶۱ وارد خدمت شد. تاریخچه

صاحب‌خبر -

اف ۴ فانتوم (F-۴ Phantom) یک بمب افکن جنگنده است که توسط مک دانل داگلاس ساخته شده است. این هواپیمای مافوق صوت می‌تواند با سرعت دو برابر صوت (۲.۲ ماخ) حرکت کند. فانتوم که در اصل برای نیروی دریایی ایالات متحده ساخته شد، اولین پرواز خود را در ۲۷ می ۱۹۵۸ انجام داد و در سال ۱۹۶۱ وارد خدمت شد.

تاریخچه توسعه بمب افکن جنگنده مافوق صوت

طراحی اولیه فانتوم II به عنوان یک هواپیمای تک سرنشین در سال ۱۹۵۳ توسعه یافت. با این حال، طراحی آن به دو مدل تک صندلی و دو صندلی تغییر یافت. نیروی دریایی آمریکا مدل دو صندلی را انتخاب کرد.

مک دانل در اکتبر ۱۹۵۴ نامه‌ای از قصد از نیروی دریایی ایالات متحده برای دو نمونه اولیه و یک هواپیمای آزمایشی ساکن دریافت کرد. مشخصات دقیق که در سال ۱۹۵۵ امضا شد، مأموریت اصلی فانتوم را ملزم به دفاع هوایی ناوگان در همه شرایط آب و هوایی می‌کرد. قابلیت حمله این بمب افکن نیز حفظ شد.

162

اولین نمونه اولیه، F۴H-۱، در اولین پرواز خود از فرودگاه بین المللی لامبرت سنت لوئیس در می ۱۹۵۸ به پرواز درآمد. این هواپیما به عنوان ادای احترام به فانتوم  FH۱، اولین جنگنده جت مک دانل، فانتوم F۴ II نامگذاری شد. متعاقباً به F۴ فانتوم تبدیل شد، زیرا تنها فانتوم در خدمت بود.

نیروی دریایی ایالات متحده در دسامبر ۱۹۵۸ یک قرارداد تولید محدود با مک دانل منعقد کرد. اولین فانتوم در سال ۱۹۶۱ وارد خدمت شد. اولین قرارداد بین المللی (با انگلستان) در سپتامبر ۱۹۶۴ امضا شد.

مشخصات بمب افکن فانتوم F۴

فانتوم دو سرنشینه ۵۸.۳ فوت طول و ۱۶.۶ فوت ارتفاع دارد. طول بال آن ۳۸.۵ فوت است. وزن این هواپیما ۲۵۲۰۰ کیلوگرم و حداکثر وزن برخاست آن ۲۷۰۰۰ کیلوگرم است.

163

حداکثر سرعت این جنگنده ۲۳۰۹ کیلومتر در ساعت و برد آن ۲۸۱۶ کیلومتر است. سرعت صعود اولیه آن بیش از ۴۱۰۰۰ فوت در دقیقه است. سقف سرویس ۵۶۱۰۰ فوت است.

موتور‌ها و محموله فانتوم F۴

F-۴ فانتوم با دو موتور جت J۷۹-GE-۱۷ با رانش ۱۷۹۰۰ پوندی ساخته شده توسط جنرال الکتریک کار می‌کند. فانتوم دارای ۹ نقطه سخت خارجی با ظرفیت حمل ۱۵۹۸۳ پوند ۷۲۵۰ کیلوگرم محموله (سلاح) است.

164

این هواپیما برای حمل موشک‌های هوا به هوا و هوا به زمین و همچنین بمب‌های غیر هدایت شونده، هدایت شونده و هسته‌ای مجهز است. همچنین یک مسلسل ۲۰ میلی متری داخلی ام۶۱ والکان روی دماغه نصب شده است.

قابلیت‌های ماموریت جنگنده F-۴

نیروی دریایی ایالات متحده در ابتدا از فانتوم به عنوان یک رهگیر استفاده کرد، در حالی که تفنگداران دریایی از این هواپیما به عنوان یک بمب افکن پشتیبانی زمینی استفاده می‌کردند. این هواپیما همچنین می‌تواند ماموریت‌های برتری هوایی، پشتیبانی نزدیک هوایی، رهگیری، سرکوب پدافند هوایی، حمله دوربرد، دفاع ناوگان و ماموریت‌های حمله و شناسایی را انجام دهد.

165

این هواپیما همچنین در همه شرایط آب و هوایی می‌تواند برای ماموریت‌های آموزشی کوتاه مدت یا تمرینات در جستجوی سیستم‌های دفاع ضد هوایی به خدمت گرفته شود.

صادرات F۴

اگرچه F-۴ برای نیروی دریایی ایالات متحده توسعه یافته بود، اما هم توسط نیروی هوایی ایالات متحده و هم توسط تفنگداران دریایی استفاده می‌شد. این هواپیما در ۱۱ کشور دیگر از جمله استرالیا، مصر، آلمان، یونان، ایران، اسرائیل، ژاپن، کره جنوبی، اسپانیا، ترکیه و بریتانیا در خدمت بوده است.

166

بمب افکن‌های F۴‌ در جنگ ویتنام و عملیات طوفان صحرا شرکت کردند. تولید این بمب افکن در سال ۱۹۸۵ پس از تولید ۵۱۹۵ فانتوم II متوقف شد. حدود ۴۱۳۸ هواپیما با نیرو‌های دفاعی ایالات متحده عملیاتی شدند، در حالی که ۹۱۹ فروند به کشور‌های مختلف فروخته شد. ژاپن ۱۳۸ فروند از این نوع هواپیما تولید کرد. فانتوم  درایالات متحده در سال ۱۹۹۶ بازنشسته شد.

انواع F-۴ فانتوم

نیروی دریایی ایالات متحده و تفنگداران دریایی ایالات متحده از انواع فانتوم‌های F-۴A، B، J، N و S استفاده کردند.

اگرچه F-۴ برای نیروی دریایی ایالات متحده توسعه یافته بود، اما توسط نیروی هوایی ایالات متحده هم استفاده شد.

F-۱۱۰ Spectre، F-۴C، D و E انواعی برای نیروی هوایی ایالات متحده هستند. مسلسل داخلی ام۶۱ والکان در F-۴E معرفی شد. F-۴G Wild Weasel V ارتقاء یافته F-۴E بود و توانایی حمل موشک‌های ضد تشعشع را دارد.

167

انواع F-۴K و M که برای ارتش بریتانیا توسعه یافته اند، دارای موتور‌های توربوفن رولزرویس اسپی هستند. F-۴EJ نمونه دارای مجوز ساخته شده توسط میتسوبیشی برای ژاپن است. ۱۳۸ فروند هواپیما توسط این شرکت ساخته شد.

F-۴F نوع ساده شده F-۴E است که به آلمان صادر می‌شود. QF-۴B، E، G، N و S برای استفاده در تحقیقات به پهپاد‌های هدف کنترل از راه دور تبدیل شدند. RF-۴B، C و E انواع شناسایی تاکتیکی هستند. F-۴‌ها در طول سال‌ها دستخوش به روزرسانی‌های مختلفی شده اند تا با نیاز‌های کشور‌های کاربر مطابقت داشته باشند.

جنجال ترکیه و سوریه بر سر سرنگونی F-۴

در ۲۲ ژوئن ۲۰۱۲، سوریه یک فروند RF-۴E ترکیه (F-۴) را پس از ادعای نفوذ این هواپیما به حریم هوایی این کشور سرنگون کرد. این هواپیما در دریای مدیترانه سرنگون شد و هر دو خلبان آن ناپدید شدند. ترکیه مدعی است که این جنگنده در حریم هوایی بین المللی و در یک ماموریت آموزشی غیرمسلح بوده است. ترکیه با اشاره به تهدیدی برای امنیت ملی خود به دنبال مداخله ناتو بود.

168

مشخصات کلی فانتوم F-۴

نوع: جنگنده بمب افکن مافوق صوت

سازنده: مک دانل داگلاس

اپراتورها: ایالات متحده، بریتانیا، استرالیا، مصر، آلمان، یونان، ایران، اسرائیل، ژاپن، کره جنوبی، اسپانیا، ترکیه

اولین پرواز: ۲۷ مه ۱۹۵۸

ورود به خدمت: سال ۱۹۶۱ (نیروی دریایی ایالات متحده)

تعداد تولید شده: ۵,۱۹۵

توقف تولید: سال ۱۹۸۵

سرعت: ۲.۲ ماخ (۲۳۰۹ کیلومتر در ساعت)

منبع: اقتصاد24

منبع: faradeed-189823

نظر شما