شناسهٔ خبر: 66794707 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: شفقنا | لینک خبر

نخست‌وزیر نروژ: سه‌شنبه آینده کشور فلسطین را به رسمیت می‌شناسیم

صاحب‌خبر -

شفقنا- نخست وزیر نروژ تاکید کرد که کشورش از اواسط هفته آینده فلسطین را به عنوان یک کشور مستقل به رسمیت خواهند شناخت.

به گزارش شفقنا، شبکه خبری «آر تی عربی» روسیه پیش از ظهر امروز (چهارشنبه) در پایگاه اینترنتی خود نوشت که «یوناس گار استوره»، نخست وزیر نروژ در یک کنفرانس مطبوعاتی مشترک با «اسپن بارت ایده»، وزیر امور خارجه این کشور، ضمن اعلام این که کشورش مطابق با قوانین بین المللی و قطعنامه های ذی ربط شورای امنیت سازمان ملل متحد از سه شنبه هفته آینده فلسطین را در مرزهای سال 1967 میلادی به عنوان یک کشور مستقل به رسمیت خواهد شناخت، تاکید کرد که بدون به رسمیت شناختن کشور فلسطین، صلح در منطقه خاور میانه برقرار نخواهد شد.

نخست وزیر نروژ این ضمن تاکید بر این که «اسرائیل و فلسطین» باید به عنوان دو کشور همسایه در کنار یکدیگر در صلح و امنیت زندگی کنند، تصریح کرد: در میانه جنگ (غزه) که در آن ده ها هزار نفر کشته و زخمی شدند، ما باید تنها جایگزین (راه حل دو کشوری) که راه حلی سیاسی برای اسرائیلی ها و فلسطینی ها ارائه می دهد را زنده نگه داریم.

استوره با بیان این که به رسمیت شناختن کشور فلسطین به معنای پشتیبانی از نیروهای میانه رو است که به گفته وی، نقش آنها در درگیری پایدار کاهش یافته، اعلام کرد که یک پیام محکم را به سایر کشورها می دهند تا کار نروژ و شمار دیگری از کشورهای اروپایی را دنبال کنند و کشور فلسطین را به رسمیت بشناسند.

نخست وزیر نروژ ضمن تاکید بر این که هدف کنونی تشکیل یک کشور فلسطینی دارای انسجام سیاسی بر پایه تشکیلات خودگردان بوده، خاطر نشان ساخت که به رسمیت شناختن کشور فلسطین ممکن است به از سر گیری روند دستیابی به راه حل دو کشوری منجر شود و شتاب بیشتری به آن بدهد.

استوره ضمن اعلام این که جنگ کنونی در نوار غزه بر اهمیت دستیابی به صلح و ثبات مبتنی بر حل و فصل مسئله فلسطین تاکید می کند، همچنین عنوان کرد که به باور وی، راه حل دو کشوری به نفع رژیم صهیونیستی است.

در همین حال، وزارت امور خارجه نروژ نیز اعلام کرد که مقامات فلسطین و رژیم صهیونیستی را در جریان تصمیم دولت این کشور برای به رسمیت شناختن کشور مستقل فلسطین در مرزهای سال 1967 میلادی همزمان با اقدام مشابه کشورهای اروپایی دارای دیدگاه مشترک در این باره قرار داده است.

وزارت امور خارجه نروژ ضمن تاکید بر این که از راه حل دو کشوری پشتیبانی می کند و برای پیشبرد آن در تلاش است، خاطر نشان ساخت که به رسمیت شناختن فلسطین به عنوان یک کشور مستقل بر موضع پایدار و بلندمدت این کشور تاکید می کند مبنی بر این که راه حل دائمی برای درگیری در خاور میانه تنها از طریق تشکیل راه حل دو کشوری قابل دستیابی است.

شایان ذکر است که نروژ پس از بلغارستان، قبرس، جمهوری چک، مجارستان، مالت، لهستان، رومانی، اسلواکی و سوئد، دهمین کشور عضو اتحادیه اروپا به شمار می آید که کشور فلسطین را به رسمیت می شناسد و انتظار می رود اسپانیا و جمهوری ایرلند نیز امروز اقدام مشابهی انجام دهند.

این در حالی است که تا ماه جاری میلادی، 143 کشور از 193 کشور عضو سازمان ملل متحد، فلسطین را به عنوان یک کشور مستقل به رسمیت شناخته بودند.

خبر اصلی را در آرتی‌عربی ببینید

نظر شما