شناسهٔ خبر: 66790967 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: شفقنا | لینک خبر

رایزنی ولیعهد عربستان و نخست‌وزیر ژاپن درباره روابط دوجانبه و تحولات فلسطین

صاحب‌خبر -

شفقنا- ولیعهد عربستان و نخست وزیر ژاپن درباره روابط و همکاری دو کشور و همچنین مسائل منطقه و جهان به ویژه تحولات فلسطین رایزنی کردند.

به گزارش شفقنا، خبرگزاری رسمی عربستان سعودی (واس) شامگاه امروز (سه شنبه) در پایگاه اینترنتی خود نوشت که یک تماس ویدیویی میان شاهزاده «محمد بن سلمان آل سعود»، ولیعهد و نخست وزیر این کشور و «فومیو کیشیدا»، نخست وزیر ژاپن برقرار شده و در جریان آن نیز، تشکیل شورای شراکت دو کشور اعلام گردیده است.

بنا بر گزارش واس، در این تماس ویدئویی کیشیدا برای ملک «سلمان بن عبدالعزیز آل سعود»، پادشاه عربستان آرزوی سلامتی کرده و تمایل و اشتیاق خود برای سفر ولیعهد این کشور به ژاپن در آینده را ابراز نموده در حالی که بن سلمان نیز از وی به خاطر ابراز احساسات و تکرار دعوت خود برای انجام چنین سفری قدردانی کرده است.

ولیعهد عربستان و نخست وزیر ژاپن ضمن رایزنی درباره «روابط دو جانبه متمایز میان دو کشور دوست» و فرصت های توسعه آن در زمینه های مختلف، همچنین تحولات منطقه ای و بین المللی و تلاش های صورت گرفته در قبال آن را به علاوه شماری از مسائل مورد علاقه مشترک مورد بحث و بررسی قرار دادند.

کیشیدا و بن سلمان در مورد تلاش های صورت گرفته در راستای توقف تجاوزگری های رژیم صهیونیستی، رساندن کمک های بشردوستانه به نوار غزه، حمایت از تلاش های با هدف به رسمیت شناختن کشور مستقل فلسطین در سطح بین المللی و پشتیبانی از حق فلسطینیان برای تعیین سرنوشت خود نیز رایزنی کردند.

در تماس ویدئویی ولیعهد عربستان و نخست وزیر ژاپن همچنین همکاری دو جانبه اقتصادی و سرمایه گذاری در انرژی و سرمایه گذاری های مشترک به علاوه مسائل مربوط به ابتکار آب و هوایی، پایداری محیط زیست و حفاظت از آن و کاهش اثرات تغییرات آب و هوایی مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

در همین حال، نخست وزیر ژاپن ضمن یادآوری این که 70 سال از برقراری روابط میان دو کشور می گذرد و تاکید بر این که همکاری با ریاض به ثبات منطقه کمک می کند، به همکاری فرهنگی میان کشورش و عربستان در برگزاری نمایشگاه های جهانی «اکسپو» در هر دو کشور اشاره کرد.

کیشیدا ضمن ابراز تمایل و اشتیاق نسبت به این که عربستان به نقش رهبری خود در ثبات بازار جهانی نفت و حمایت از زنجیره های جهانی تامین انرژی پاک ادامه دهد، از این کشور نفت خیز حاشیه خلیج فارس به خاطر عرضه پایدار نفت خام به ژاپن نیز قدردانی نمود.

نخست وزیر ژاپن همچنین نسبت به جذب سرمایه گذاری های خارجی مستقیم از عربستان برای کشورش در زمینه های ساخت و ساز، انتقال انرژی، استفاده از هیدروژن، دیجیتالی سازی، فناوری اطلاعات، ارتباطات، فضا، بهداشت، پزشکی، غذا، کشاورزی و بخش های دیگری که به ایجاد فرصت های تجاری منجر خواهند شد، ابراز امیدواری کرد.

کیشیدا ضمن ابراز خوشحالی از این که ژاپن مشعل «اکسپو» را پس از برگزاری این نمایشگاه جهانی در شهر اوساکا در منطقه کانسای در سال آینده میلادی، به عربستان تحویل می دهد تا آن را در سال 2030 در شهر ریاض برگزار کند، به تلاش کشورش برای تشویق رشد بیشتر در زمینه های سرگرمی، گردشگری، آموزش و ورزش اشاره کرد.

ولیعهد عربستان نیز به نوبه خود به تبادلات تجاری و رشد آن در سال های اخیر میان دو کشور اشاره کرده و ضمن ابراز تمایل و اشتیاق خود برای تعامل با شرکت های ژاپنی در شماری از زمینه های آینده دار و پروژه های عظیم، عنوان کرد که این کشور واقع در آسیای شرقی، بزرگ ترین مقصد سرمایه گذاری برای کشورش به شمار می آید.

بن سلمان با بیان این که عربستان به ادامه تامین نفت خام مورد نیاز ژاپن پایبند بوده و تمایل دارد همکاری دو کشور در زمینه های دیگری از جمله در زمینه فرهنگی و انرژی پاک افزایش یابد، تاکید کرد که ژاپن یک کشور برجسته در زمینه فرهنگ می باشد.

این در حالی است که قرار بود ولیعهد عربستان برای نخستین از سال 2019 میلادی که جهت شرکت در نشست گروه 20 (G20) به شهر ساحلی اوساکا رفته بود، طی روزهای دوشنبه تا پنج شنبه هفته جاری به ژاپن سفر کند و در جریان سفر خود نیز با امپراتور «ناروهیتو» و همچنین نخست وزیر این کشور دیدار داشته باشد.

با این حال، «یوشیماسا هایاشی»، سخنگوی دولت ژاپن دیروز (دوشنبه) در یک کنفرانس مطبوعاتی اعلام کرد که بن سلمان سفر خود به این کشور را به دلیل وضعیت جسمانی پادشاه عربستان به تعویق انداخته و این سفر بار دیگر میان دو کشور برنامه ریزی خواهد شد.

شایان ذکر است که دیوان پادشاهی عربستان یک شنبه هفته جاری اذعان کرد که بر اساس نتایج آزمایش های پزشکی انجام شده از ملک سلمان، وی از التهاب ریه رنج می برد و باید به یک برنامه درمانی متکی به آنتی بیوتیک که توسط پزشکان تدارک دیده شده، عمل کند.

خبر اصلی را در واس ببینید

نظر شما