شناسهٔ خبر: 66790179 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: رویدادایران | لینک خبر

گامی در جهت رونق تجارت غیرنفتی؛ ایجاد پلتفرم برای اتصال صادرکنندگان و واردکنندگان گامی در جهت رونق تجارت غیرنفتی؛ ایجاد پلتفرم برای اتصال صادرکنندگان و واردکنندگان

به گزارش اکوایران؛ بازگشت ارز حاصل از صادرات، چالشی است که همواره فعالان بخش خصوصی را درگیر خود کرده و برای رفع آن راهکارهای مختلفی از جمله «واردات در قبال صادرات» در دستور کار قرار گرفته است، اما نبود یک حلقه اتصال میان این دو بخش موجب شده تا این روش نتواند دستاورد چندانی داشته باشد. واردات در

صاحب‌خبر -

به گزارش اکوایران؛ بازگشت ارز حاصل از صادرات، چالشی است که همواره فعالان بخش خصوصی را درگیر خود کرده و برای رفع آن راهکارهای مختلفی از جمله «واردات در قبال صادرات» در دستور کار قرار گرفته است، اما نبود یک حلقه اتصال میان این دو بخش موجب شده تا این روش نتواند دستاورد چندانی داشته باشد.

 واردات در قبال صادرات یکی از روش‌های تسهیل بازگشت ارز محسوب می‌شود. در این روش صادرکننده می‌تواند به جای انتقال مستقیم ارز حاصل از صادرات کالای مورد نیاز را وارد کشور کند.  با این شرایط می‌توان گفت داشتن یک پلت‌فرم در کنار اتصال این دو بخش زمیه ورود کالای مورد نیاز به کشور را تسهیل خواهد کرد. پلتفرمی که قائم‌مقام وزیر جهاد کشاورزی از اتاق بازرگانی ایران خواست زمینه عملیاتی شدن و طراحی آن را فراهم کند. به گزارش اتاق بازرگانی ایران، علیرضا پیمان پاک در نشست کمیسیون مدیریت واردات این اتاق با اشاره به اینکه واردات در قبال صادرات غیرکشاورزی بهترین روش برای تسهیل برگشت ارز است، اعلام کرد: طراحی پلتفرمی برای اتصال واردکنندگان به صادرکنندگان می‌تواند روند واردات در قبال ارز حاصل تسهیل کند و در این زمینه باید اتاق ایران فعال شود و با تعریف پلتفرمی برای این موضوع، واردات در ازای صادرات غیر محصولات کشاورزی را عملیاتی کند.  

رفع مشکل تعهدنامه در تبادل ارزی

رئیس کمیسیون مدیریت واردات اتاق ایران با استقبال از پیشنهاد قائم‌مقام وزیر جهاد کشاورزی برای نقش‌آفرینی اتاق ایران در عملیاتی کردن واردات در ازای صادرات غیر محصولات کشاورزی، گفت: کمیسیون واردات، موضوع ایجاد این پلتفرم برای تبادل ارزی واردکنندگان و صادرکنندگان را پیگیری خواهد کرد. احمدرضا فرشچیان در ادامه به مشکلات ناشی از بخشنامه بانک مرکزی در 23 اسفند سال گذشته، گفت: اتاق بازرگانی ایران با پی پیگیری‌های مستمر و برگزاری جلسات متعدد با وزارت صمت و بانک مرکزی توانست، موافقت رئیس بانک مرکزی برای تمدید مهلت اجرای این بخشنامه تا پایان تیرماه (چهار ماه)  دریافت کند.  

فرشچیان با اشاره به حل نشدن مشکل تعهدنامه‌ها در شرایط تبادل ارزی صادرکننده و واردکننده، ادامه داد: این امر به ویژه مشکلاتی برای صادرکنندگان به وجود آورده و ممکن است واردکننده نتواند به زودی تخصیص بگیرد در شرایطی که کورتاژ صادراتی چهار ماه بیشتر اعتبار ندارد.

کاهش کالای مشمول ارز ترجیحی

کاهش فهرست کالای مشمول دریافت ارز ترجیهی یکی دیگر از مواردی است که قائم‌مقام وزیر جهاد کشاورزی به آن اشاره کرد. به گفته پیمان پاک، سال گذشته از 400 قلم کالاهای مشمول ارز 28 هزار و 500 تومان، 200 قلم کالا ازجمله گوشت منجمد را به نحوی از این شمول خارج کردیم که تاثیری روی قیمت‌ها نداشته باشد. امسال نیز قرار است بخش دیگری از این کالاها را از دایره کالاهای مشمول خارج کنیم.

پیمان پاک سیاست‌گذاری‌های ارزی این وزارتخانه امسال تغییر چندانی با سال گذشته نداشته است، ادامه داد: با مشورت و همکاری انجمن‌ها و تشکل‌های مرتبط، تا سال آینده کالاهای مشمول ارز 28 هزار و 500 تومانی به حداقل ممکن خواهد رسید؛ البته به نحوی که اثرات این اقدام، ملموس نباشد.

رسوب ایجاد چالش‌ بازارگاه در بنادر  

نایب‌رئیس کمیسیون مدیریت واردات نیز با اشاره به مشکل رسوب بسیاری از کالاها در گمرک گفت: کالاهای اساسی کشاورزی وارد بنادر و گمرک شده است، اما امکان عبور از بازارگاه را ندارند. بسیاری از کالاها در بنادر رسوب کرده‌اند که در معرض فساد و خسارت است. سیلوها در حالی خالی هستند که امکان نگه‌داری بهتر کالاها را دارند. داود رنگی با بیان الزام روند ثبت سفارش‌ها تجدیدنظر شود، ادامه داد: در حال حاضر بسیاری از ثبت سفارشات، منتهی به تمدید می‌شوند و زمان‌بر بودن آن موجب فساد بسیاری از کالاها شده است. به علاوه دموراژها بسیار کمرشکن هستند که عمدتا به دلیل همین محدودیت‌های زمانی ثبت سفارش به ما تحمیل می‌شود.

 

 

 

منبع: ecoiran-64052

نظر شما