شناسهٔ خبر: 66790079 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: تسنیم | لینک خبر

جزئیات بسته پیشنهادی سالیوان به نتانیاهو برای سازش با ریاض

رسانه‌های عبری زبان از وجود بسته پیشنهادی جیک سالیوان مشاور امنیت ملی بایدن به نتانیاهو در سفر اخیرش به منطقه پرده برداشتند.

صاحب‌خبر -

به گزارش گروه عبری خبرگزاری تسنیم، رادیو ارتش رژیم صهیونیستی در گزارشی در این رابطه اعلام کرد، به جزئیات بسته پیشنهادی جیک سالیوان مشاور امنیت ملی آمریکا دست یافته است که در بر گیرنده پیشنهاد پایان جنگ، سازش با عربستان و سرمایه گذاری میلیاردی در غزه است تا افق‌های جدیدی از همکاری در منطقه باز شود.

به نوشته این رسانه عبری زبان، بنیامین نتانیاهو نخست وزیر اسرائیل این پیشنهاد آمریکا را رد نکرده اما به صراحت هم موافقت خود را در این رابطه اعلام نکرده و درب را برای مذاکرات بیشتر در مورد آن (بخوانید گرفتن امتیازات بیشتر) باز گذارده است.

در این گزارش به جزئیات بخش هایی از این بسته اشاره شده است:  
1.  دورنمای سیاسی راه‌حل دو کشوری: در این بسته پیشنهادی باید اسرائیل رسما از تلاش برای ایجاد افق سیاسی جهت راه‌حل دو کشوری خبر بدهد، این یک شرط اساسی برای تحقق صلح دائم در منطقه است.
2.  خاتمه جنگ: در این بسته پیشنهادی باید اسرائیل با خاتمه جنگ فعلی دایر در غزه موافقت کرده و راه را برای تحقق ثبات در منطقه و توقف اقدامات خصمانه هموار کند.
3.  سرمایه گذاری در نوار غزه: در این بسته پیشنهادی توافقی برای سرمایه گذاری چند میلیارد دلاری در نوار غزه گنجانیده شده است که تحت نظارت و اعمال نظر اسرائیل انجام و پروژه‌های آن برای تحقق توسعه در منطقه!! خواهد بود.
4. یکی از بارزترین نکات این بسته پیشنهادی تحقق سازش کامل بین اسرائیل و عربستان سعودی است که قرار است تحت پوشش و زیر چتر امنیتی آمریکا و حمایت ائتلاف منطقه‌ای متشکل از کشورهای منطقه و تحت عنوان مقابله با خطرات ایران تشکیل شود.

در این بین شبکه 12 تلویزیون رژیم صهیونیستی به نقل از یک منبع آگاه سعودی که به شرط عدم افشای نامش با این رسانه عبری زبان گفتگو کرده، خبر داد، ریاض به رسمیت شناختن دولت فلسطینی را به عنوان پیش شرط تحقق صلح عنوان می‌کند و تاکید دارد بدون دریافت تضمین‌‌هایی واقعی و حقیقی برای تحقق راه‌حل دو کشوری خبری از سازش با کابینه فعلی اسرائیل نخواهد بود.  

پایگاه خبری و عبری زبان سوروگیم هم در این رابطه نوشت: بعد از آنکه کاخ سفید دیروز از تحقق پیشرفت ملموسی در مذاکرات سخن به میان آورد، امروز جزئیاتی از بسته پیشنهادی آمریکا برای سازش بین اسرائیل و عربستان رسانه‌ای شده است و قرار است در چارچوب آن ائتلاف نظامی منطقه‌ای علیه ایران تشکیل و کار آزادی ربوده شدگان (اسرای موجود در غزه) نیز در راستای آن به انجام برسد.

این رسانه خبر داد، این بسته پیشنهادی آمریکا طی روزهای اخیر در جریان سفر اخیر جیک سالیوان به اسرائیل در اختیار بنیامین نتانیاهو نخست وزیر و مسئولی عالی‌رتبه اسرائیلی قرار گرفته است.

برخی از مسئولین که در دیدار سالیوان و نتانیاهو حضور داشتند اعلام کردند، نتانیاهو مخالفت قاطعی با آن ابراز نکرده است اما در عین حال نشان نداده که با تمام جزئیات آن موافق است.

انتهای پیام/

نظر شما