شناسهٔ خبر: 66789667 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: اقتصاد نیوز | لینک خبر

سرخ‌پوشی بازارهای مالی در اردیبهشت + جدول

اقتصادنیوز: بازار سهام، ارز و طلا اردیبهشت‌ماه سرخی داشتند و تمامی بازارها در این ماه منفی شدند.

صاحب‌خبر -

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از اکوایران، دومین ماه بهار برای بازارها بهاری نبود. بازارهای مورد بررسی اکوایران سرخ‌پوش شدند. پس از افزایش قیمت‌ها در بازار طلا و ارز در فروردین‌ماه، بازار ارز و و طلا در ماه گذشته اصلاح کردند.

خبر مرتبط
بازار ارز در محدوده احتیاط/ پیش‌بینی قیمت دلار امروز سه شنبه 1 خرداد 1403

اقتصادنیوز: فعالان بازار از زمزمه مداخله ارزی بازارساز در بازاهای دبی، هرات و عراق در هفته‌های اخیر خبر می‌دهند. به عقیده آنها سیگنال‌های ارزپاشی می‌تواند خریداران را محتاط‌تر کند.

بازارها اردیبهشت پرفراز و نشیبی را پشت سر گذاشتند. ده انجمن بزرگ تولیدی کشور به رهبری نامه نوشتند و از ایشان خواستند تا بانک مرکزی قیمت دلار نیما را مطابق با متن قانون اصلاح کند. مشکلات تامین مالی شرکت‌ها در سایه افزایش نرخ بهره بدون ریسک، بالا بودن هزینه تامین مالی و اختلاف بالای نرخ دلار نیما و بازار آزاد ارز از مواردی بود که در اردیبهشت‌ماه در خبرها مورد توجه قرار گرفت.

البته خبر خوبی که برای تولیدکنندگان منتشر شد، تشکیل دوباره کمیته ارزی در اتاق ایران بود. پس از مدتی که کمیته ارزی دیگر در اتاق ایران نبود، احیای مجدد کمیته ارزی اقدام مطلوبی است که می‌تواند واسطه میان بازارساز ارزی و تولیدکننده باشد و نگرانی‌ها و دغدغه‌های تولیدکنندگان را به بازارساز در هنگام تصمیم‌گیری گوشزد کند و به دنبال راهیابی تامین خواسته‌های بازارساز در ایفای تعهدات ارزی باشد.

مالیات بر عایدی سرمایه از بازار طلا، مسکن و خودرو هم یکی از چالش‌های بازار‌ها در اردیبهشت‌ماه بود. خبری که موجب تعطیلی طلا فروشان تا بررسی نگرانی‌هایشان شد؛ در نهایت سه گروه ملزم به ثبت دارایی‌های خود در سامانه جامع تجارت شدند.

دفتر این ماه پرحادثه در نهایت با خبر شهادت حجت‌الاسلام والمسلمین سید ابراهیم رئیسی هشتمین رئیس جمهور ایران به پایان رسید. انتشار خبر سقوط هلیکوپتر در ساعات اولیه نه تنها بازار ارز و طلا را متلاطم کرد بلکه طلای جهانی را در همان روز به هم ریخت.

هم‌زمان حال پادشاهی عربستان نیز بد است که این اتفاقات در دو قدرت منطقه‌ای باعث شده که ایران و عربستان در کانون توجه تحلیلگران باشند. در حال حاضر محمد مخبر معاون اول شهید رئیسی مسئولیت ریاست قوه مجریه در دوره گذار تا انتخاب رییس‌جمهور بعدی و تشکیل کابینه جدید را برعهده دارد.

IMG_20240521_165150_337

بررسی‌ها از بازدهی بازارها نشان می‌دهد که بازارها در اردیبهشت‌ماه خون باریدند. درهم امارات بیشتری کاهش قیمت را ثبت کرد و بورس تهران با کاهش ۴.۶ درصدی کمترین کاهش را ثبت کرده است.

سکه گرمی در ماه جاری افت ۶.۸ درصدی را ثبت کرد ولی طلای آب شده با کاهش ۱۲.۵ درصدی بیشترین کاهش قیمت در بازار طلا را ثبت کرد. حباب سکه امامی در شروع ماه در محدوده ۱۸ درصد قرار داشت تا ۲۵ درصد هم رشد کرد و در پایان ماه در کانال ۱۶ درصدی قرار گرفت. قرار گیری حباب درهم در محدوده منفی ۴۵۰ تومان در آخرین روز اردیبهشت‌ماه هم دلیل کاهش بیشتر درهم را در اردیبهشت توجیه می‌کند.

نظر شما