شناسهٔ خبر: 66788584 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: شفقنا | لینک خبر

اردوغان: سیاست نسل‌کشی دولت نتانیاهو باید پایان یابد

صاحب‌خبر -

شفقنا- رئیس جمهوری ترکیه تاکید کرد که سیاست نسل کشی نخست وزیر رژیم صهیونیستی و کابینه وی همچنان ادامه دارد در حالی که این مسئله باید به پایان برسد.

به گزارش شفقنا، بخش عربی خبرگزاری «آناتولی» ترکیه (AA) عصر امروز (سه شنبه) در پایگاه اینترنتی خود نوشت که «رجب طیب اردوغان»، رئیس جمهوری این کشور در یک کنفرانس مطبوعاتی مشترک با «مارسل چیولاکو»، نخست وزیر رومانی پس از دیدار دو طرف، لزوم پایان دادن به سیاست نسل کشی کابینه «بنیامین نتانیاهو»، نخست وزیر رژیم صهیونیستی در نوار غزه را مورد تاکید قرار داد.

اردوغان در جریان این کنفرانس مطبوعاتی در شهر آنکارا، پایتخت ترکیه، ضمن اعلام این که با چیولاکو علاوه بر روابط دو جانبه، درباره تحولات منطقه و جهان نیز تبادل نظر کردند، اعلام کرد که ظلم و ستم رژیم صهیونیستی در نوار غزه و سایر سرزمین های اشغالی فلسطین در راس مسائل مورد بررسی دو طرف بوده است.

رئیس جمهوری ترکیه در این باره همچنین عنوان کرد: مسئولیت های جامعه بین المللی در رابطه با توقف ظلم و ستم های اسرائیل و تامین امنیت برادران فلسطینی ما روشن است اما با وجود اقداماتی که می تواند جلوی کشتار را بگیرد، انجام نمی دهد.

اردوغان با بیان این که «نتانیاهو و دولت وی سیاست نسل کشی را به قیمت به خطر انداختن امنیت شهروندان خود ادامه می دهند و این مسئله باید پایان یابد»، ابراز عقیده کرد که رومانی به تلاش های بین المللی در این زمینه کمک لازم را انجام خواهد داد.

رئیس جمهوری ترکیه در ادامه نیز اعلام کرد که در جریان گفت و گوهای دو جانبه با نخست وزیر رومانی در آنکارا، روند جنگ در اوکراین در پی حمله روسیه به این کشور که وارد سومین سال خود شده را مورد بحث و بررسی قرار دادند.

اردوغان در این باره همچنین تاکید کرد که از آغاز جنگ روسیه و اوکراین، ترکیه کمک های قابل توجهی برای پایان دادن به درگیری های دو کشور، تضمین امنیت غذایی در سطح جهان و ایمنی ناوبری در دریای سیاه ارائه داده و می دهد.

رئیس جمهوری ترکیه در مورد روابط کشورش و رومانی نیز ضمن اعلام این که مبادلات تجاری میان دو کشور طی دو سال متوالی از مرز 10 میلیارد دلار گذشته، افزود: هدف ما رسیدن به 15 میلیارد دلار است.

شایان ذکر است که رژیم صهیونیستی با وجود این که برای نخستین بار از زمان برپایی آن در سال 1948 میلادی، در دیوان کیفری بین المللی (ICC) به اتهام ارتکاب جنایت نسل کشی علیه فلسطینیان در جریان تجاوز نظامی خود به نوار غزه محاکمه می شود و شورای امنیت سازمان ملل متحد نیز نزدیک به دو ماه پیش برای برقراری آتش بس فوری قطعنامه به تصویب رسانده، همچنان برای دویست و بیست و هشتمین روز پیاپی به جنگ مرگبار و ویرانگر در این نوار تحت محاصره ادامه می دهد که بنا بر آمار رسمی وزارت بهداشت دولت وابسته به جنبش مقاومت اسلامی فلسطین (حماس)، تاکنون نزدیک به 35 هزار و 650 شهید و بیش از 79 هزار و 850 زخمی بر جای گذاشته که بیشتر آنها کودکان و زنان هستند.

در همین حال، تجاوز نظامی رژیم صهیونیستی به نوار غزه در پی عملیات غافلگیرانه گردان های شهید «عزالدین القسام»، شاخه نظامی جنبش حماس علیه پایگاه های نظامی و شهرک های صهیونیست نشین اطراف این نوار در هفتم اکتبر سال گذشته میلادی (15 مهر 1402)، باعث یک فاجعه انسانی بی سابقه، تخریب گسترده زیرساخت های نوار و دارایی های ساکنان آن و همچنین آوارگی نزدیک به دو میلیون تن از جمعیت تقریبا 2.3 میلیون نفری غزه و بروز قحطی در مناطق مختلف این نوار تحت محاصره به دلیل کمبود شدید غذا، آب، دارو و سوخت شده است.

خبر اصلی را در آناتولی ببینید

نظر شما