شناسهٔ خبر: 66786160 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: تحلیل بازار | لینک خبر

معاون آب و آبفای وزارت نیرو:

شاخص آبرسانی در ایران بالاتر از نرم جهانی است

معاون آب و آبفای وزارت نیرو گفت: در خصوص تامین آب برای انسان‌ها و طبیعت ضرورت دارد بررسی شود که چرا در سه دهه اخیر هنوز شاخص برخورداری جمعیت جهان از آب آشامیدنی سالم به ۷۵ درصد نرسیده است.

صاحب‌خبر -

به گزارش بازار، محمد جوانبخت، معاون وزیر نیرو در امور آب و آبفا در دهمین اجلاس شورای جهانی آب با اشاره به شهادت رئیس جمهور ایران، گفت: متاسفانه رئیس‌جمهور محبوب جمهوری اسلامی ایران و وزیر امور خارجه به همراه هیئتی در اثر حادثه سقوط بالگرد به درجه رفیع شهادت رسیده‌اند، این ضایعه را به تمامی انسان‌های آزاده و به ویژه به ملت بزرگ ایران که شاهد خدمات ارزنده وی بودند، تسلیت گفته و لذا باید در نخستین فرصت، محل کنفرانس را ترک کنم و از این بابت عذرخواهی می‌کنم.

وی ادامه داد: به عنوان نماینده وزارت نیروی جمهوری اسلامی ایران مراتب تشکر خود را از دولت و مردم کشور جمهوری اندونزی و برگزارکنندگان این گردهمایی بزرگ صمیمانه ابراز می کنم.

معاون آب و آبفای وزرات نیرو با اشاره به برگزاری باشکوه دهمین اجلاس شورای جهانی آب در پرجمعیت‌ترین کشور اسلامی، تصریح کرد: در این اجلاس ۶ موضوع مهم با شعار «آب برای شکوفایی» مورد بررسی قرار می‌گیرد و تجربیات کشورهای مختلف ارائه خواهد شد.

وی افزود: وزارت نیروی جمهوری اسلامی ایران در سال‌های اخیر در مسئله بازتخصیص آب و توسعه استفاده از منابع آبهای غیرمتعارف و همچنین مدیریت توامان مصرف آب و برق در چاه‌های کشاورزی، جهت توسعه عدالت و شفاف‌سازی به دستاوردهای مهمی دست یافته است.

وی با بیان اینکه در خصوص تامین آب برای انسان‌ها و طبیعت ضرورت دارد بررسی شود چرا در سه دهه اخیر هنوز برخورداری جمعیت جهان از آب آشامیدنی سالم به ۷۵ درصد نرسیده است، خاطرنشان کرد: حدود ۲ میلیارد نفر جمعیت جهان همچنان به آب سالم دسترسی ندارند؛ هرچند خوشبختانه جمهوری اسلامی ایران توانسته‌ است حتی با یک استاندارد سختگیرانه ۹۹.۹ درصد جمعیت شهری و ۸۶ درصد جمعیت روستایی خود را تحت پوشش شبکه‌ آب شرب و بهداشتی قرار دهد.

وی یادآورشد: در حالی که در این رویداد با موضوع تامین آب برای همه انسان‌ها بحث و گفت و گو می‌شود، خوب است بدانیم مردمی که در غزه زندگی می‌کنند با مشکل تامین آب شرب مواجه هستند و تحت فشار سخت‌ترین جنایت‌ها شامل کشتار بچه‌ها و زنان، عدم دسترسی به احتیاجات اولیه زندگی از جمله کمبود آب و محاصره از سوی رژیمی هستند که به هیچ تعهد اخلاقی و بین‌المللی پایبند نیست. ما با صدای رسا در کنار تمامی آزادی‌خواهان جهان توقف جنایت در غزه و بازگشت این سرزمین را به صاحبان اصلی فریاد می‌زنیم.

معاون آب و آبفای وزرات نیرو با اشاره به اینکه در روزهای اخیر در جای جای این جهان پهناور چه در کشورهای توسعه یافته و چه در کشورهای در حال توسعه شاهد تلفات جانی در خصوص پدیده مخرب سیلاب هستیم، افزود: در موضوع دیگر این اجلاس اندیشمندان بایستی در خصوص مقابله با این بلایای طبیعی چاره اندیشی کنند.

جوانبخت ادامه داد: کشور جمهوری اسلامی ایران در سال‌های اخیر توجه به افزایش تاب آوری جوامع از طریق آموزش و تنوع بخشی به اقدامات غیرسازه‌ای و استفاده از ظرفیت‌های مدیریت یکپارچه سیلاب (IFM) با بازنگری قوانین مرتبط با مدیریت بحران در کشور را به منظور شفاف‌سازی وظایف مابین سازمان‌ها و نهادهای کشوری مورد توجه قرار داده است.

وی ادامه داد: آنچه در دیگر موضوع این اجلاس مورد بحث قرار می‌گیرد مباحث حکمرانی و دیپلماسی آبی خصوصا در مقوله آبهای مرزی است که همیشه باعث اختلاف میان اقوام و کشورها می شود.

وی به پیشینه غنی و تاریخی معاهدات و مکانیزم های همکاری آبی بین ایران با کشورهای مختلف اشاره کرد و گفت: ایران با کشورهای همسایه خود در شرق، غرب و شمال دارای معاهدات و تفاهم نامه‌های متعددی است که برخی از آن‌ها نزدیک به ۸ دهه قدمت دارند.

نظر شما