شناسهٔ خبر: 66785011 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: اقتصاد نیوز | لینک خبر

افشاگری روسیه درباره مقصر سقوط بالگرد رئیس جمهور ایران

اقتصاد نیوز : وزیر امور خارجه روسیه با اشاره به شهادت رئیس جمهور و هیأت همراه در سانحه هوایی‌، گفت : تحریم‌های عامدانه آمریکا باعث آسیب جدی و جبران ناپذیر به کشورها می شود.

صاحب‌خبر -

به گزارش اقتصاد نیوز به نقل ازخبرگزاری تاس، سرگئی لاوروف در نشست خبری در حاشیه نشست شورای وزیران امور خارجه سازمان همکاری شانگهای در آستانه پایتخت قزاقستان افزود:‌ آمریکایی ها این موضوع (نقش اقدامات خود در سانحه هوایی ایران) را تکذیب می کنند، اما در واقع کشورهایی که آمریکا علیه آنها اعلام تحریم می کند، قطعات یدکی تجهیزات آمریکایی از جمله هوانوردی را دریافت نمی‌کنند. 

وی ادامه داد: آمریکایی‌ها آگاهانه به شهروندان عادی که در این کشورها از وسایل نقلیه هوایی استفاده می‌کنند، آسیب می‌رسانند. 

وزیر امور خارجه روسیه با بیان اینکه عدم تأمین قطعات صنعت هوایی، مستقیما با کاهش ایمنی پرواز مرتبط است، گفت:  سخنان مکرری که از مقام‌های غربی شنیده می‌شود که آنها تحریم‌ها را با هدف اصلاح رفتار مقامات کشورها اعمال می‌کنند و منافع شهروندان عادی را تحت تأثیر قرار نمی‌دهند،‌یک دروغ آشکار است. 

لاوروف گفت: این رویه غرب، تأیید کننده عدم اطمینان کامل به کشورهای غربی در مذاکرات در هر زمینه‌ای اعم از مسائل تجاری، اقتصادی، سرمایه‌گذاری و مالی است و این موضوع بیش از هر زمان دیگری، در نقاط مختلف جهان خود را نشان می‌دهد. 

وی در ادامه گفت: با توجه به این رفتار ایالات متحده در تحریم کشورها، وزارت صنعت و تجارت فدراسیون روسیه و سایر ادارات این کشور به صورت فعال در حال تلاش برای جایگزین کردن قطعات صنعتی ساخت غرب هستند و از این رو، اکنون تولید موتورها و سایر تجهیزات مورد نیاز ما به طور کامل در خاک روسیه انجام می‌شود.

هیچ گمانه‌زنی درباره تغییر جهت سیاست خارجی ایران نیست

وزیر امور خارجه روسیه در بخش دیگری از این نشست خبری گفت: هیچ دلیلی برای گمانه زنی درباره تغییر جهت سیاست خارجی ایران پس از درگذشت ابراهیم رئیسی رئیس‌جمهوری این کشور وجود ندارد.

لاوروف در پاسخ به سوال خبرنگار تاس که آیا درگذشت رئیسی می‌تواند بر سیاست خارجی تهران و روابط دوجانبه ایران و روسیه تأثیر بگذارد، گفت: صادقانه بگویم، دلیلی نمی‌بینم که بتوان در مورد تغییر سیاست خارجی ایران گمانه‌زنی کرد.

وی ادامه داد: مهدی صفری (معاون وزیر امور خارجه و) رئیس هیات ایرانی در شورای وزیران سازمان همکاری شانگهای "علاقه آشکار به اجرای یک سری پروژه های عملی در حوزه حمل و نقل و انرژی را تایید کرد که مورد توافق قرار گرفت.

وزیر امور خارجه روسیه گفت: رؤسای جمهوری در کشورهای روسیه و ایران به دلیل منافع توسعه‌ای این کشورها،‌ به توسعه کریدور شمال – جنوب توجه ویژه ای دارند.

 نشست شورای وزیران امور خارجه سازمان همکاری شانگهای سه‌شنبه اول خردادماه ۱۴۰۳ در آستانه پایتخت قزاقستان آغاز شد و در این نشست مهدی صفری، معاون دیپلماسی اقتصادی وزیر امور خارجه ایران به جای حسین امیرعبداللهیان وزیر فقید وزارت امور خارجه ایران، شرکت کرده است. قرار بود در این نشست حسین امیرعبداللهیان برای نخستین بار به عنوان عضو اصلی این سازمان شرکت کند. 

امیرعبداللهیان قرار بود عصر روز دوشنبه عازم آستانه شده تا در نشست شورای وزرای خارجه شانگهای شرکت کند اما حادثه سقوط بالگرد، او را به دوستان شهیدش ملحق کرد.

این نشست با یک دقیقه سکوت به یادآیت الله ابراهیم رئیسی رئیس جمهور ایران و حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه ایران که در سانحه هوایی جان باختند آغاز شد.

 

نظر شما