شناسهٔ خبر: 66782443 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: رویدادایران | لینک خبر

دوره ریاست‌جمهوری جدید چند ساله است؟ دوره ریاست‌جمهوری جدید چند ساله است؟

طحان نظیف گفت: همه مسئولیت‌های ریاست‌جمهوری برعهده معاون اول است، اما در اصول قانون اساسی برخی از محدودیت‌ها قرار داده شده همچون اینکه در این مدت ۵۰ روز امکان استیضاح وزرا توسط مجلس وجود ندارد و نمی‌توان اقدام به بازنگری قانون اساسی و برگزاری همه‌پرسی کرد. به گزارش مهر، «هادی طحان‌نظیف» عضو

صاحب‌خبر -

طحان نظیف گفت: همه مسئولیت‌های ریاست‌جمهوری برعهده معاون اول است، اما در اصول قانون اساسی برخی از محدودیت‌ها قرار داده شده همچون اینکه در این مدت ۵۰ روز امکان استیضاح وزرا توسط مجلس وجود ندارد و نمی‌توان اقدام به بازنگری قانون اساسی و برگزاری همه‌پرسی کرد.

به گزارش مهر، «هادی طحان‌نظیف» عضو حقوقدان و سخنگوی شورای نگهبان در گفت‌وگو با شبکه افق سیما، ضمن عرض تسلیت به مناسبت شهادت آیت‌الله رییسی و همراهان ایشان اظهار کرد: همراهانش اظهار داشت: ضایعه تاسف‌بار و دردناکی برای ملت ایران رخ داده، اما قانون اساسی برای چنین روز‌هایی پیش‌بینی‌هایی انجام داده است.

سخنگوی شورای نگهبان گفت: همانطور که رهبر معظم انقلاب فرمودند هیچ خللی در امور کشور به وجود نمی‌آید و کار‌ها بر منوال روش‌های قانونی پیش‌بینی‌شده طی خواهد شد.

معاون اول عهده‌دار مسوولیت‌های ریاست‌جمهوری

این عضو حقوقدان شورای نگهبان با اشاره به اصل ۱۳۱ قانون اساسی عنوان کرد: در چنین شرایطی یعنی فوت رئیس‌جمهور یا موارد مشابه با موافقت مقام معظم رهبری، معاون اول ریاست‌جمهوری مسوولیت‌ها و اختیارات ریاست‌جمهوری را عهده‌دار خواهد شد.

وی گفت: همچنین شورایی متشکل از رئیس مجلس شورای اسلامی، رییس قوه قضاییه و معاون اول رئیس‌جمهور ترتیبات لازم برای برگزاری انتخابات ریاست‌جمهوری ظرف مدت ۵۰ روز را فراهم خواهند کرد.

طحان‌نظیف در پاسخ به سوال مجری این برنامه اظهار کرد: همه مسئولیت‌های ریاست‌جمهوری برعهده معاون اول است، اما در اصول قانون اساسی برخی از محدودیت‌ها قرار داده شده همچون اینکه در این مدت ۵۰ روز امکان استیضاح وزرا توسط مجلس وجود ندارد و نمی‌توان اقدام به بازنگری قانون اساسی و برگزاری همه‌پرسی کرد.

برگزاری جلسات با وزارت کشور برای برگزاری انتخابات

وی در خصوص زمان برگزاری انتخابات ریاست‌جمهوری هم که مورد سوال مجری این برنامه بود، تاکید کرد: در قانون اساسی و قوانین عادی برای چنین روز‌هایی پیش‌بینی‌هایی شده است. زمان‌بندی‌ها باید به گونه‌ای تمهید شود که حداکثر ظرف مدت ۵۰ روز انتخابات ریاست‌جمهوری برگزار شود.

سخنگوی شورای نگهبان در همین رابطه افزود: امروز جلسه‌ای با وزارت کشور داشتیم. در شورای نگهبان نیز جلسه‌ای در این خصوص برگزار شد تا تمهیدات و مقدمات بر مدار قانون فراهم شود. به‌محض اینکه این موارد همچون زمان ثبت‌نام و زمان برگزاری انتخابات جمع‌بندی و تصمیم نهایی اتخاذ شود، از طریق صدا‌و‌سیما و رسانه‌ها اطلاع‌رسانی خواهیم کرد.

وی خاطرنشان کرد: پیشنهادات مختلفی مطرح است. باید جوانب کار سنجیده شود. آن تقویمی که در قانون پیش‌بینی شده باید لحاظ شود. به‌محض اینکه این موارد جمع‌بندی شود، اطلاع‌رسانی خواهیم کرد.

دوره ریاست‌جمهوری جدید ۴‌ساله است

سخنگوی شورای نگهبان درباره طول مدت دوره ریاست‌جمهوری بعدی هم گفت: براساس اصول قانون اساسی و رویه‌ای که بعد از پیروزی انقلاب اسلامی داشتیم، طول دوره رییس‌جمهور منتخب ۴ سال خواهد بود؛ بنابراین از زمان انتخاب، دوره چهار‌ساله وی آغاز خواهد شد؛ نسبت به این موضوع ابهامی نداریم و منتخب مردم به مدت ۴ سال سکان‌دار حوزه اجرایی کشور خواهد شد.

وی بار دیگر تاکید کرد: عزیزانی که خدمتگزار مردم هستند تمام تلاش‌شان را خواهند کرد تا در کار مردم و کشور هیچ اختلالی به وجود نیاید.

طحان‌نظیف در پاسخ به این سوال که انتخابات میان‌دوره‌ای مجلس خبرگان رهبری برای تعیین نماینده حوزه انتخابیه خراسان جنوبی و یک نماینده حوزه انتخابیه آذربایجان شرقی چه زمانی برگزار خواهد شد هم گفت: این موضوع جزو موضوعاتی است که باید درباره آن تصمیم‌گیری شود که آیا همزمان با انتخابات ریاست‌جمهوری برگزار شود یا اینکه در زمان دیگری برگزار شود.

منبع: fararu-737600

نظر شما