شناسهٔ خبر: 66780782 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه شرق | لینک خبر

دور دنیا در یک دقیقه

قهر عقاب‌ها با اوکراین

سحر طلوعی

محققان و رصدکنندگان پرندگان می‌گویند عقاب‌ها مسیر پروازی خود را از اوکراین تغییر داده‌اند. این پرندگان با اوکراین قهر کرده‌اند.

صاحب‌خبر -

ما هر روز در این استوری تلینگ، به چهار گوشه جهان سر‌می‌زنیم و خبرهایی را که کمتر دیده شده‌اند، مرور می‌کنیم. ابتدا به شکایت «اسکارلت جوهانسون» می‌پردازیم که از نسخه جدید هوش مصنوعی ناراضی است. سپس علت قهر عقاب‌‌ها با اوکراین را بررسی می‌کنیم. در آخر هم به خبر دستاورد جدید در زمینه درمان سرطان پستان را می‌خوانیم.

توقف صدای اسکارلت جوهانسون در Chat GPT 

سرانجام پس از اعتراض و واکنش خانم اسکارلت جوهانسون، صدای نسخه جدید هوش مصنوعی چت جی‌پی‌تی متوقف شد. 

بازیگر مشهور سینما از این که صدای نسخه جدید هوش مصنوعی Chat GPT بسیار شبیه به صدای او است، ناراضی است و واکنش نشان داده است. 

جوهانسون می‌گوید ۹ ماه پیش پیشنهاد Open AI را برای استفاده از صدای او در نسخه جدید هوش مصنوعی به دلایل شخصی رد کرده، اما حالا از شنیدن صدایی بسیار شبیه به صدای خود در نسخه جدید شوکه شده است.

تلاش شاهزاده کیت برای بهبود اقتصاد بریتانیا

شاهزاده کاترین میدلتون، عروس خانواده سلطنتی بریتانیا به استناد گزارش کارگروه بنیاد«سرمایه‌گذاری برای کودکی» ادعا می‌کند هزینه کردن برای کودکان سالانه میلیاردها پوند به نفع اقتصاد بریتانیاست.

این بنیاد از سال ۲۰۲۳ و با نظارت و حضور شاهزاده کیت راه‌اندازی شده و برای بهبود وضعیت زندگی کودکان و سلامت روحی و جسمی و آموزش آنها در خانواده‌ها تلاش می‌کند.

آنها موفق شده‌اند گروه‌های دیگر را هم با خود همراه کنند. این موسسه برآورد می‌کند سرمایه‌گذاری در کودکی سالانه بیش از ۴۵ میلیارد پوند به اقتصاد بریتانیا کمک می‌کند.

قهر عقاب‌ها با اوکراین درگیر با جنگ

محققان و رصدکنندگان پرندگان می‌گویند عقاب‌ها مسیر پروازی خود را از اوکراین تغییر داده‌اند. این پرندگان با اوکراین قهر کرده‌اند.

این پرندگان برای مهاجرت، گاه تا ۱۵۵ مایل معادل حدود ۲۵۰ کیلومتر از مسیر اصلی و همیشگی خود منحرف می‌شوند تا از درگیری‌های اوکراین در امان بمانند.

انحراف از مسیر مهاجرت اصلی در روند تخم‌گذاری و جوجه‌آوری این پرندگان تاثیر گذاشته است. جنگ اوکراین فشار زیادی به عقاب‌ها آورده و آنها را به دلیل مسیرهای طولانی‌تر و از دست رفتن انرژی خسته کرده است.

امیدواری‌‌های بیشتر برای درمان سرطان پستان

توانایی نگهداری بافت پستان درون ژل مخصوص این امیدواری را به محققان و متخصصان بیماری‌های پستان می‌دهد تا موثرترین داروها را شناسایی و تولید کنند.

دانشمندان موفق شده اند دست کم یک هفته بافت پستان را درون ماده ای ژل مانند و خارج از بدن انسان حفظ کنند. به این ترتیب فرصت برای شناسایی داروهای درمانی بیش از پیش مهیا خواهد شد.

این دستاورد بزرگی برای متخصصان و محققان بیماری‌های پستان است. این اتفاق زمین بازی را برای بیماران و پزشکان تغییر می‌دهد.

فضانورد سیاه‌پوست به آرزوی‌اش رسید

کاپیتان «اد دوایت» در سال ۱۹۶۱، به عنوان نخستین فرد سیاه‌پوست برای سفری فضایی انتخاب شد، اما ناسا او را نپذیرفت. اد دوایت در نیروی هوایی آمریکا مشغول به کار بود.

حالا پس از گذشت بیش از ۶۰ سال از آن روز، آرزوی کاپیتان دوایت برآورده شده است؛ او در ۹۰ سالگی در ماموریت بلو اوریجین شرکت کرده و به فضا رسیده است.

روز گذشته، کمپانی جف بزوس با فضانورد بلو اوریجین از تگزاس ماموریت سفر به لبه فضا را انجام داد و به سلامت از سفینه خارج شد و به زمین رسید.

نظر شما