شناسهٔ خبر: 66780057 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: تسنیم | لینک خبر

تحولات اوکراین| چگونگی مشروعیت زلنسکی پس از ۲۰ می

هدف از کنفرانس سوئیس، مخالفت پنتاگون با گسترش دامنه استفاده از تسلیحات ارسالی به کی‌یف، شروط روسیه برای حل سیاسی مناقشه، تاکید چین بر عدم استفاده از اوکراین برای اهداف آمریکا و حمایت ۱۲ کشور از طرح پدافند هوایی آلمان، از رویدادهای مهم جنگ است.

صاحب‌خبر -

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری تسنیم،  استفان دوجاریک، سخنگوی رسمی دبیرکل سازمان ملل متحد شب گذشته در نشست خبری اعلام کرد که ولادیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهور اوکراین، که دوره ریاست‌جمهوری او از لحاظ قانونی روز دوشنبه، 20 ماه می به پایان رسید، همچنان برای این سازمان رئیس دولت اوکراین است. 

او در پاسخ به سوالی درباره نگرش سازمان ملل به قانونی بودن ادامه ریاست جمهوری زلنسکی گفت: رئیس جمهور زلنسکی برای ما هنوز رئیس دولت اوکراین و فردی است که دبیرکل آنتونیو گوترش در صورت نیاز و در جریان مذاکرات صلح با او ارتباط برقرار خواهد کرد.

دوره ریاست جمهوری زلنسکی در تاریخ 20 ماه، دقیقاً پنج سال پس از مراسم تحلیف او در 20 می سال 2019 به پایان رسید. دولت اوکراین از فوریه 2022 حکومت نظامی اعلام کرده و به همین بهانه، زلنسکی انتخابات ریاست جمهوری را نیز لغو کرد و در واقع همچنان در قدرت باقی می‌ماند، اگرچه از نظر قانون اساسی اوکراین نیز اختیارات خود را از دست می‌دهد.

در این رابطه، واسیلی نبنزیا، نماینده دائم روسیه در سازمان ملل شب گذشته در نشست شورای امنیت یادآور شد که هر میانجی در حل و فصل مناقشه اوکراین باید در نظر داشته باشد که پس از 20 مه، اختیارات ولادیمیر زلنسکی به عنوان رئیس جمهور اوکراین بر اساس قانون اساسی کشورش منقضی شده و او مشروعیت خود را از دست خواهد داد. این دیپلمات روس تاکید کرد که بحث در مورد هر موضوعی، به ویژه امضای هر گونه سندی با رهبران سیاسی که مشروعیت خود را از دست داده‌اند "با عقل سلیم در تضاد است".

نبنزیا همچنین با اشاره به اینکه روسیه هرگز مذاکرات صلح با اوکراین را رد نکرده، یادآور شد که هرگونه مذاکره احتمالی برای حل مناقشه اوکراین باید بر اساس منافع روسیه در حوزه امنیت ملی این کشور باشد. علاوه بر این، شرکت‌کنندگان در این بحث‌ها باید واقعیت‌های جدید در عرصه نبرد را نیز در نظر بگیرند. 

در ادامه می‌توانید تحولات مربوط به هشتصد و هجدهمین روز جنگ اوکراین را دنبال بفرمایید:

***

زلنسکی هدف از برگزاری کنفرانس سوئیس را فشار بر روسیه خواند

ولادیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهور اوکراین در مصاحبه با خبرگزاری رویترز ابراز عقیده کرد که کی‌یف در حال آماده شدن برای مذاکره در سوئیس با هدف افزایش فشارهای بین المللی بر روسیه است.

زلنسکی گفت: «ما برای مذاکرات بین‌المللی در ماه آینده در سوئیس آماده می‌شویم که در آن روسیه هم می‌تواند نماینده داشته باشد و هدف از آن تلاش برای متحد کردن و تقویت فشارهای بین‌المللی علیه مسکو است».

وی همچنین افزود که برای کی‌یف، نکات کلیدی که می تواند در اجلاس آتی مورد بحث قرار گیرد، امنیت غذایی و هسته‌ای و همچنین مسائل انسان دوستانه از جمله تبادل اسیران جنگی است.

پیش از این، سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه، فعالیت برگزارکنندگان اجلاس اوکراین در سوئیس را بیهوده و بدون هیچ چشم اندازی خواند. به عقیده او، غرب در تلاش است تا این کنفرانس را«شلوغ کند» تا «فرمول زلنسکی» را به عنوان تنها طرح برای حل مناقشه به تصویب برساند.

آستین: ارتش اوکراین باید از تسلیحات آمریکایی فقط در داخل کشور استفاده کند

لوید آستین، رئیس پنتاگون شب گذشته در یک کنفرانس مطبوعاتی اعلام کرد: «ایالات متحده با گسترش دامنه استفاده نیروهای مسلح اوکراین از تسلیحات آمریکایی مخالف است. ما انتظار داریم که آنها به استفاده از تسلیحاتی که ما در اختیار آنها قرار داده‌ایم علیه اهدافی در داخل اوکراین ادامه دهند.»

رئیس ستاد مشترک نیروهای مسلح آمریکا، چارلز براون نیز که در این کنفرانس مطبوعاتی حضور داشت، تأکید کرد که کی‌یف باید روی نبرد نزدیک متمرکز شود. البته او یادآور شد که نیروهای مسلح اوکراین به حمله به کریمه و مناطق تحت کنترل روسیه که واشنگتن همچنان آنها را قلمرو اوکراین می داند، نیز ادامه خواهند داد

وزیر دفاع آمریکا نیز با این دیدگاه موافقت کرد.

هفته گذتشته پولیتیکو گزارش داد که اوکراین از واشنگتن خواسته تا اجازه حمله به اهدافی در خاک روسیه با سلاح‌های آمریکایی را بدهد. به گفته دو مقام آمریکایی، موضع دولت جو بایدن در این باره تغییری نکرده است. یکی از مقامات تاکید کرد که این کمک‌ها برای دفاع است نه اقدام تهاجمی.

شروط روسیه برای حل مسالمت آمیز مناقشه اوکراین

واسیلی نبنزیا، نماینده دائم روسیه در سازمان ملل اعلام کرد که راه حل مسالمت آمیز برای درگیری اوکراین هنوز امکان پذیر است.

او در نشست شب گذشته شورای امنیت در مورد ارسال تسلیحات غربی به کی‌یف، گفت: «حل و فصل واقعی بحران اوکراین از طریق ابزارهای سیاسی و دیپلماتیک همچنان ممکن است. ولی برای انجام این کار، لازم است غرب تامین تسلیحاتی رژیم کی‌یف را متوقف کند تا اوکراین به وضعیت بی طرفی، غیرمتعهد بودن و عاری از سلاح هسته‌ای خود بازگردد.»

نبنزیا تأکید کرد که اوکراین باید غیرنظامی و نازی زدایی شود و رعایت حقوق شهروندان روس زبان و اقلیت های ملی باید به طور کامل تضمین شود. وی همچنین یادآور شد که مسکو هرگز دیپلماسی را رها نکرده و کی‌یف به طور قانونی مذاکره با روسیه را ممنوع کرده است.

ارسال تسلیحات غربی به اوکراین کاری بیهوده است

واسیلی نبنزیا در نشست شورای امنیت همچنین تاکید کرد که غرب چنین تسلیحاتی ندارد که بتواند اوضاع در جبهه نبرد را به نفع  اوکراین تغییر دهد.

نماینده دائم روسیه در سازمان ملل گفت: برای کارشناسان نظامی بدیهی است که هیچ ابرسلاحی وجود ندارد که غرب بتواند آن را به اوکراین منتقل کند و توسط آن بتواند روند بسیار منفی برای نیروهای مسلح اوکراین در میدان نبرد را معکوس کند.

در همین راستا او یادآور شد که اخیراً غرب از انتقال موشک های دوربرد ATACMS به کی‌یف توسط دولت آمریکا خوشحال شده ، در حالی که تانک‌های لئوپارد آلمانی و آبرامز آمریکایی در حال حاضر توسط سیستم دفاع هوایی پیشرفته روسیه همه روزه منهدم می‌شوند. همین سرنوشت برای جنگنده‌های F-16 به محض رسیدن به کی‌یف رقم خواهد خورد.

درخواست چین از آمریکا برای توقف استفاده از بحران اوکراین برای اهداف خود 

گنگ شوانگ، معاون نماینده دائم چین در سازمان ملل شب گذشته در نشست شورای امنیت تاکید کرد که دولت ایالات متحده باید استفاده از بحران اوکراین به منظور پیشبرد اهداف و استراتژی ژئوپلیتیکی خود را متوقف کند.

این دیپلمات چینی گفت: «مایلیم به ایالات متحده گوشزد کنیم که تغییر توجه‌ها و سرزنش کردن راه اشتباهی برای حل بحران اوکراین است. ما همچنین توصیه می‌کنیم که ایالات متحده استفاده از بحران اوکراین در راستای منافع خود و به منظور پیشبرد استراتژی ژئوپلیتیک خود را کنار بگذارد.»

گنگ شوانگ همچنین از واشنگتن خواست که از تحقیر جمهوری خلق چین و اعمال تحریم های بی اساس علیه شرکتهای صنعتی این کشور دست بردارد.  او تاکید کرد که جمهوری خلق چین حق دارد در زمینه اقتصادی و تجاری با هر کشوری در جهان همکاری کند، این امر در مورد روسیه نیز صدق می کند. ایالات متحده نباید در چنین روابطی مداخله کند یا برای جلوگیری از آن اقدامی کند.

این دیپلمات افزود که چین یکی از طرف‌های درگیری نظامی در اوکراین نیست و این مناقشه را نیز ایجاد نکرده است.پکن به هیچ یک از طرفین بحران تسلیحات منتقل نمی‌کند، در حالی که ایالات متحده "عمداً با ارسال سلاح درگیری  را طولانی کرده" و از این وضعیت سود می‌برد.

نگرانی آژانس از وضعیت نیروگاه هسته‌ای زاپروژیا

رافائل گروسی، مدیر کل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در مصاحبه‌ای هشدار داد که وضعیت در نیروگاه هسته‌ای زاپروژیا همچنان  نگران کننده و بسیار شکننده است. 

گروسی گفت: «من می‌توانم بگویم که وضعیت همچنان نگران‌کننده است، زیرا در حال حاضر فعالیت‌های نظامی در اطراف ادامه دارد و ما با چندین مورد مواجه شدیم که یکی از آنها مرا به شورای امنیت بازگرداند.»

به گفته وی، این اپیزودها با حملات هواپیماهای بدون سرنشین در ماه آوریل از جمله به یکی از رآکتورها مرتبط بود. پیش از این، گروسی بر لزوم ادامه گفتگو با روسیه در مورد نیروگاه هسته‌ای زاپروژیا تاکید کرد.

آماده سازی بسته جدید کمک نظامی اسپانیا برای اوکراین

وزارت دفاع اسپانیا از آماده سازی بسته جدید کمک نظامی به اوکراین خبر داد. این وزارتخانه تاکید کرد، لازم است به تلاش‌های مهم از جمله تهیه بسته کمکی قابل توجهی که قرار است با مشارکت صنایع دفاعی اسپانیا به اوکراین ارائه شود، ادامه داد.

مارگاریتا روبلز وزیر دفاع اسپانیا گفت که بسته کمکی جدید شامل حموله‌ای از تانک های لئوپارد 2A4 است که باید در پایان ماه ژوئن وارد اوکراین شود، موشک‌های سامانه موشکی ضد هوایی پاتریوت، سیستم نظارت یکپارچه در فضای باز و تسلیحات دوربرد. علاوه بر این، بسته کمک نظامی جدید شامل گلوله های توپخانه 155 میلی متری و همچنین چندین فروند پهپاد شناسایی خواهد بود.

وزارت دفاع اسپانیا یادآور شد که "حمایت بلندمدت از اوکراین با امضای آینده یک توافقنامه امنیتی دوجانبه تقویت خواهد شد."

پنتاگون هیچ برنامه‌ای برای اعزام مربیان نظامی به اوکراین ندارد

ژنرال چارلز براون، رئیس ستاد مشترک نیروهای مسلح آمریکا اعلام کرد که ارتش ایالات متحده در حال حاضر هیچ برنامه‌ای برای اعزام مربیان نظامی به اوکراین ندارد.

او در یک نشست خبری به خبرنگاران با یادآوری این واقعیت که گروهی از مربیان نظامی آمریکایی قبل از درگیری نظامی در اوکراین  حضور داشتند، گفت: «در حال حاضر [ما] هیچ برنامه‌ای برای اعزام مربیان نظامی خود به اوکراین نداریم.»

پیش از این، کایا کالاس، نخست وزیر استونی در مصاحبه با فایننشال تایمز گفت که برخی از کشورهای ناتو در حال آموزش پرسنل ارتش اوکراین در خاک این کشور هستند.

اعلام آمادگی لیتوانی برای اعزام مربیان نظامی به اوکراین

گابریلوس لندسبرگیس، وزیر امور خارجه لیتوانی اعلام کرد که کشورش  آماده است تا مربیان نظامی خود را به عنوان بخشی از ائتلاف بین المللی به رهبری فرانسه به اوکراین بفرستد.

او گفت: «ما می‌توانیم مربیانی را به اوکراین بفرستیم، مربیانی که قبلاً  هم در آنجا بودند، و من اعلام می‌کنم که لیتوانی آماده پیوستن به ائتلافی است که به رهبری فرانسه، سربازان را در خاک اوکراین آموزش می‌دهد.»

به گفته لندسبرگیس، در پاسخ، فرانسه به نوبه خود می‌تواند سامانه پدافند هوایی خود را در کشورهای بالتیک مستقر کند و سعی کند "کشورهای دیگر" را نیز برای مشارکت در این امر متقاعد سازد.

حمایت 12 کشور از طرح آلمان برای تقویت پدافند هوایی اوکراین 

وزارت دفاع آلمان گزارش داده که تاکنون 12 کشور قصد دارند از ابتکار آلمان برای تقویت دفاع هوایی اوکراین حمایت کنند.

لازم به یادآروی است  که بلژیک، دانمارک، هلند، نروژ و کانادا برای تحقق این هدف کمک مالی خواهند کرد و آمریکا، بریتانیا، فرانسه، اسپانیا، رومانی و لیتوانی در تجهیزات و موشک کمک خواهند کرد. لتونی نیز مایل است به این طرح بپیوندد.

آلمان در ماه آوریل ابتکار تقویت دفاع هوایی اوکراین (IAAD) را اعلام کرد و از شرکای خود خواست تا از این کشور برای تقویت آن حمایت کنند.

آلمان یکی از فعال ترین شرکت کنندگان در حمایت نظامی و مالی از اوکراین است.

هلند خودروهای جنگی پیاده نظام با سلاح‌های کنترل از راه دور به اوکراین می‌دهد

وزیر دفاع هلند کائیسا اولونگرن روز دوشنبه اعلام کرد که در آینده نزدیک، این کشور خودروهای جنگی پیاده نظام YPR را در اختیار نیروهای مسلح اوکراین قرار خواهد داد. به گفته او، این تصمیم به دنبال درخواست ولادیمیر زلنسکی، رئیس جمهور اوکراین  اتخاذ شده است.

همچنین یادآوری شده که این خودورها به سلاح‌های کنترل از راه دور مجهز  هستند که به خدمه اجازه می دهد سلاح را از داخل آن کنترل کند. وزیر دفاع گفت: این بسیار مهم است که ما به حمایت از اوکراین ادامه دهیم. مبارزه آنها مبارزه ماست.»

مشاور سابق پنتاگون: اوکراین بدون مذاکره نابود خواهد شد

سرهنگ بازنشسته داگلاس مک گرگور، مشاور سابق رئیس پنتاگون، روز دوشنبه ابراز عقیده کرد که حل مناقشه اوکراین باید از طریق مذاکره آغاز شود، در غیر این صورت اوکراین به طور کامل نابود خواهد شد. و ما قبل از نابودی کامل این کشور به یک راه حل مسالمت آمیز برای پایان دادن به این مناقشه نیاز داریم.

وزارت خارجه روسیه: «فرمول زلنسکی»اوضاع اوکراین را بدتر خواهد کرد

ماریا زاخارووا، سخنگوی وزارت امور خارجه روسیه معتقد است که  وضعیت اوکراین تنها به دلیل ترویج به اصطلاح فرمول صلح ولادیمیر زلنسکی توسط کی‌یف بدتر خواهد شد، زیرا چنین مذاکراتی کلاً بی پایه و اساس است.

الکساندر لیتویننکو، دبیر شورای امنیت ملی و دفاع اوکراین، پیش از این به درک روشن کی‌یف مبنی بر اینکه درگیری در این کشور با مذاکره پایان خواهد یافت، اشاره کرد. البته به گفته وی، کی‌یف برای این منظور روی "فرمول زلنسکی" حساب می‌کند که در کنفرانس سوئیس ترویج خواهد شد.

زاخارووا در این باره نوشت: چه کسی فریب این "فرمول کیمیاگری" را می‌خورد: خود آنها یا مردم اوکراین؟ هیچ "فرمول زلنسکی" و هیچ گردهمایی بین المللی بر اساس آن، راهی برای خروج از بن بست کنونی کی‌یف نخواهد بود، بلکه فقط اوضاع را تشدید می‌کند.

این دیپلمات پیشنهاد کرد که مقامات کی‌یف بطور همزمان، با کمک قانون جدید بسیج، روی جذب نیروهای تازه نفس در ارتش اوکراین حساب می‌کنند تا سوراخ‌های کشتی در حال غرق شدن آنها را ببندند.

سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه  نیز روز دوشنبه در دیدار با وانگ ایی، همتای چینی خود، از پیشنهاد شی جین پینگ، رئیس جمهور چین برای سازماندهی کنفرانس صلحی درباره اوکراین، مشروط به مشارکت مساوی مسکو و کی‌یف در آن، استقبال کرد. وی از طرف چینی به خاطر موضع متوازن  در قبال حل و فصل مناقشه اوکراین قدردانی کرد.

انتهای پیام/

نظر شما