شناسهٔ خبر: 66778429 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: جهان صنعت | لینک خبر

بازار خودرو همچنان به رنگ قرمز

تحریریه جهان صنعت نیوز

با شروع سال جدید قیمت دلار در بازار آزاد به مرز ۷۰هزار تومان رسید که به تبعیت از آن قیمت کالاهای دیگر از جمله خودرو افزایشی شد. اما پس از اینکه قیمت ارز در بازار روند کاهشی به خود گرفت، خودرو نیز از پلکان قیمت پایین آمد.

صاحب‌خبر -

به گزارش سرویس خودرو جهان صنعت نیوز؛  پس از چند هفته التهاب در بازار خودرو که منجر به جهش قیمت قابل توجه شد، حالا قیمت خودرو در سراشیبی قرار گرفته است؛ موضوعی که کارشناسان آن را ادامه دار می‌بینند و معتقدند که روند نزولی قیمت خودرو به ویژه در مدل‌های چینی و خارجی به پایان نرسیده است.

کارشناسان عنوان می‌کنند که صحبت‌های محمدرضا فرزین‌ رییس کل بانک مرکزی که هفته گذشته مطرح شد،‌ بازار ارز و به تبع آن بازار خودرو را تحت تاثیر قرار داده است.  رییس کل بانک مرکزی با اشاره به اجرای سیاست تثبیت اقتصادی و تلاش برای پیش‌بینی‌پذیر کردن و ایجاد تعادل و پایداری در بازار ارز، گفته بود که تالار ارز اشخاص راه‌اندازی می‌شود.

بر همین اساس با ورود دلار به کانال ۵۰هزار تومان که قیمتی بین ۵۷ تا ۵۹هزار تومان تجربه کرده بود، قیمت خودرو به همان تناسب ریزشی شد؛ به گونه‌ای که طبق بررسی‌های انجام‌شده، قیمت خودروهای داخلی بین ۴ تا ۱۵درصد،‌ خودروهای خارجی ۱۰ تا ۲۰درصد و چینی‌ها ۵ تا ۴۵درصد کاهش را طی چند روز اخیر تجربه کردند. پیش‌بینی‌ها نیز حکایت از آن دارد که طی هفته پیش‌‌رو، ریزش قیمت‌ها ادامه‌دار خواهد شد و بازار، کاهش قیمت بیشتری را به خود خواهد دید.

البته آنطور که کارشناسان اعتقاد دارند، بازار خودرو در ایران از چهار فاکتور اصلی قیمت ارز، عرضه و تقاضا، تورم و وعده‌وعید مسوولان دولتی تاثیر می‌گیرد. حساسیت نسبت به گزینه چهارم طی سال‌های اخیر همواره در حال کاهش بوده و دلیل آن، محقق نشدن وعده‌های مسوولان است.

باید یادآوری کرد که سی‌ام اردیبهشت ماه و به دنبال شهادت رییس‌جمهوری و هیات همراه در سفر استانی به آذربایجان‌شرقی، انتظار می‌رفت بازارها با هیجان قیمتی مواجه شوند که البته به صورت موقت هم این اتفاق افتاد و دلار به مرز ۶۱هزار تومان رسید. اما مجدد و با کاهش هیجانات، قیمت دلار نیز روند ریزشی به خود گرفت و روی پله‌های ۵۷ و ۵۸هزار تومان آرام گرفت.

این در حالی است که انتظار می‌رفت بنا به انتشار اخبار مربوط به شهادت رییس‌جمهوری و هیات همراه، بازار خودرو تحریک شده و قیمت‌ها به صورت چشمگیری افزایش یابد اما برخلاف جوسازی‌ها و البته افت قیمت دلار، بازار خودرو نه‌تنها آرام بوده بلکه قیمت‌ها نیز یا ثابت مانده یا به شکل محسوسی با کاهش هم مواجه شده‌اند.

اسد کرمی رییس اتحادیه صنف نمایشگاه‌داران و فروشندگان خودروی تهران در این ارتباط و میزان اثرگذاری کاهش نرخ ارز در قیمت انواع اتومبیل‌ها اظهار کرد: نوسان قیمت دلار در بازار غیررسمی از اثرگذاری خاصی در بازار خودرو برخوردار است به نحوی که با وقوع هرگونه رشد یا ریزش نرخ ارز، قیمت خودرو هم به تبعیت از آن افزایش یا کاهش پیدا می‌کند.

رییس اتحادیه صنف نمایشگاه‌داران و فروشندگان خودروی تهران با اشاره به حادثه پیش آمده برای یکی از خودرو‌های مونتاژی، درباره تغییر قیمت این نوع اتومبیل‌ها، گفت: بعد از آن واقعه تمامی خودرو‌های چینی حداقل با افت قیمت ۱۰درصدی مواجه شدند. اکنون به‌طور خاص قیمت آن نوع اتومبیل در بازار ۳۰ تا ۴۰درصد کاهش پیدا کرده است.

وی همچنین درباره کاهش قیمت خودرو‌های داخلی گفت: همزمان با کاهش نرخ ارز در بازار ‌غیررسمی، قیمت خودرو‌های داخلی در بازار روند نزولی آهسته‌تری به خود گرفت. این رویه از دیروز تا به حال از سرعت بیشتری برخوردار شده است. در حال حاضر برآورد می‌شود که قیمت این نوع اتومبیل‌ها به طور میانگین ۱۰ تا ۱۵درصد ریزش داشته است.

کرمی همچنین درباره ریزش قیمت خودرو‌های وارداتی هم توضیح داد: زمانی که بازار خودرو روند نزولی به خود می‌گیرد، قیمت همه اتومبیل‌ها مشمول این وضعیت می‌شود؛ بنابراین خودرو‌های وارداتی هم از این قضیه مستثنا نیستند. قیمت این نوع اتومبیل‌ها در مقایسه با خودرو‌های داخلی و مونتاژی خیلی بالاست به همین خاطر نمی‌توان انتظار کاهش قیمت خاصی را جز در محدوده ۳ تا ۵درصد برای آنها در نظر داشت.

رییس اتحادیه صنف نمایشگاه‌داران و فروشندگان خودروی تهران همچنین در پاسخ به این سوال که آیا امکان دارد بازار خودرو در تابستان سال جاری از وضعیت رکودی خود خارج شود یا خیر، گفت: بعید می‌دانم؛ این بازار از ابتدای سال جاری روند رو به پایینی داشته است.

از سوی دیگر، طبق اعلام فعالان بازار خودرو، بازار آرام بوده و معاملات در بازار در نقطه رکود قرار داشته و خرید و فروش خاصی در بازار انجام می‌شود. همچنین بررسی میدانی بازار خودرو حکایت از آن دارد که مصرف‌کنندگان همچون قبل، تمایلی به خرید خودرو ندارند و اغلب به منظور مطلع شدن از قیمت‌ها در بازار حاضر می‌شوند.

سعید موتمنی رییس پیشین اتحادیه نمایشگاه‌داران و فروشندگان خودروی تهران در این ارتباط با بیان اینکه طی روزهای اخیر شاهد کاهش قیمت انواع خودروهای ایرانی، مونتاژی چینی و خارجی در بازار بوده‌ایم، تاکید کرد: خودروهای خارجی از ۳۰۰میلیون تا ۵۰۰میلیون ریزش قیمت را تجربه کرده‌اند، خودروهای ایرانی ارزان‌قیمت مانند کوئیک ۲۵میلیون تا ۳۰میلیون تومان، پژو پارس حدود ۳۵میلیون تا ۴۰میلیون تومان ریزش داشتند و قیمت برخی از انواع خودروهای داخلی تا ۷۰میلیون تومان هم کاهش داشته‌اند.

وی با اشاره به خودروهای مونتاژی گفت: در خودروهای مونتاژی هم کاهش قیمت‌ها بسیار محسوس است. به‌طور مثال قیمت لاماری از ۲میلیارد و ۱۵۰ به یک‌میلیارد و ۹۵۰میلیون تومان پایین آمده است.

موتمنی تصریح کرد: کاهش قیمت انواع خودروهای داخلی و خارجی برآمده از افت قیمت دلار است و وقتی دلار از کانال ۶۰هزار تومان به کانال ۵۰هزار تومان وارد شد، این کاهش قیمت رخ داد و تا زمانی که ریزش قیمت دلار ادامه داشته باشد از آنجا که خودرو در ایران کالایی سرمایه‌ای است، افت قیمت انواع خودروها هم ادامه خواهد داشت.

رییس پیشین اتحادیه نمایشگاه‌داران و فروشندگان خودروی تهران درباره کاهش قیمت خودروهای چینی اظهار کرد: همانطور که اشاره کردم قیمت خودروهای مونتاژ چینی هم ۱۵۰میلیون تا ۲۰۰میلیون تومان افت داشته است اما برخلاف خودروهای ایرانی و خارجی، افت قیمت خودروهای چینی‌ برآمده از حادثه‌ای است که در اتوبان قم برای خودروی‌۵۵ مدیران‌خودرو اتفاق افتاد. هرچند قیمت این خودروها به میزان یادشده کاهش داشته است اما خریداری برای این خودروها وجود ندارد تا وضعیت این خودروها مشخص شود و مدیران‌خودرو در برابر خطای انجام‌شده پاسخگو باشد.

با توجه به تاثیر تولید و عرضه خودرو بر قیمت‌ها، لازم است اشاره‌ای هم به وضعیت تولید و عرضه این محصول داشته باشیم؛ بر همین مبنا بررسی صورت‌های مالی ارائه‌شده از سوی خودروسازان بزرگ کشور (ایران‌خودرو، سایپا و پارس‌خودرو) به کدال نشان می‌دهد در ماه نخست امسال ۴۲هزار و ۴۵۱دستگاه خودروی سواری تولید و در مقابل ۳۸هزار و ۱۵دستگاه فروخته شده است. این در حالی است که فروردین ماه پارسال در مجموع ۵۵هزار و ۴۶۳دستگاه تولید و ۳۱هزار و ۳۶۱دستگاه خودرو فروخته شده بود. بنابراین اگرچه تولید خودرو ۲۴درصد کاهش یافته اما در مقابل فروش خودرو ۱۸درصد افزایش یافته است.

به صورت جزئی‌تر در فروردین ماه ۲۳هزار و ۳۱۵دستگاه انواع خودرو در ایران‌خودرو تولید و در مقابل ۲۳هزار و ۵۵۲دستگاه به فروش رفته است. این در حالی است که فروردین پارسال ۲۸هزار و ۷۷۹دستگاه خودرو تولید و ۱۵هزار و ۸۰دستگاه فروخته شده بود. بر این اساس تولید خودرو در ایران‌خودرو ۱۹درصد با کاهش مواجه شده است.

سایپا در فروردین ماه امسال (بدون در نظر گرفتن تولید وانت‌۱۵۱) ۱۴هزار و ۲۶۳دستگاه انواع خودرو تولید و در مقابل (بدون در نظر گرفتن فروش وانت‌۱۵۱)‌ ۱۱هزار و ۵۲۰دستگاه فروخته شده است. سایپا در فروردین‌ماه پارسال ۱۹هزار و ۲۱دستگاه تولید و ۱۰هزار و ۹۳۸دستگاه خودرو فروخته بود. بنابراین در فروردین امسال نسبت به ماه مشابه پارسال ۴هزار و ۷۵۸دستگاه کمتر تولید‌شده که عمدتا مربوط به خانواده X200می‌شود. بر این اساس تولید خودرو در سایپا ۲۶درصد با کاهش مواجه شده است.

در ماه نخست امسال پارس‌خودرو ۴هزار و ۸۷۳دستگاه خودرو تولید و در مقابل ۲هزار و ۹۴۳دستگاه فروخته است. پارس‌خودرو در فروردین پارسال ۷هزار و ۶۶۳دستگاه خودرو تولید و ۵هزار و ۳۴۳دستگاه فروخته بود. بنابراین در فروردین امسال نسبت به ماه مشابه پارسال ۲هزار و ۷۹۰دستگاه کمتر تولید شده است که عمدتا مربوط به توقف تولید کوئیک معمولی دنده‌ای می‌شود. بر این اساس تولید خودرو در پارس خودرو با ۳۷درصد کاهش مواجه شده است.

نظر شما