شناسهٔ خبر: 66777375 - سرویس ورزشی
نسخه قابل چاپ منبع: فرارو | لینک خبر

اصفهان – تبریز؛ جدال زیر پوست شهر

روزنامه شرق

تیم سوم جدول لیگ برتر فرصت دارد تا سهمیه حضور در لیگ قهرمانان آسیا ۲ را به دست بیاورد. این جایگاه همان چیزی است که شرایط را برای دو شهر اصفهان و تبریز مهم کرده و جدال زیرپوستی دو تیم سپاهان و تراکتور را موجب شده است.

صاحب‌خبر -

رقابت‌های لیگ برتر فوتبال ایران در شرایطی به سه ایستگاه پایانی رسیده که وضعیت تیم قهرمان، تیمی که سهمیه لیگ قهرمانان آسیا ۲ و تیم‌هایی که سقوط می‌کنند، هنوز مشخص نیست. به عبارت دیگر در این هفته‌ها پاسخ همه این معما‌ها داده می‌شود، ولی جالب است که در میان این‌همه هیاهو، شرایط برای دو شهر اصفهان و تبریز که اتفاقا تیم‌های مطرح و متمولی دارند، حسابی حساس شده است: سپاهان و تراکتور. قبل از رسیدن به اوضاع این دو تیم همین ابتدا باید روشن شود که هیچ‌کدام بختی برای رسیدن به عنوان قهرمانی در لیگ برتر نخواهند داشت.

این دو که با صرف هزینه‌های زیاد در تلاش برای رسیدن به عنوان قهرمانی بودند، باز هم باید شاهد این باشند که یکی از دو تیم مطرح پایتخت قرار است جام قهرمانی را بالای سر ببرد. در صدر جدول، استقلال با اختلاف یک امتیاز در مقایسه با پرسپولیس رده دومی ایستاده و با توجه به فاصله‌ای که این دو تیم با دیگر رقبا در جدول دارند، بالانشینی‌شان تهدید نخواهد شد. پس در سه هفته آخر مسئله سر این است که جام قهرمانی به استقلال می‌رسد یا پرسپولیس.

با توجه به جایگاهی که دو تیم پایتخت در جدول دارند، از همین حالا حضورشان در لیگ نخبگان فصل آینده آسیا هم قطعی شده است. قرار بر آن شده تا فرمت جدید مسابقات در آسیا از سر گرفته شود و این بار در چند سطح، این مسابقات برگزار خواهد شد. دو تیم اول و دوم جدول رده‌بندی لیگ مستقیم به لیگ نخبگان خواهند رفت و تیم قهرمان جام حذفی هم به پلی‌آف این مسابقات فراخوانده خواهد شد؛ ولی تیم سوم جدول لیگ برتر فرصت دارد تا سهمیه حضور در لیگ قهرمانان آسیا ۲ را به دست بیاورد. این جایگاه همان چیزی است که شرایط را برای دو شهر اصفهان و تبریز مهم کرده و جدال زیرپوستی دو تیم سپاهان و تراکتور را موجب شده است.

همان‌طورکه در صدر جدول رده‌بندی، استقلال و پرسپولیس رقابت فشرده‌ای برای قهرمانی دارند، دو تیم سپاهان و تراکتور هم برای رسیدن به رتبه سوم جدول در تلاش هستند. درست شبیه به شرایط بالای جدول، اختلاف امتیازی که این دو را از یکدیگر جدا می‌کند، یک امتیاز است. فعلا سپاهان با ۴۸ امتیاز در رده سوم ایستاده و تراکتور با ۴۷ امتیاز در رده چهارم. پس در سه هفته آینده مشخص می‌شود که کدام‌یک از این دو تیم سهمیه آسیایی مدنظر را کسب خواهند کرد. تا اینجا مشخصا دو تیم و دو شهر یادشده فرصت طلایی برای ثبت افتخار اصلی در فوتبال ایران را از دست داده‌اند؛ در این فرصت‌سوزی تراکتور باید حسرت بیشتری بخورد، چون آن‌ها در مقایسه با سپاهان کارنامه بدتری دارند.

تراکتور برخلاف سپاهان تا به الان هرگز در لیگ برتر ایران قهرمانی به دست نیاورده است. پس صرف هزینه هنگفت به‌ویژه از زمان حضور محمدرضا زنوزی در این باشگاه برای‌شان دستاوردی نداشته است. تراکتور در این فصل، از گردونه رقابت‌های جام حذفی هم کنار رفته و فرصتی برای رسیدن به جام تازه هم نخواهد داشت. آن‌ها در دهه اخیر فقط یک قهرمانی در جام حذفی دارند که مربوط به فصل ۱۳۹۸-۱۳۹۹ است. این همه زمان برای رسیدن به یک عنوان در فوتبال ایران، چیزی نیست که خوشایند هواداران تبریزی باشد. شاید دقیقا به همین دلیل است که آن‌ها در هفته‌های گذشته شدیدترین اعتراضات را به عملکرد باشگاه داشته‌اند. در سوی دیگر، شرایط برای سپاهان هم در فوتبال ایران چندان خوب نیست، هرچند در مقایسه با تراکتور، احوال بسیار مساعدتری دارند. سپاهانی‌ها با کسب پنج عنوان قهرمانی در لیگ برتر ایران یکی از تیم‌های پرافتخار این لیگ به شمار می‌روند، ولی مسئله اینجاست که قریب به ۱۰ سال است که دیگر نتوانسته‌اند فاتح لیگ برتر شوند.

این دوری از جام و افتخار در شرایطی رقم خورده که مسئولان این شهر حمایت خوبی از سپاهان داشته و مجموعه آن‌ها در زمره متمول‌ترین باشگاه‌های ایرانی به شمار می‌روند. از سوی دیگر، آخرین قهرمانی سپاهان در جام حذفی هم مربوط به فصل ۱۳۹۱-۱۳۹۲ است که ناگفته پیداست روز‌های زیادی از آن گذشته است. سپاهان در این فصل امید زیادی داشت که با ژوزه مورایس پرتغالی قهرمان شود، ولی حالا فقط یک فرصت برای‌شان باقی مانده که آن‌هم کسب جام حذفی است. این باشگاه تنها تیم مدعی لیگ است که هنوز در جام حذفی شانس قهرمانی دارد. شاید کسب همین جام، این فصلِ سپاهان را نجات دهد، ولی کیست که نداند هواداران این تیم به غیر از قهرمانی در لیگ برتر به چیز دیگری راضی نمی‌شوند.

سپاهان حالا سرنوشت را در دست دارد و در جدال برای ایستادن در رده سوم و گرفتن سهمیه آسیایی‌اش ابتکار عمل را دارد. آن‌ها اگر بازی‌های باقی‌مانده را ببرند، فارغ از نتایجی که تراکتور می‌گیرد، می‌توانند به یکی از بی‌شمار اهدافی که در سر داشتند، برسند. البته به نظر می‌رسد تمرکز اصلی آن‌ها این روز‌ها معطوف به قهرمانی در جام حذفی باشد؛ امری که اگر محقق شود، نه‌تن‌ها به خودشان کمک کرده، بلکه دست تراکتور را هم در بحران مشترکی که دو شهر در آن گیر آمده‌اند، می‌گیرد. سپاهان با قهرمانی در جام حذفی می‌تواند حضورش در پلی‌آف لیگ نخبگان را قطعی کند و آن وقت سهمیه آسیایی باقی‌مانده از فوتبال ایران به تراکتور می‌رسد.

برچسب‌ها:

نظر شما