شناسهٔ خبر: 66776849 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه قدس | لینک خبر

گفت‌وگو با سیدعبدالله حسینی، مدیر مرکز اسلامی آفریقای جنوبی از خصوصیات شهید رئیسی

محبوب میان شیعه و سنی

سید عبدالله حسینی، مدیر مرکز اسلامی آفریقای جنوبی در گفت‌وگو با قدس، با اشاره به محبوبیت شخصیت شهید آیت‌الله رئیسی در میان مردم به‌خصوص جوانان در ژوهانسبورگ، گفت: متأسفانه از زمانی‌که خبر شهادت ایشان توسط رسانه‌های کشور آفریقای جنوبی اعلام شد مردم به‌ویژه قشر جوان و نوجوان اعم از شیعه و سنی و حتی از دیگر ادیان برای ابراز تسلیت به مرکز اسلامی مراجعه کردند که این، نشانه اهمیت شخصیت شهید رئیسی در میان اقشار مختلف مردم در این کشور است.

صاحب‌خبر -

وی تصریح کرد: روز یکشنبه به وقت محلی، اخبار ضدونقیضی از حادثه سقوط بالگرد رئیس‌جمهور در رسانه‌های مجازی ژوهانسبورگ مطرح شد. بلافاصله مردم و علمای اسلامی اهل تسنن و شیعه، از شهرهای کیپ‌تاون، دوربان، پرتوریا، کنیسنا و نلسپرویت به دنبال اخبار صحیح از وضعیت آیت‌الله رئیسی از بنده بودند، به‌طوری‌که حتی تا پاسی از شب مردم برای اطلاع از وضعیت آقای رئیسی در مقابل دفتر اسلامی آفریقای جنوبی در ژوهانسبورگ حضور داشتند.
وی در زمینه برگزاری مراسم بزرگداشت شهید رئیسی در مرکز اسلامی ایران در آفریقای جنوبی، گفت: امشب مراسم یادبودی در ژوهانسبورگ برای ایشان برگزار خواهیم کرد و پیش‌بینی می‌شود جمعیت زیادی از دیگر شهرهای آفریقای جنوبی در این مراسم حضور داشته باشند.
مدیر مرکز اسلامی آفریقای جنوبی اظهار کرد: این شوق و اشتیاقی که امروز در میان جوانان و مردم آفریقای جنوبی ملاحظه می‌کنیم به‌خاطر حضور چند روزه ایشان در این کشور آفریقایی است، تأثیری که این حضور در ژوهانسبورگ برای مردم این شهر داشته شاید در نوع خود بی‌نظیر باشد.

تجمع خودجوش مردمی به یاد شهید رئیسی
وی در خصوص برگزاری اجتماع مردمی در مرکز اسلامی ایران در ژوهانسبورگ گفت: فردا به وقت محلی و به خواست مردم آفریقای جنوبی، تجمعی با حضور گسترده مردم از اقوام مختلف و حتی از برادران اهل تسنن و دیگر مذاهب برای زنده نگه داشتن یاد و خاطره شهید آیت‌الله رئیسی برپا خواهد شد که نشانه علاقه قلبی مردم آفریقای جنوبی به ملت ایران است. حسینی در ادامه ضمن تأکید بر اینکه حامی محور مقاومت پس از رهبر معظم انقلاب اسلامی، آیت‌الله رئیسی بود، گفت: مردم فلسطین به‌خصوص شهر غزه برای ایشان احترام خاصی قائل بودند، البته باید به این مسئله اشاره داشت که شهادت آیت‌الله رئیسی هیچ‌گونه تأثیری بر جنگ غزه و محور مقاومت نخواهد داشت، چراکه دشمن به دنبال ایجاد تنش در میان جامعه اسلامی است. مدیر مرکز اسلامی آفریقای جنوبی اظهار کرد: زمانی‌که آیت‌الله رئیسی از سوی مردم به‌عنوان رئیس جمهور ایران انتخاب شدند بسیاری از مردم و جریان‌های مقاومت جان تازه‌ای گرفتند، چراکه شهید رئیسی فردی بود که از بطن مردم انتخاب شده و به مشکلات جامعه اسلامی آگاه بود.

امیرعبداللهیان، سردار دیپلماسی
وی با اشاره به نقش مهم حسین امیرعبداللهیان، از اقدامات مهم سردار دیپلماسی دولت سیزدهم در سه سال حضور او در وزارت خارجه یاد کرد و افزود: از زمانی‌که خبر انتصاب شهید امیر عبداللهیان به‌عنوان وزیر امور خارجه اعلام شد، بسیاری از دوستداران انقلاب اسلامی از ایشان به‌عنوان سردار سلیمانی دیپلمات یاد کردند، چراکه وی مجاهدت‌های زیادی در محور مقاومت به‌خصوص برای منزوی کردن رژیم صهیونیستی در عرصه منطقه‌ای و بین‌المللی انجام داد.
حسینی به یکی از اقدامات مهم سفر اخیر شهید رئیسی به آفریقای جنوبی پرداخت و گفت: یکی از بزرگ‌ترین دستاوردهای ایران پس از پیروزی انقلاب اسلامی، عضویت ایران در چند پیمان مهم منطقه‌ای و بین‌المللی بود، عضویت ایران در بریکس در زمان حضور ایشان (شهید رئیسی) در ژوهانسبورگ اعلام شد و این مسئله، اقدام مهم در تاریخ کشورمان محسوب می‌شود.
وی به بیان خاطره‌ای از شهید رئیسی در زمان حضور در آفریقای جنوبی پرداخت و اظهار کرد: سال گذشته ایشان برای انعقاد قراردادهای تجاری و اقتصادی به آفریقای جنوبی سفری داشتند، بعد از ظهر روز جمعه بنده به شهید رئیسی پیشنهاد کردم به برخی مکان‌های طبیعی در آفریقای جنوبی که قابلیت تماشا دارد برای بازدید برویم، اما ایشان در جواب گفتند فلانی (حسینی) حیف نیست انسان عصر روز جمعه را به‌خاطر بازدید از چند منظره طبیعی از دست بدهد. شهید رئیسی در ادامه به من گفت: از جوانی با خودم عهدی بسته‌ام که بعد از ظهرهای جمعه زیارت عاشورا بخوانم، حتی اگر در مأموریت هم باشم این توفیق را از دست نخواهم داد. همین امر سبب شد بنده و تعدادی از دوستان نیز در کنار شهید آیت‌الله رئیسی به قرائت زیارت عاشورا بپردازیم. مدیر مرکز اسلامی آفریقای جنوبی در پایان بیان کرد: قرائت زیارت عاشورای شهید رئیسی چنان جانسوز بود که بنده به‌عنوان یک طلبه هنوز در موقع قرائت زیارت عاشورا این نوا را به یاد می‌آورم و شهادتی که روز یکشنبه نصیب ایشان شد از همین قرائت‌ زیارت عاشورا در بعدازظهرهای جمعه بود.

خبرنگار: سید حسین حسینی

نظر شما