شناسهٔ خبر: 66776377 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: تقریب | لینک خبر

در هفتاد و نهمین نشست تحلیلی- تخصصی خبرگزاری تقریب مطرح شد؛

موفقیت امیرعبداللهیان در هدایت جنگ دیپلماتیک علیه اسرائیل / شورش دانشگاه‌های آمریکا برای لابی صهویستی دردسرساز است

کارشناس بین‌الملل بر این باور است که ایران در جنگ تمام عيار ديپلماسی عليه رژيم صهيونيستی به پيروزی رسیده است.

صاحب‌خبر - دکتر "علی ودایع" کارشناس مسائل بین‌الملل در هفتاد و نهمین نشست تحلیلی- تخصصی حوزه بین‌الملل خبرگزاری تقریب، با بیان اینکه طوفان الاقصی، جنگ غزه و کشتار مردم فلسطین پارادوکس رفتاری یا استاندارد دوگانه غرب در مسئله حقوق بشر را به نمایش گذاشته است، گفت: اروپایی‌ها از چماق دموکراسی و حقوق بشر در راستای دفاع از آن چیزی که حالا ارزش‌های لیبرالی می‌نامند، استفاده می‌کنند؛ اما منطق رئالیستی حاکم بر رفتار اروپایی‌ها همواره در تعامل و تراکنش های آنان با دیکتاتور ها و رژیم‌های سرکوب‌گر همسو بوده‌اند.
 
وی با بیان اینکه نقطه اوج بی‌اعتنایی غربی‌ها به مسئله حقوق بشر ( Genocide) و موضوعات پیرامونی آن را می‌توان در غزه مشاهد کرد، ادامه داد: اگرچه آمریکایی‌ها تلاش می‌کنند آتش‌بس در غزه حکم‌فرما شود یا مانع حمله اسرائیل به رفح باشند،  اما سوگند آنان به حمایت از منافع رژیم اشغالگر صهیونیستی آنان را  وادار می کند از اسرائیل حمایت تسلیحاتی کرده  و شریک جرم اسرائیلی‌ها باشند.
 
ودایع با اشاره به خیزش دانشجویی دانشگاه‌های آمریکا و کشورهای اروپایی، تصریح کرد: شاید تا پیش از این در مخیله حاکمان ایالات متحده هرگز نمی‌گنجید که چنین تضاهراتی در کشورش اتفاق بیفتد. طبعا از کشورهای مسلمان انتظار می‌رفت که خیزش‌های اجتماعی در آنان شکل بگیرد؛ اما ما مشاهده می‌کنیم که جامعه دانشجویی و دانشگاهی آمریکا جلوتر از بقیه کشورها وارد میدان شده‌اند.
 
اعترضات دانشجویان ریشه تاریخی دارد
کارشناس مسائل بین‌الملل با یادآوری این واقعیت که آنچه که امروز در دانشگاه‌های آمریکا شاهد آن هستیم ریشه تاریخی دارد، بیان داشت: مشابه تاریخی اعتراضات کنونی دانشجویان آمریکا "جنگ‌های ویتنام" است. در اوایل سال 1960 دانشگاه‌های اآمریکا علیه جنگ ویتنام دست به طغیان و شورش زدند که در نهایت منتج به پذیرش عقب‌نشینی از ویتنام و پایان جنگ شد.
 
وی با بیان اینکه آمریکا در آن زمان هم شاهد اعمال خشونت توسط پلیس علیه مخالفین جنگ بود، تصریح کرد: با توجه به دهکده جهانی که فضای مجازی به وجود آورده است، این  اعتراضات از دانشگاه‌های آمریکا شروع شده و به دانشگاه‌های فرانسه، سه دانشگاه بریتانیا و...... سرایت کرده است.
 
ودایع ادامه داد: در این بین فعالین مستقل حقوق بشری هم علیه رژیم اسرائیل دست به یک‌سری اعتراضات و تجمعات گسترده زده‌اند که در مجموع می‌توان گفت:  پیوند افکار عمومی کشورهای غربی و اعتراضات دانشگاه‌ها یک موج فزاینده فشار را بر دولتمردان غربی وارد کرده است.
 
کارشناس مسائل بین‌الملل با اشاره به نزدیک شدن به انتخابات الکترال 2024آمریکا که حوالی آبان ماه سال جاری برگزار می‌شود، افزود: موج فشار دانشجویان معترض می‌تواند نتیجه خودش رو به نوع دیگری در انتخابات آمریکا نشان دهد.
 
حاشیه امن رژیم صهیونیستی شکسته شد
وی با بیان اینکه کشورهای غربی مانع اجرای موضوعات پیرامونی و مسائلی که به نوعی رژیم صهیونیستی را در گوشه رینگ حقوق بشر گرفتار کند می‌شوند، گفت: این بدان معنی نیست که بگوییم ما در جنگ حقوقی یا دیپلماتیک با رژیم‌صهیونیستی دست و پا بسته هستیم.
 
ودایع با اشاره به جنگ دیپلماتیکی که مشخصا جمهوری اسلامی ایران پیشرو آن است، ادامه داد: ایران تا کنون سه نشست با کنفرانس سازمان همکاری‌های اسلامی در سطح وزرای امور خارجه و رؤسای جمهوری و رهبران کشورهای اسلامی داشته است. از طرف دیگر با محورهای مقاومت لبنان و سوریه رایزنی‌های فشرده‌ای انجام داده و همچنین با قطر، ترکیه و عربستان هم توانسته است رایزنی‌های خوبی برای دفاع از مردم فلسطین صورت دهد.
 
این کارشناس مسائل بین‌الملل اظهار داشت: شکایت آفریقای جنوبی یک اتفاق خیلی مهم بود که در جامعه جهانی رخ داد. مهم‌تر این بود که رژیم صهیونیستی را وادار کرد پای میز محاکمه بشیند و در نهایت حکمی هم که صادر شد هر چقدر هم که ما بخواهیم بگوییم که این حکم ضمانت اجرایی ندارد، حاشیه امن رژیم صهیونیستی در ارتباط با جنایت‌های جنگی را شکست.

انتهای پیام/
 
 
 
 

نظر شما