شناسهٔ خبر: 66773931 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: فردا | لینک خبر

سلیمانی دیپلماسی

پیشاهنگ سیاست خارجی دولت سیزدهم، با اندوخته‌ای از سال‌ها کار عملی و علمی در حوزه دیپلماسی، چهره سیاست خارجی کشور را به آرمان‌های انقلاب نزدیک‌تر کرد؛ تحکیم مناسبات با همسایگان و ارتقای جایگاه منطقه‌ای ایران از دستاوردهای سکانداری ۳۲ماهه شهید امیرعبداللهیان در دستگاه دیپلماسی است

صاحب‌خبر -

نوشتن از وزیر خارجه ای بااخلاق و دوست داشتنی که تا همین چند روز قبل با او حرف می زدی و مشورت می کردی و حالا باید برای شهادتش و فقدانش بنویسی، سخت ترین کار دنیاست. وزیر خارجه ای که برخی او را امیر مقاومت می نامیدند و حتی نشریه آمریکایی فارین پالیسی از او به عنوان  « سلیمانی دیپلماسی » یاد کرد . بیشترین سفر را به سوریه و لبنان داشت و بیشترین دیدارها را در تهران و قطر با رهبران مقاومت فلسطینی انجام داد و به ویژه در هشت ماه گذشته از آغاز طوفان الاقصی لحظه ای آرام نگرفت تا کمپین دیپلماسی ضد صهیونیستی از فعالیت بازنماند تا امروز نتایج این روشنگری ها و تلاش ها را در جای جای جهان از آسیا و اروپا و آمریکا  ببینیم .سوم اردیبهشت امسال حسین امیرعبداللهیان 60 ساله شدو او در پایان همان ماهی که به دنیا آمد به افتخار شهادت نایل شد، افتخاری که برای او جای تبریک داشت و برای ایران تسلیت . حالا جدای از این که ایران در حادثه ناگوار بالگرد سید ابراهیم رئیسی ، رئیس جمهور ندارد و باید تا 50روز آینده انتخابات زودرس برگزار کند ، وزیر خارجه ای هم ندارد تا سکان دیپلماسی کشور را با قدرت هدایت کند، هرچند علی باقری معاون سیاسی امیرعبداللهیان طبق قانون سرپرست وزارت خارجه شده تا در این دوران گذار چرخ دستگاه دیپلماسی نایستد .

 

ظریف : امیرعبداللهیان جانباز شیمیایی بود

محمد جواد ظریف وزیر خارجه سابق کشورمان در گفت وگو با خراسان درخصوص ویژگی های حسین امیرعبداللهیان وزیر خارجه فقید کشورمان با بیان این که آقای دکتر امیرعبداللهیان خصوصیات بارزی داشت که ایشان را در داخل وزارت خارجه بسیار محبوب کرده بود ، خلوص را مهم ترین ویژگی وی برشمرد و گفت : هر کسی ممکن است نسبت به سیاست هایی که وزیر خارجه مجری آن هاست زاویه داشته باشد اما راجع به شخص ایشان کسی را ندیدم که در صداقت و خلوص و تلاشش شک داشته باشد و به نظرم پاداش خلوصش را با شهادت گرفت .وی ادامه داد : شهید امیرعبداللهیان وزیری بود که از دل وزارت خارجه آمده بود و از بیرون نبود و همه همکاران ما ایشان را از خودشان می دانستند و رفتارشان هم طوری بود که ایشان را خودی و متواضع و به اصطلاح خاکی می دانستند . با همه رفیق بود و به همه احترام می گذاشت مخصوصا با سطوح پایین وزارت چه زمانی که سفیر بود و چه زمانی که وزیر شد .وزیر خارجه سابق کشورمان با اشاره به حضور 40درصدی ایثارگران در وزارت خارجه گفت :  آقای دکتر هم از ایثارگران برجسته جانباز شیمیایی بود که از اثرات آن رنج می کشید . ایشان جدیدترین شهید وزارت خارجه است. وزارت خارجه تعداد زیادی شهید دارد و جدیدترین آن ها اولین وزیر شهیدی بود که در دوران وزارت به شهادت رسید . امیرکبیر و دکتر فاطمی و شهید رجایی هم دورانی وزیر خارجه بودند اما شهادتشان بعد از دوره وزارت بوده اما امیرعبداللهیان تنها وزیری است که در دوره وزارت شهید شد و این افتخار وزارت خارجه است .ظریف با بیان این که دکتر امیرعبداللهیان از پیشنهادهای بنده به مرحوم رئیسی برای وزارت خارجه بود ، گفت : بدون توجه به این که با عملکرد او موافق یا مخالف باشیم باید شهادت داد که بسیار فعال بود و با عقلانیت وزارت خارجه را مدیریت کرد . مخصوصا در 8 ماه گذشته بعد از 7 اکتبر و جنگ غزه که رفتار بسیار خردمندانه ای داشت و بحمدا... با دیپلماسی و هماهنگی توانستیم بعد از ترور دیپلمات هایمان در دمشق از این آزمون با موفقیت بیرون بیاییم که در این میان نقش ایشان و بالاتر نقش مقام معظم رهبری قابل ستایش است.

 

صالحی : امیرعبداللهیان جهادگونه عمل می کرد

علی اکبر صالحی وزیر اسبق امور خارجه ایران نیز در گفت وگو  با خراسان با بیان این که شهید بزرگوار جناب آقای دکتر امیر عبد اللهیان دارای شخصیتی نمونه از جهات مختلف بود، گفت : ایشان بحق یک الگو و اسوه در رفتار،اخلاق،تواضع وایمان بود. در یک کلام  شهید دکتر امیر عبد اللهیان یک فرد متأله واقعی بود. بنده در طول زندگی کاری به مواردی که به لطف خدا اقدامی درست انجام داده ام می بالم. برای مثال تعیین شهید امیر عبداللهیان به عنوان معاون وزارت امور خارجه است که انصافا در این سمت و متعاقبا در سمت های بعدی خوش درخشید و جهادگونه به وظایف محوله عمل کرد. به هر ‌حال حادثه اخیر بسیار تألم بار ،حزن انگیز ،غیر قابل باور و جانکاه بود. یقین داریم که به برکت خون شهدا که قیام و قعودشان خالصانه برای خداوند متعال بوده، جمهوری اسلامی بالنده و سربلند و سرافراز تحت تدابیر رهبری معظم  با قدرت به پیش خواهد رفت.

 

عراقچی : با قوت می توان اسمش را مرد اخلاق گذاشت

سید عباس عراقچی دبیر شورای راهبردی روابط خارجی و مشاور شهید امیرعبداللهیان نیز درخصوص موضوع گزارش خراسان با ما گفت وگو کرد . وی اظهار کرد: من با آقای دکتر امیرعبداللهیان هم دانشگاهی ، همکار و از همه مهم تر دوست بودم و واقعا فقدان ایشان جای تاسف دارد . ایشان غیر از تبحر در دیپلماسی عمدتا شناخته می شد به اخلاق بسیار خوبی که داشت. بسیار مودب و بسیار متواضع بود، هم برای بالاتر از خودش و هم با پایین تر و حتی با نگهبانان و پیشخدمت های وزارت خارجه . واقعا فکر می کنم با قوت می توان اسمش را مرد اخلاق گذاشت .وی ادامه داد : وزیر امور خارجه بودن در همه جای دنیا بسیار کار سختی است و وزیر خارجه ایران بودن به مراتب سخت تر است به دلیل وسعت موضوعات و چالش های سیاست خارجی ایران . دکتر امیرعبداللهیان در یکی از سخت ترین مقاطع سیاست خارجی ایران سکاندار شد و این هفت ماه اخیر که بحران غزه به وجود آمد و بعد حمله اسرائیل به سفارت ایران و عملیات وعده صادق و پاسخ ما یکی از سخت ترین و پیچیده ترین دوران های سیاست خارجی ماست که به نظرم خیلی خوب عمل شد .عراقچی هماهنگی میدان و دیپلماسی در این قضیه اخیر وعده صادق  را در اوج خود توصیف کرد و گفت : این دو خیلی زیبا همدیگر را تکمیل کرد و می توان به عنوان یک کیس مورد مطالعه قرار داد که چگونه می تواند میدان و دیپلماسی همدیگر را در جهت اهداف ملی تکمیل کند . ایشان قبل از این که وزیر شود عمده دوران کاری خودش را در جهان عرب و مقاومت گذرانده بود و از این جهت تجربه گران سنگی را داشت که در دوران وزارت مفید واقع شد . تعبیر مقام معظم رهبری که فرمودند ایشان مجاهد و فعال هستند، تعبیر درستی بود. در عین حال سیاست خارجی ایران متوقف نمی شود. ایران در این سال ها از این مصائب زیاد داشته ولی با قدرت و صلابت همه را رد کرده و به تعبیر حضرت امام هر پرچمی که از دست سرداری بیفتد سردار دیگری پرچم را بلند می کند و به مسیر ادامه می دهد .وحید جلال زاده رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس نیز  گفت:  شهید امیرعبداللهیان را همه به عنوان دیپلمات مقاومت می شناسیم و از ابتدای کار خود به عنوان یک دیپلمات و یار دیرین شهید سلیمانی بود و علاقه ایشان به سردار شهید سلیمانی نشان دهنده پایبندی ایشان به آرمان مقاومت و مجاهدت بود وقطعا وزارت خارجه از جمله دستگاه های موفق دولت بود.

شهید به نامت می‌آید

دختر شهید رکن‌آبادی با انتشار‌ ویدئویی از شهید امیرعبداللهیان در توئیتر نوشت: شهادت می‌دهم بعد از رفیقت برای من پدری کردی... چقدر شهید به نامت می‌آید... خدانگهدار رفیق پدر...

نوبت ماست

ا... کرم مشتاقی از دیپلمات های وزارت خارجه نیز در توئیتر خود نوشت : من و سه نفر از همکارانم در سفارت کشورمان در بیروت شاگر دکتر امیرعبداللهیان در دانشکده وزارت خارجه بودیم. در آخرین سفرشان به بیروت (بهمن۱۴۰۲) گفتیم استاد دعا کنید این سرزمین محل شهادت ما باشد. با لبخند همیشگی گفت: «زرنگی نکنید آقای مشتاقی، صف را رعایت کنید، [شهادت]نوبت ماست.»

خراسان

نظر شما