شناسهٔ خبر: 66769293 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: اقتصاد نیوز | لینک خبر

عقب‌نشینی سه کشور از حضور در کنفرانس صلح سوئیس

اقتصادنیوز: سران کشور‌های چین، برزیل و آفریقای جنوبی در نشست صلح سوئیس درباره اوکراین شرکت نخواهند کرد.

صاحب‌خبر -

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان، انتظار می‌رود که تعدادی دیگر از کشور‌های جنوب جهانی به نوعی کنفرانس صلح سوئیس درباره اوکراین را نادیده بگیرند. اینها شامل عربستان سعودی، نیجریه، الجزایر، سوریه، ایران، سنگال، اندونزی، ونزوئلا، مالزی و حتی رژیم صهیونیستی است.

به نظر می‌رسد که راهبرد ظاهراً صلح آمیز ولودیمیر زلنسکی، رئیس جمهور اوکراین برای حل و فصل مناقشه توسط او و چند تن از میزبانانش از کشور‌های غربی مورد بحث قرار خواهد گرفت. بدون کشور‌های پیشرو در منطقه آسیا و کشور‌های جنوب جهانی، کل اجلاس صلح در داووس به یک نشست عادی بین‌حزبی تبدیل می‌شود. این باعث افزایش اعتماد شرکت کنندگان و مشروعیت خود فرآیند نمی‌شود.

در ضمن، حتی جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا هم صد در صد تصمیم نگرفته که به اجلاس سوئیس بیاید یا نه؛ و بدون آن، مطمئناً یک ضیافت خنده دار به نظر می‌رسد.

کنفرانس بین المللی حل و فصل مسالمت آمیز مناقشه روسیه و اوکراین در تاریخ ۱۵ تا ۱۶ ژوئن در شهر بورگنستاک سوئیس برگزار می‌شود. ۱۶۰ کشور از جمله چین دعوتنامه دریافت کرده‌اند. روسیه و همچنین بلاروس به این اجلاس دعوت نشدند. بیش از ۵۰ ایالت یعنی حتی کمتر از یک سوم لیست دعوت شده، مشارکت خود را تایید کرده اند.

این در حالی است که روسیه به این نشست دعوت نشده است و دیپلمات‌ها و کارشناسان سیاست خارجی می‌گویند که مذاکراتی که قرار است در سوئیس برگزار شود، به احتمال زیاد بر روی ایجاد اجماعی در مورد چگونگی کاهش خطرات ناشی از حمله مسکو به اوکراین متمرکز است.

سرگئی لاوروف وزیر خارجه روسیه پیشتر با تاکید بر اینکه کنفرانس صلح اوکراین به میزبانی سوئیس یک تقلید مسخره و بی معنی از یک کنفرانس واقعی با مذاکرات جدی و تاثیرگذار است، گفته بود: هیچ یک از سیاستمداران کشور‌های غربی و اوکراین برای مذاکره جدی با روسیه آماده نیستند.

نظر شما