شناسهٔ خبر: 66765953 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: تسنیم | لینک خبر

ایرانی‌ها در سوگ "سید"/ عزاداری مردم برای شهیدان خدمت

در پی شهادت رئیس جمهور، وزیر امور خارجه، امام جمعه تبریز، استاندار آذربایجان شرقی و هیئت همراه در سانحه هوایی، شهر‌های ایران اسلامی ‌سیاه‌پوش شد.

صاحب‌خبر -

به گزارش گروه استان‌های خبرگزاری تسنیم، از نخستین ساعات انتشار خبر شهادت آیت‌الله سیدابراهیم رئیسی، دکتر حسین امیرعبداللهیان، حجت الاسلام والمسلمین سیدمحمدعلی آل هاشم، دکتر مالک رحمتی و همراهان آنان در سانحه هوایی در منطقه ورزقان، استان‌های مختلف ‌رنگ و بوی عزا و ماتم گرفت و معابر عمومی و خیابان‌ها با پرچم‌های سیاه آذین‌بندی شدند.

 تابلو‌های تبلیغاتی و تلویزیون‌های شهری ‌استان به ویژه مراکز رنگ ماتم به خود گرفته ‌و مردم ولایتمدار این شهر‌ها در عزای این شهدا سوگواری می‌کنند.

گزارش خبرنگاران تسنیم از مراسم های عزادارای در سراسر کشور

موج غم در سواحل خلیج فارس در سوگ رئیس جمهور شهید

.

به گزارش خبرگزاری تسنیم از بندرعباس، از روز گذشته که خبر وقوع سانحه برای بالگرد حامل رئیس جمهور در آذربایجان شرقی مخابره شد، فضای کشور و استان هرمزگان تحت الشعاع این خبر قرار گرفت.

مردم از همان ساعات ابتدایی دست به دعا برداشته و برای سلامت رئیس جمهور و همراهان از درگاه خداوند دعا کردند، اما صبح امروز و با مخابره بهت برانگیز شهادت خادم ملت و سید مظلومان و محرومان، موجی از غم و اندوه استان هرمزگان را بر گرفت.

ابتدا مردم، مسئولان، نخبگان و چهره های سیاسی استان در فضای مجازی به این خبر واکنش نشان دادند و با درج پیام و انتشار پوسترهای آیت الله رئیسی، در غم از دست دادن رئیس جمهوری از جنس خودشان به ماتم نشستند.

عزاداری مردم کرمانشاه در سوگ شهادت سید محرومان

مردم استان کرمانشاه امروز همچون سراسر کشور در انتظار شنیدن اخباری مبنی بر سلامت رئیس جمهور بودند که ورق طور دیگری رقم خورد و خبر شهادت سید محرومان و همراهان ایشان مخابره شد.

به همین منظور مقرر شد تجمع عزاداران شهید جمهور در مقابل مسجد جامع کرمانشاه برگزار شود. هرچند حادثه بسیار ناگوار و سریع اتفاق افتاد و زمانی برای اطلاع رسانی گسترده وجود نداشت اما میدان آزادی کرمانشاه مملو از جمعیتی بود که پیاده به سمت مسجد جامع حرکت می‌کردند.

حضور اقشار مختلف مردم در این مراسم چشمگیر بود که رخت عزا بر تن داشتند و غبار غم بر چهره‌ آن‌ها نشسته بود و برخی هم هنوز امیدوار به تکذیب خبر بودند چراکه باور این واقعه با این سرعت برای هر کسی دشوار است.

هوا بسیار گرم بود اما بی‌تابی مادران و خواهران برای سید محرومان تمامی نداشت و مداحان نیز به ذکر مصیبت و بیان ویژگی‌های این شهید بزرگوار پرداختند.

محمدطیب صحرایی استاندار کرمانشاه نیز در این اجتماع از همگان خواست رهرو و ادامه دهنده مکتب این شهید بزرگوار باشند و اظهار داشت: ان‌شاءالله خداوند ما را قدردان راه و مکتب شهدا قرار دهد و در این مسیر هدایت کند.

صحرایی عنوان کرد: پیشوند زیبای شهید یک شبه و یک روزه و یک ساعته در ابتدای نام زیبای سید ابراهیم رئیسی قرار نگرفت و همانطور که حاج قاسم سلیمانی فرمود تا شهید و شهیدوار زندگی نکنی شهید نخواهی شد.

وی با اشاره به اینکه امروز راحت ‌می‌توان از شهید رئیسی صحبت کرد زیرا ایشان تا زمانی که در قید حیات بودند راضی به این کار نبودند گفت: دو هفته قبل که در محضر این شهید بزرگوار بودم احساس کردم که صحبت‌های ایشان تراز جدید پیدا کرده و هر روز بالاتر، ملکوتی‌تر و پخته‌تر صحبت می‌کنند.

استاندار کرمانشاه افزود: ایشان خیلی جدی فرمودند اصلا فکر انتخابات را نکنید و هر کاری که منطق دارد و به نفع مردم است انجام دهید و به مردم خدمت کنید. آن موقع خیلی‌ها همچون من متوجه نمی‌شدند ایشان به لحظه‌های آسمانی و عروج نزدیک می‌شود اما این صحبت‌ها به تعبیر زیبای مقام معظم رهبری نشانگر یک مکتب است.

.

عزاداری مردم پردیس در سوگ شهادت سید محرومان

مردم ولایتمدار این شهرستان با حضور  خودجوش در نورالشهدای فاز 11 در جوار مزار شهدای گمنام به سوگ شهادت رئیس جمهور و همراهانش نشستند.

صبح امروز مردم استان پردیس نیز مانند سراسر کشور در انتظار شنیدن اخباری مبنی بر سلامت رئیس جمهور بودند، اما خبر شهادت سید محرومان و همراهان ایشان مخابره شد.

در همان ابتدای صبح جمعی از بانوان پردیسی در گلزار شهدای گمنام مراسم یادبودی برگزار کردند.

بانون امروز در پردیس رخت عزا بر تن داشتند و غبار غم بر چهره‌ آن‌ها نشسته بود.

.

اشک زائران حضرت معصومه(س)در غم شهادت آیت‌الله رئیسی

مراسم عزاداری نخستین روز پس از شهادت آیت الله رئیسی و هیئت همراه ایشان با حضور پر شور مردم و با سخنرانی حجت‌الاسلام والمسلمین مؤمنی و مداحی رضا ایزدی در شبستان امام خمینی(ره) حرم مطهر بانوی کرامت برگزار شد.

حجت‌الاسلام‌ والمسلمین سیدحسین مؤمنی در مراسم بزرگداشت شهادت آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی، اظهار داشت: امام صادق علیه‌السلام فرمودند از آدم(ع) تا خاتم(ص) اگر خدا به کسی رفعت مقام و درجه داد و او را مورد مدح و ثنا قرار داد به خطر این بوده که از یک سری امتحانات سختی عبور کرده و نمره قبولی گرفته است.

 وی با اشاره به مقام رفیع و منیع شهدا گفت: در قرآن کریم برای شهید و شهادت ویژگی‌هایی از جمله مقام حی حقیقی و مقام صادقین بیان شده است و شهدا را به‌عنوان افرادی که با خدا وارد تجارت شدند و از این تجارت سود بردند معرفی کرده است.

سخنران حرم مطهر بانوی کرامت با بیان اینکه در روایات آمده است که شهید به وجه الله نظر می‌کند، افزود: یکی از اموری که انسان را به مقامات بالا می‌رساند خدمت به خلق‌الله است و اهل‌بیت فرمودند اگر ما به مقام قرب رسیدیم به‌خاطر عبودیت است و در تفسیر عبودیت آمده است که فرد آنچه از مال و جان و آبرو دارد را در طبق اخلاص گذاشته و بزل کند.

 وی با بیان اینکه پیامبر (ص) در جامعه جاهلی آن زمان در مقابل کفار و مشرکین ایستادند و در جنگ‌های مختلف پیروز شدند و یک انقلاب را محقق کردند، افزود: پیامبر به اصحاب خود فرمودند روزی خواهد آمد که تمام کفر در مقابل اسلام قد علم خواهند کرد و شما این روز خواهید دید و شاهد پیروزی اسلام خواهید بود؛ ولی برخی از افراد دودل و مذبذب می‌گفتند پیامبر(ص) با این سخنان شما را فریب می‌دهد.

مؤمنی با اشاره به آیه 22 سوره احزاب به ویژگی‌های مؤمنان اشاره کرد و گفت: بعد از جنگ احزاب عده‌ای استوار و محکم ماندند و وقتی دیدند که احزاب در مقابل دین قد علم کردند می‌گویند این همان چیزی است که خدا و پیامبرش وعده داده بودند و راست گفتند خدا و رسول و چیزی جز ایمان به آنها افزوده نمی‌شود.

وی تصریح کرد: جبهه و جنگ برای مؤمنان بشارت و رشد و کمال است؛ لذا استوار و محکم در این جبهه می‌مانند و مشکلاتی که در این مسیر پیش می‌آید آنها را از راهی که می‌روند منصرف نمی‌کند.

سخنران حرم مطهر بانوی کرامت با اشاره به آیه 23 سوره احزاب آیت‌الله رئیسی را مصداق این آیه دانست که بر سر عهد خود با خدا صادقانه ایستادند و با شهادت خود پیمانشان را به آخر رساندند افزود: آیت‌الله رئیسی با وجود تلاش مستمری که در راه انجام وظایف ریاست‌جمهوری داشتند اول هر ماه در منزل خود روضه داشت و دم در می‌ایستاد و با تمام وجود عرض ادب و نوکری می‌کرد؛ شب‌های جمعه نافله‌اش را حتماً در یکی از حرم‌های اهل‌بیت یا مسجد مقدس جمکران می‌خواند.

وی با بیان اینکه برخی به ایشان بی‌احترامی کردند؛ ولی ایشان جوابشان را نداد و خود را سرباز ولایت می‌دانست، گفت: خداوند به افرادی که در این مسیر صادقانه پای حرف خود ایستادند جزای خیر می‌دهد و آیت‌الله رئیسی از افرادی بود که در این مسیر صدق خود را نشان داد.

 مؤمنی با اشاره به نگرانی برخی از مردم نسبت به آینده گفت: امام بعد از شهادت شهید رجایی فرمودند ملت بدانند که با رفتن یک خدمتگزار در سد آهنین ملت خللی واقع نخواهد شد و رهبر معظم انقلاب هم روز گذشته پس از شهادت آیت‌الله رئیسی فرمودند مردم بدانند که خللی در این مسیر انقلاب به وجود نخواهد آمد.

.

ماتم مردم لرستان در فراق سید محرومان

امروز سراسر استان لرستان در فراق سید محرومان یکپارچه سیاهپوش شد و مردم این دیار ولایی در غم از دست دادن رئیس جمهوری متعهد اشک ماتم ریختند.

ظهر روز یکشنبه 30 اردیبهشت ماه بالگرد حامل رئیس‌جمهور که برای افتتاح سد مرزی «قیز قلعه‌سی» به آذربایجان شرقی سفر کرده بود، در مسیر بازگشت در «جنگل دیزمار» در محدوده عمومی بین ورزقان و جلفا استان آذربایجان شرقی دچار سانحه شد.

حجت‌الاسلام والمسلمین سیدابراهیم، رئیسی رئیس‌ جمهور کشورمان، حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه، مالک رحمتی استاندار آذربایجان شرقی و آیت‌الله آل‌هاشم امام جمعه تبریز از جمله سرنشینان این بالگرد بودند.

بنا بر این گزارش، پس از تلاش بی وقفه تیم‌های امدادی و نظامی برای جستجوی بالگرد و امدادرسانی به علت شرایط بد آب و هوایی و صعب العبور بودن منطقه سقوط بالگرد، سرانجام صبح امروز (دوشنبه) خبر شهادت رئیس جمهور، وزیر خارجه و همراهان ایشان تأیید و اعلام شد.

در پی شنیدن خبر شهادت سید محرومان و یاران همراهش مردم انقلابی استان لرستان امروز با تجمع بزرگ خود در مصلای الغدیر با شهید آیت‌الله رئیسی و همراهانش عهد وفاداری بستند.

مردم ولایتمدار لرستان با حضور گسترده خود در مصلای الغدیر در سوز فراق رئیس جمهوری متعهد، دلسوز، مردمی و مهربان اشک فراق ریختند و دل های خود را برای همیشه به یاد وی و خاطرات خدمتش گره زدند.

.

مردم قزوین به سوگ رئیس‌جمهور شهید و همراهانش نشستند

مردم دارالمؤمنین قزوین با برپایی اجتماعی باشکوه در شرایط سخت آب و هوایی به سوگ رئیس جمهور شهید و همراهانش نشستند.

به گزارش خبرگزاری تسنیم از قزوین، از آغازین دقایقی که خبر وقوع سانحه برای بالگرد حامل رئیس جمهور و همراهانش در آذربایجان شرقی مخابره شد، مردم ولایمتدار، انقلابی و همیشه در صحنه دارالمؤمنین قزوین دست به دعا برداشتند.

از صبح امروز که خبر شهادت رئیس جمهور شهید آیت‌الله سیدابراهیم رئیسی و همراهان شهیدش رسانه‌ای شد، مردم قزوین با برپایی اجتماعی باشکوه در شرایط سخت آب و هوایی در فراق این رئیس جمهور انقلابی و مکتبی گریستند.

.

مردم خوزستان به سوگ رئیس‌جمهور شهید و همراهانش نشستند

ساعات ابتدایی صبح امروز مردم استان خوزستان نیز همچون سراسر کشور در انتظار شنیدن اخباری مبنی بر سلامت رئیس جمهور بودند که ورق طور دیگری رقم خورد و خبر شهادت سید محرومان و همراهان ایشان مخابره شد.

به همین منظور مقرر شد تجمع عزاداران شهید جمهور در مصلی این شهرستان برگزار شود.

حضور اقشار مختلف مردم در این مراسم چشمگیر بود که رخت عزا بر تن داشتند و غبار غم بر چهره‌ آن‌ها نشسته بود و برخی هم هنوز امیدوار به تکذیب خبر بودند چراکه باور این واقعه با این سرعت برای هر کسی دشوار است.

هوا استان خوزستان بسیار گرم بود اما بی‌تابی مادران و خواهران برای سید محرومان تمامی نداشت و مداحان نیز به ذکر مصیبت و بیان ویژگی‌های این شهید بزرگوار پرداختند.

.

سوگ شهادت آیت‌الله رئیسی قلب تاریخ ایران را غمناک کرد

مردم همدان عصر امروز در سالروز ولادت ثامن‌الحج(ع) عزادار خادم الرضا(ع) شهید خدمت آیت‌الله رئیسی شدند و برای عزاداری دسته‌جمعی در میدان مرکزی شهر، میدان امام خمینی(ره) تجمع کردند.

اگر چه آسمان چون همیشه آبی بود، اما قطرات باران نمناک خبر از بغضی داشت که سیاهی غم آن بر دل مردمان همدان و سراسر کشور تا همیشه با مرگ سید‌الشهدای شهدای خدمت نقش بسته بود. صدای شعارهای مردی و تکبیرها تمام شهر را پر کرده و دلگیر، اما امیدوار به ادامه راه در مسیر خدمت فریاد‌ها شنیده می‌شود: «عزا عزاست امروز، روز عزاست امروز رئیس جمهور ما پیش رضاست امروز».

چشم که بگردانی نیک خواهی فهمید که اینجا در قلب تاریخ ایران زمین همدان، غم یار سفر کرده خراسانی فاصله میزهای مسئولان با مردم را از میان برداشته و همه یک دل و یک صدا از اعماق وجودشان ناله فراق سر می‌دهند.

خیل مردمی که شهید آیت الله رئیسی را با یک صفت جاودانه به یاد دارند، رئیس جمهوری مردمی، این را می‌توان به خوبی از چشمان خیس و دل‌های سوخته آنان فهمید که چه پاک و بی‌ریا در این سوگ درد‌آور با مرور خاطرات می‌بارند.

در تجمع امروز نماینده ولی فقیه در استان همدان، استاندار، مسئولان دولتی، اساتید دانشگاهی، هنرمندان، شعرا، ورزشکاران، دانشجویان، بسیجیان، کارگران، پزشکان، وکلا و همه و همه آمده بودند تا تسکینی بر قلب یکدیگر از غم یاری باشند که دیگر در میانشان نیست.

حضور مردم در این تجمع اگر چه با اشک و آه همراه بود، اما در نهایت روح فرارفته شهید خدمت آیت‌الله رئیسی را از میان دستان به دعا بلند شده خود که خدمت به آنان را افتخار خود می‌دانست با نهایت عشق و امید به دامان امن ثامن الحج امام رضا(ع) سپردند.

ماتم مردم لرستان در فراق سید محرومان 

به گزارش خبرگزاری تسنیم از خرم‌آباد، امروز سراسر استان لرستان در فراق سید محرومان یکپارچه سیاهپوش شد و مردم این دیار ولایی در غم از دست دادن آیت‌الله رئیسی، رئیس جمهوری متعهد اشک ماتم ریختند.

.

مردم کردستان در سوگ شهادت سید محرومان عزادار شدند+فیلم

در پی شهادت رئیس‌جمهور، وزیر خارجه و هیئت همراه آن‌ها در سانحه سقوط بالگرد، مردم استان کردستان همگام با سراسر کشور گرد هم آمدند و این حادثه ناگوار را تسلیت و ابراز همدردی کردند.

مراسم گرامیداشت شهادت آیت‌الله رئیسی و همراهانش ظهر امروز با حضور اقشار مختلف مردم، مسئولان ارشد استانی، فرماندهان نظامی و انتظامی، اعضای شورای تأمین، علما و روحانیون در مسجد جامع سنندج برگزار شد.

مردم داغدار سنندج در این مراسم گردهم آمدند و فقدان از دست دادنِ رئیس‌جمهور انقلابی، محبوب و مردمی کشورمان را به سوگ نشستند. در ادامه گزارش ویدئویی خبرنگاران تسنیم و گفت‌وگو از حس و حال مردم را می‌بینید.

.

انتهای پیام/

نظر شما