شناسهٔ خبر: 66765624 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: قدسنا | لینک خبر

واکنش رسانه‌های مصری و اردنی به شهادت رئیس جمهور ایران و هیئت همراه

روزنامه های عربی زبان امروز به طور گسترده به بازتاب خبر شهادت آیت الله رئیسی رئیس جمهور و دکتر حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه پرداختند.

صاحب‌خبر -

 

به گزارش خبرگزاری قدس (قدسنا) روزنامه های مصری ازجمله الاهرام  و المصری الیوم و الوفد به پوشش وسیع خبر های سانحه سقوط بالگرد رییس جمهور و هیات همراه وی در آذربایجان شرقی پرداختند و بیانیه تسلیت "عبد الفتاح السیسی" رییس جمهور مصر و "سامح شکری" وزیر خارجه این کشور  و دیگر مقامات مصری منتشر کردند. در بیانیه عبد الفتاح السیسی آمده است : " عبدالفتاح السیسی رئیس جمهور مصر صمیمانه درگذشت رئیس جمهور و وزیر خارجه ایران و هیات همراه را به ملت برادر ایران تسلیت می‌گوید.


رئیس جمهور مصر با ابراز همبستگی جمهوری عربی مصر با رهبری و ملت ایران در این مصیبت بزرگ، از خداوند متعال برای رئیس جمهور فقید ایران و درگذشتگان رحمت واسعه و برای خانواده های آنان صبر و آرامش مسئلت می کند".

 

روزنامه "المصری الیوم"  طی مقاله ای با اشاره به شهادت رییس جمهور آیت الله ابراهیم رییسی و وزیر امور خارجه حسین امیر عبداللهیان در سانحه هوایی در استان اذربایجان شرقی، امیر عبداللهیان را "قاسم سلیمانی" در میدان دیپلماسی توصیف کرد و زندگینامه و پست های وی در وزارت خارجه را منتشر کرد.


این روزنامه مصری افزود: امیر عبداللهیان تصدی وزارت امور خارجه را با 270 رای موافق در مقابل 10 رای مخالف به خود اختصاص داد و در دوره اخیر جنگ اسراییل در نوار غزه تلاش های دیپلماتیک فراوانی  برای توقف جنگ انجام داد و اقداماتش با پوشش رسانه‌ای گسترده ای برخوردار بود.


المصری الیوم نوشت: بر اساس گزارشی که مجله فارین پالیسی پس از تشکیل دولت جدید در سال 2021 منتشر کرد، برخی از نمایندگان مجلس ایران، وی را «قاسم سلیمانی دیگر در عرصه دیپلماسی» توصیف کردند.


روزنامه " الوفد"  چاپ مصر اظهارات مدیرکل امور سیاسی استانداری آذربایجان شرقی حسن حقیقیان را در باره مراسم تشییع پیکر رییس جمهور و همراهان وی را منتشر کرد و به نقل از وی نوشت: مراسم تشییع پیکر رییس جمهور و همراهان وی فردا در تبریز برگزار می‌شود. همچنین این روزنامه  خبر اعلان عزای عمومی در کشور به مدت پنج روز را از سوی رهبر معظم انقلاب اسلامی منتشر کرد و به نقل از رهبر انقلاب اسلامی نوشت:  اینجانب پنج روز عزای عمومی اعلام می‌کنم و به ملت عزیز ایران تسلیت میگویم. جناب آقای مخبر طبق اصل 131 قانون اساسی در مقام مدیریت قوه‌ مجریه قرار می گیرد و موظف است به همراهی رؤسای قوای مقنّنه و قضائیه ترتیبی دهند که ظرف حداکثر پنجاه روز رئیس جمهور جدید انتخاب شود.


همچنین "الوفد" به برگزاری جلسه فوق العاده هیأت دولت به ریاست معاون اول رییس جمهور محمد مخبر  در پی شهادت آیت الله رییسی اشاره کرد  و نوشت : هیات دولت به شهروندان اطمینان داد که امور کشور بدون کوچکترین نقصی به نحو مطلوب اداره خواهد شد.


روزنامه "الشروق"  مصر زندگینامه آیت الله رییسی را منتشر کرد  و به بیانیه رهبر معظم انقلاب اسلامی اشاره کرد و نوشت: ساعاتی پس از سقوط بالگرد حامل ابراهیم رئیسی رئیس‌جمهور ایران در بازگشت از استان آذربایجان شرقی، اولین اظهارنظر رهبر انقلاب مبنی بر اینکه مدیریت کشور تحت تأثیر قرار نخواهد گرفت،منتشر شد.


همچنین روزنامه "الرأی" چاپ اردن پیام تسلیت پادشاه اردن را در رابطه با شهادت رئیس جمهور و وزیر خارجه جمهوری اسلامی ایران منتشر کرد. عبدالله دوم شاه اردن در این پیام شهادت آیت الله ابراهیم رییسی رئیس جمهور و حسین امیرعبداللهیان وزیر خارجه ایران را تسلیت گفت ، و افزود: ما در این شرایط سخت با ایران ابراز همبستگی می کنیم.


همچنین "الرأی" به انتصاب "محمد مخبر" از سوی رهبر معظم انقلاب به عنوان مدیر قوه مجریه کشور اشاره می کند و وی را از فرماندهان سابق سپاه پاسداران انقلاب اسلامی یاد می کند.


روزنامه  "الدستور" اردن با پوشش اخبار شهادت آیت الله رییسی و هیئت همراه وی در سانحه هوایی  استان اذربایجان شرقی پیام تسلیت وزیر امور خارجه اردن "ایمن الصفدی" را منتشر کرد و نوشت: ایمن الصفدی وزیرخارجه اردن گفت : رحمت خدا بر رئیس جمهور ایران ابراهیم رئیسی و برادر حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه و همراهانشان. عمیق ترین تسلیت  مان را  به ملت برادر ایران، رهبری و دولت آنها اعلام می داریم و با آنها در این فاجعه سخت اعلام همدردی می‌کنیم.


همچنین این روزنامه خبر اعلام عزای عمومی 5 روزه در سراسر کشور از سوی رهبر معظم انقلاب اسلامی و تعیین محمد مخبر به عنوان مدیر قوه مجریه و تکلیف وی جهت انتخاب رئیس جمهور جدید را ظرف حداکثر پنجاه روز منتشر کرد.


انتهای پیام/

 

 

 

 

نظر شما