شناسهٔ خبر: 66764642 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: تسنیم | لینک خبر

گذر از بحران کم‌آبی با اجرای طرح‌های مدیریت مصرف

معاون راهبری و نظارت بر بهره‌برداری شرکت مهندسی آبفای کشور گفت: وضعیت منابع آب به گونه‌ای است که طرح‌ها و پروژه‌های توسعه‌ای به تنهایی نمی‌تواند جوابگوی مدیریت بحران کم‌آبی در استان فارس باشد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از شیراز، علیرضا جزءقاسمی؛ معاون راهبری و نظارت بر بهره‌برداری شرکت مهندسی آبفای کشور در جلسه‌ قرارگاه تنش آبی شرکت آبفای فارس که با حضور مدیر عامل، معاونین و جمعی از مدیران مرتبط با طرح‌های آبرسانی برگزار شد، گفت: باید با به کارگیری طرح‌های مدیریت مصرف، دانش و تخصص را به کار گرفت تا تقاضای جامعه در حوزه‌ آب مدیریت شود؛ زیرا تأمین و ایجاد زیرساخت‌های جدید تنها راه برون‌رفت از مشکلات کم‌آبی نیست و مدیریت تقاضا از مهمترین راهکار‌های مهار کردن بحران در شهر‌های دچار تنش آبی است.

علی شبانی؛ مدیر عامل شرکت آبفای استان فارس هم در این نشست با ارائه‌ گزارشی از وضعیت منابع آب استان در قالب گزارش پیشگیری از تنش آبی و مشکلات ناشی از نبود بارش مطلوب و به موقع باران، گفت: باید با مطالعات دقیق و کارشناسی، شهر‌ها و روستا‌های استان را نیازسنجی کرده و طرح‌های راهگشای آبرسانی را در دستور کار خود قرار دهیم.

شبانی شهرها‌ی داراب، فسا، مرودشت و کازرون را در آستانه‌ تنش آبی و شهر‌های گله‌دار، قطرویه، فیروزآباد و کوار را در خطر تنش آبی اعلام کرد و افزود: طی ماه‌های گذشته اقداماتی در راستای رفع مشکلات آبرسانی در این شهر‌ها صورت گرفته است که کافی نیست و باید هم در حوزه‌ ساختاری و هم حوزه‌ رفتاری اقدامات تکمیلی به سرعت در دستور کار قرار گیرد.

مدیر عامل شرکت آبفا فارس، انجام به موقع طرح‌های آبرسانی را منوط به تأمین به‌هنگام اعتبارات مورد نیاز دانست و خواستار مساعدت ویژه‌ مسئولان به منظور تأمین اعتبار و اجرای به موقع طرح‌های مورد نظر شد.

پایدارسازی آب شهر مزایجان و 17 روستای بوانات فارس

مدیر عامل شرکت آب و فاضلاب استان فارس از مراحل پایانی عملیات پایدارسازی آب شرب شهر مزایجان و سه مجموعه‌ روستایی شامل 17 روستای شهرستان بوانات با مشارکت قرارگاه محرومیت‌زدایی و بسیج سازندگی خبر داد و گفت: این طرح با 80 درصد پیشرفت فیزیکی به سرعت در حال اجراست.

شبانی افزود: طرح تأمین پایدار آب شرب شهر مزایجان و مجموعه‌های روستایی بادبر، مرشدی و سروستان شامل 17 روستای شهرستان بوانات که از محل اعتبارات محرومیت زدایی در حال اجراست؛ شامل: حفر یک حلقه چاه آهکی با عمق 190 متر، اجرای 23 کیلومتر خط انتقال آب و احداث سه باب مخزن 500، 250 و 100 متر مکعبی است.

وی گفت: عملیات حفر یک حلقه چاه موجود در این طرح و نیز 19 هزار و 500 متر از خط انتقال مربوطه با استفاده از لوله‌هایی در اقطار مختلف اجرا شده است؛ از سه باب مخزن تعریف شده در این طرح هم احداث یک باب مخزن 500 مترمکعبی به اتمام رسیده و ساخت یک باب مخزن 250 مترمکعبی برای روستای مهدیه و یک باب مخزن 100 متر مکعبی برای روستای بادبر در دستور کار است.

مدیر عامل شرکت آبفای استان فارس بیان کرد: با تکمیل این طرح آبرسانی که هم اکنون با 80 درصد پیشرفت فیزیکی به سرعت در حال اجراست، سه هزار و 200 نفر از شهروندان مزایجان و 2 هزار و 600 نفر از ساکنین 17 روستای بوانات را از مزایای آبرسانی منتفع می‌کند.

شبانی افزود: در مرحله اول طرح محرومیت‌زدایی در مناطق روستایی استان فارس 372 روستا لحاظ شده که خوشبختانه تاکنون عملیات اجرایی پروژه های230 روستا به نتیجه رسیده است.

وی تصریح کرد: باوجود خشکسالی‌های متوالی، شرکت آب و فاضلاب استان فارس مصمم است تا با مشارکت و بهره برداری از تمام ظرفیت‌های موجود اعم از قرارگاه محرومیت زدایی، خیرین آبرسان، مسئولیت‌های اجتماعی، تسهیلات بانکی، نهاد‌های حمایتی از جمله هلال احمر، بنیاد برکت و ... نیاز‌های جامعه‌ روستائی و شهری استان را تا حد ممکن تأمین کند.

انتهای پیام/424

نظر شما