شناسهٔ خبر: 66762112 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: تحلیل بازار | لینک خبر

بازار گزارش می دهد؛

سهم ناچیز گلستان از «اقتصاد گردشگری» | مدیران به میدان بیایند

گرگان- فعالان حوزه گردشگری بر این باورند وضعیت موجود نشان می دهد که استان گلستان تا کنون نتوانسته موفقیت چندانی در اقتصاد گردشگری کسب کند.

صاحب‌خبر -

بازار: گروه استان ها؛ در اکوسیستم اقتصادی یک منطقه، حوزه های مختلفی از جمله تولید، کشاورزی، گردشگری، بازرگانی و غیره دخیل هستند. اقتصاد حاصل از گردشگری همان چیزی است که امروز بسیاری از کشور های جهان به قدرت آن پی برده اند. کشورهایی نظیر ترکیه و امارات توانسته اند گردشگری را به اقتصاد اول کشور خود تبدیل کنند و سالیانه میزبان مسافران خارجی بسیاری باشند. اما کشور ما علی رغم پیشینه تاریخی، فرهنگ غنی و جاذبه های طبیعی و تاریخی بسیار بنا به دلایل مختلف از این قافله عقب مانده است.

استان گلستان به واسطه وجود اقوام گوناگون از آن با تعبیر نگارستان ایران یاد می شود و در دارا بودن پیشینه تاریخی و جاذبه های طبیعی یک سر و گردن بالاتر از استان هایی است که در این صنعت موفق تر بوده اند اما بین سهمی که باید گردشگری در اکوسیستم اقتصادی استان داشته باشد تا واقیعت موجود فاصله معناداری وجود دارد. در میزگردی که به میزبانی خبرگزاری بازار برگزار شد درباره با فعالان اقتصادی حوزه گردشگری درباره چالش های این بخش و ظرفیت ها تبادل نظر شد.

گردشگری گلستان چشم انداز مشخصی ندارد

رئیس انجمن صنفی راهنمایان گردشگری استان گلستان در گفت‌وگو با بازار با اشاره به عدم وجود چشم انداز مشخص در گردشگری گلستان، اظهار کرد: هنوز نمی دانیم که برای توسعه این صنعت در گلستان قرار است به چه دست پیدا کنیم و در واقع مسیر پیشرفت نامعلوم و مبهم است.

سمیه قدمنان معتقد است گردشگری گلستان به لحاظ کیفی رشد نکرده و به همین دلیل نمی توان از این صنعت در استان به درآمد مطلوب رسید. بخشی از صنعت گردشگری ارائه خدمات به مسافر و پرداخت هزینه در قبال آن است که متاسفانه استان گلستان در این زمینه ضعیف عمل کرده است.

رئیس انجمن صنفی راهنمایان گردشگری استان گلستان: کمبود زیر ساخت ها و عدم نظارت بر خدمات گردشگری، دو چالش بزرگ گردشگری استان است

وی با اشاره به اینکه بخش خصوصی علاقه مند بوده برای توسعه این صنعت در استان کنار دولت قرار بگیرد اما پیش شرط آن ارائه برنامه و چشم انداز از سوی مسئولان است. از سوی دیگر کمبود زیر ساخت ها و عدم نظارت بر خدمات گردشگری، دو چالش بزرگ گردشگری استان است. به عنوان مثال؛ جاده بسیار نامناسب تا رسیدن به گورستان خالد نبی و اتوبوس های مسافر بری بی کیفیت با هزینه های بالا برای مسافر و بازدیدکنندگان ناخوشایند است.

رئیس انجمن صنفی راهنمایان گردشگری استان گلستان گفت: متاسفانه انگیزه ای برای نظارت در برخی مسئولان میراث فرهنگی استان و شهرستان ها وجود ندارد این در حالی است که نظارت دقیق سبب کیفی شدن خدمات و رضایتمندی گردشگران می شود که این موضوع خود به جذب گردشگر می انجامد اما متاسفانه در این استان به جای توجه به مسائل کیفی به کمیت توجه می شود.

سهم ناچیز گلستان از «اقتصاد گردشگری» | مدیران به میدان بیایند

عملکرد ضعیف مدیران

یک فعال حوزه گردشگری هم به خبرنگار بازار گفت: گردشگری در جهان یک صنعت به شمار می آید و با تعبیر «کارخانه بدون دود» از آن یاد می شود لذا به هر طریقی که شده بایستی از آن کسب درآمد شود. در ۱۰۰ سال گذشته گردشگری در جهان مورد توجه بیشتری قرار گرفته و منسجم تر شده است، کسانی که توانستند انسجام صنعت گردشگری را به کار بگیرند سود فراوانی کسب کردند.

عباس پیر مرادیان با بیان اینکه گردشگری یک نهاد خصوصی است و نباید توقع کمک زیادی از طرف دولت داشت، دولت باید مدافع این صنعت باشد و از گردشگری حمایت کند. گفت: استان گلستان آثار تاریخی جذاب و قابل ارائه ای دارد که معرفی نشده اما مدیران در زمینه اقتصاد گردشگری عملکرد ضعیفی داشته اند و همه این قابلیت ها بدون بهره برداری اقتصادی رها شده اند.

مدیر و بهره بردار سایت گردشگری توریسم گلستان: استان گلستان جدا از ضعف زیرساختی به ضعف مدیریتی دچار است

وی بیان کرد: مدیران و استاندار گلستان باید به گردشگری به عنوان صنعت پولساز بنگرند و دید خود را تغییر دهد. مسئله گردشگری به عنوان دغدغه ای مهم در کنار سایر دغدغه های استانی مورد توجه قرار بگیرد.

معرفی ضعیف جاذبه ها

یحیی جلالی فر مدیر و بهره بردار سایت گردشگری توریسم گلستان هم در گفت‌وگو با خبرنگار بازار اظهار کرد: استان گلستان با هزار جاذبه گردشگری ثبت شده در سازمان میراث فرهنگی، در حوزه زیرساخت و جذب گردشگر و معرفی جاذبه های گردشگری نسبت به استان های دیگر عقب مانده و ضعیف عمل کرده است لذا استان گلستان جدا از ضعف زیرساختی به ضعف مدیریتی دچار است که این مسئله به شدت آسیب رسان است.

وی با بیان اینکه در استان گلستان برخی مدیران میانی حوزه گردشگری تحصیلکرده و متخصص هستند که متاسفانه زور آنها به مدیران بالا دستی نمی رسد و به نظرات آنها نیز توجهی نمی شود، افزود: گردشگر آن کسی است که از موقیعت استانی دیگر وارد استان می شود زیرا در این صورت است که خدمات به فروش خواهد رسید.

وی با اشاره به آمارهای اعلامی از سوی اداره کل میراث فرهنگی گلستان در تعطیلات نوروز، گفت: سایه منافع اقتصادی آمار اعلامی هم از کنار بخش خصوصی رد نشده است. از سوی دیگر باید گفت در استان گلستان یا زیر ساخت نداریم و یا زیر ساخت ها به درستی جانمایی نشده است، ضمن اینکه اماکن گردشگری خدمات کافی ارائه نمی دهند.

به گزارش خبرنگار بازار، به نظر می رسد مسئولان گردشگری گلستان غرق در آمار و ارقامی شده اند که منافعی برای استان ندارد، سال هاست مسئولان و مدیران با شعار های کوچک و بزرگ سعی در توسعه اقتصاد گردشگری دارند اما این مهم به منصه ظهور نخواهد رسید مگر با تغییر دیدگاهی که نسبت به این صنعت در استان وجود دارد.

نظر شما