شناسهٔ خبر: 66756957 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: آریا | لینک خبر

محمد مخبر رئیس جمهور موقت کیست؟

صاحب‌خبر -
محمد مخبر رئیس جمهور موقت کیست؟
خبرگزاری آریا - محمّد مخبر دزفولی سیاستمدار و مدیر اجرایی است که از سال 1400 در دولت سیزدهم به‌عنوان هفتمین معاون اول رئیس‌جمهور ایران و پس از شهادت سید ابراهیم رییسی بر اساس اصل 113 قانون اساسی تا برگزاری انتخابات ریاست جمهوری به مدت 50 روز به عنوان رییس جمهور موقت خواهد بود.
محمّد مخبر (زادهٔ 4 تیرِ 1334) در خانواده ای مذهبی در دزفول متولد شده، پدر او حجت الاسلام علامه‌عباس مخبر، از وعاظ و منبری های سرشناس است. او دوران تحصیلات ابتدایی و دبیرستان را در دزفول و اهواز سپری کرد، و پس از آن راهی دانشگاه شد، او مدرک کارشناسی مهندسی برق، کارشناسی ارشد مدیریت با گرایش سیستم ها و دکترای مدیریت و برنامه ریزی توسعه اقتصادی دارد، همچنین در رشته حقوق بین الملل نیز دارای مدرک کارشناسی ارشد و دکترا است.
مخبر، مدیرعاملی شرکت مخابرات خوزستان، معاونت استانداری خوزستان، ریاست هیئت مدیره بانک سینا، معاونت بازرگانی و حمل و نقل بنیاد مستضعفان و ریاست ستاد اجرایی فرمان امام را به ترتیب در سابقه خود دارد.
در زمان ریاست او در ستاد اجرایی فرمان امام اقداماتی همچون راه اندازی موسسه دانش بنیان برکت، برکت تل، بنیاد برکت احسان، شهرک دارویی برکت و قرارگاه جهادی ستاد اجرایی فرمان امام انجام شد، و در دوران شیوع ویروس کرونا نیز ستاداجرایی فرمان امام توانست در زمینه تولید ماسک، و مواد ضدعفونی کننده به خوبی نقش آفرینی کند، و مدتی بعد نیز تولید واکسن ایرانی کرونا توسط این بنیاد آغاز شد.
محمد مخبر در 17 مرداد 1400 طی حکمی از سوی سید ابراهیم رئیسی رئیس‌جمهور وقت، به‌عنوان معاون اول رئیس‌جمهور گماشته شد. همچنین او ریاست «ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی» را بر عهده گرفت تا وضعیت اقتصاد را سر و سامان دهد.
به دنبال سانحه سقوط بالگرد حامل سید ابراهیم رئیسی رئیس جمهور در 30 اردیبهشت 1403، جلسه هیئت دولت به ریاست مخبر برگزار شد.
براساس اصل 131 قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران، در صورت فوت، عزل، استعفاء، غیبت یا بیماری بیش از دو ماه رئیس‌جمهور یا در موردی که مدت ریاست جمهوری پایان یافته و رئیس‌جمهور جدید بر اثر موانعی هنوز انتخاب نشده یا امور دیگری از این قبیل، معاون اول رئیس‌جمهور با موافقت رهبری اختیارات و مسئولیت‌های وی را بر عهده می‌گیرد.

نظر شما