شناسهٔ خبر: 66754802 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: رویدادایران | لینک خبر

پیش بینی بورس امروز 31 اردیبهشت 1403 / تبعات اقتصاد دستوری در بازار سهام پیش بینی بورس امروز 31 اردیبهشت 1403 / تبعات اقتصاد دستوری در بازار سهام

به گزارش اکوایران، بورسی‌ها در شرایطی به استقبال معاملات روز دوشنبه می‌روند که روز یکشنبه شاخص کل سقوط سنگینی کرد. شاخص کل 62 هزار و 191 واحد ریزش کرد و شاخص کل هم‌وزن 20 هزار و 464 واحد افت کرد. همچنین شاخص کل فرابورس 668 واحد پایین آمد و شاخص هم وزن فرابورس ریزش 5 هزار و 247 واحدی داشت. بیشترین

صاحب‌خبر -

به گزارش اکوایران، بورسی‌ها در شرایطی به استقبال معاملات روز دوشنبه می‌روند که روز یکشنبه شاخص کل  سقوط سنگینی کرد. شاخص کل 62 هزار و 191 واحد ریزش کرد و شاخص کل هم‌وزن 20 هزار و 464 واحد افت کرد. همچنین شاخص کل فرابورس  668 واحد پایین آمد و شاخص هم وزن فرابورس ریزش 5 هزار و 247 واحدی داشت. 

بیشترین افزایش قیمت

روز یکشنبه در بورس شرکت بیمه پارسیان (پارسیان)، شرکت ایران مرینوس (نمرینو) و شرکت سیمان اصفهان (سصفها) نمادهای سبزپوش بازار بودند که بیشترین رشد را داشتند. در فرابورس نیز شرکت سرمایه گذاری مسکن شمال غرب (ثغرب)، شرکت نوش پونه مشهد (غپونه) و شرکت قند شیروان (قشیر) بیشترین رشد قیمت را ثبت کردند.

بیشترین کاهش قیمت 

در بورس نمادهای سهگمت (شرکت سیمان هگمتان)، فروس (شرکت فروسیلیس ایران) و آباد (شرکت توریستی و رفاهی آبادگران ایران) در روز یکشنبه بیشترین کاهش قیمت بازار را داشتند و در معاملات فرابورس شرکت صنعتی دوده فام (شصدف)، شرکت کشت و دام گلدشت نمونه اصفهان (زگلدشت) و شرکت داروسازی تولید دارو (دتولید) بیشترین کاهش قیمت را داشتند.

عرضه و تقاضای بازار

در معاملات یکشنبه، 25 نماد صف خرید داشتند و 192 نماد با صف‌ فروش مواجه بودند. مجموع ارزش صف‌های خرید با رشد 86 درصدی نسبت به روز کاری قبل به 501 میلیارد تومان افزایش یافت و مجموع ارزش صف‌های فروش نیز با افزایش 400 درصدی به 926 میلیارد تومان رسید.

030230

پیش بینی بورس امروز 

دیروز اغلب نمادهای بازار قرمزپوش بودند و نمادهای فارس، فولاد، فملی، شپنا، پارسان و شستا بیشترین اثر کاهشی را بر شاخص داشتند. شاخص کل 2.87 درصد ریزش کرد و شاخص هم وزن نیز 2.86 درصد افت کرد. 

علاوه بر این روز یکشنبه باز هم سرمایه حقیقی از بورس خارج شد که رقم آن 378 میلیارد تومان بود. 

دیروز نمادهای فولاد، فملی، سفارس، ثامان، خودرو، زکوثر، حفاری، غدیس، وبملت و دکپسول بیشترین خروج پول حقیقی را ثبت کردند. 

بدین ترتیب بازار به شدت سقوط کرد و شاخص کل بیشترین ریزش در یک سال گذشته را ثبت کرد. ناظران علت اصلی ریزش بورس را نرخ سود اوراق، بند س تبصره 6 قانون بودجه و نیز دستورالعمل تعیین نرخ خوراک صنایع پتروپالایشی می‌دانند. در بند س تبصره 6 معافیت شرکت‌های بورسی و صندوق‌های سرمایه گذاری قید نشده بود. اما روز چهارشنبه مجلسی‌ها اعلام کردند که این بند اصلاح شده و معافیت به قانون بودجه برگشته است. 

با این همه، انتشار گزارش شرکت پالایش نفت بندرعباس که در آن اعلام کاهش سود کرد اثر منفی بر بازار داشت. اتفاقی که پس از اثر ریزشی بر بازار سهام، منجر به گزارش اصلاحیه شبندر و نامه رییس سازمان بورس به وزیر نفت درباره اصلاح قیمت گذاری خوراک صنایع شد. اما در این میان بازار سقوط کرد و سهامداران بسیاری زیان کردند. روند این اتفاقات و در نهایت سقوط سنگین بورس تهران بار دیگر نشان داد که اقتصاد دستوری، تصمیمات غیرکارشناسی، نگاه بخشی به حوزه‌های اقتصادی و عدم هماهنگی میان دستگاه‌ها در کشور چه تبعات سنگینی در پی دارد. در چنین شرایطی تداوم ریزش قیمت‌ها دور از انتظار نیست. 

 

 

منبع: ecoiran-63860

نظر شما