شناسهٔ خبر: 66752875 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه جام‌جم | لینک خبر

دعای یک امت برای سلامتی خادم ملت

بالگرد حامل آیت‌ا...سیدابراهیم رئیسی، رئیس‌جمهور که برای افتتاح سد مرزی قیز قلعه‌سی به آذربایجان‌شرقی سفر کرده بود، در مسیر بازگشت در جنگل دیزمار، در محدوده عمومی بین ورزقان و جلفای استان آذربایجان‌شرقی دچار سانحه شد.

صاحب‌خبر -
علت سفر رئیس‌جمهور به آذربایجان‌شرقی چه بود؟
روز گذشته، یکشنبه 30اردیبهشت آیت‌ا...سیدابراهیم رئیسی، رئیس‌جمهوری کشورمان برای افتتاح سدقیز قلعه‌سی بر روی رودخانه مرزی ارس که سومین سد مشترک بین جمهوری اسلامی ایران و جمهوری‌آذربایجان در۱۲کیلومتری پایین‌دست سد خداآفرین محسوب می‌شود، عازم آذربایجان‌شرقی شد.این سد به دست مهندسان ایرانی ساخته شده بود و روز گذشته پس از نزدیک به ۱۹سال آماده بهره‌برداری بود تا در کنار جلوگیری از هدررفت آب و تولید برق، پلی برای تحکیم روابط برادری بین دو کشور باشد.رئیس‌جمهور در مراسم افتتاح سد قیز قلعه‌سی و بهره‌برداری از سد خداآفرین در آذربایجان‌شرقی که با حضور الهام ‌علی‌اف، رئیس‌جمهور جمهوری‌آذربایجان برگزار شد، اظهار کرد: رودخانه ارس همواره پیوندی بین مردم جمهوری‌آذربایجان و ایران بوده است. این پیوند و همکاری از ۵۰ سال قبل همواره وجود داشته و امروز خود را در افتتاح این سدها خود را نشان داد. این طرح‌ها دومیلیارد مترمکعب آب را تامین می‌کند و چهار نیروگاه فعال و ۴۰هزار شغل ایجاد می‌کند، آب شرب و کشاورزی را تامین می‌کند و نماد توسعه و اراده مشترک دو کشور است. این همکاری موجب امیدواری مردم دو منطقه و ناامیدی دشمنان می‌شود.
   
اعلام خبر سانحه
حوالی ساعت 16 خبر رسید که بالگرد حامل رئیس‌جمهور که برای افتتاح سد مرزی قیز قلعه‌سی به آذربایجان‌شرقی سفر کرده بود، در مسیر بازگشت به سمت تبریز و برای افتتاح چهار طرح افزایش ظرفیت و ارتقای کیفیت محصولات پالایشگاه تبریز، حوالی منطقه مس سونگون ودرجنگل دیزمار درمحدوده عمومی بین ورزقان و جلفای استان آذربایجان‌شرقی دچار سانحه شد.رئیس‌جمهور، آیت‌ا... آل‌هاشم امام جمعه تبریز، حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه، مالک رحمتی استاندار آذربایجان‌شرقی و چند تن دیگر از همراهان ازجمله سرنشینان این بالگرد بودند. 
   
اعزام گروه‌های امدادی 
احمد وحیدی، وزیر کشورضمن اعلام این خبرکه پس ازاین حادثه به‌سرعت تیم‌های امدادی به محل سانحه بالگردحامل رئیس‌جمهور اعزام شدند، اظهار کرد که گروه‌های امدادی به طرف منطقه حرکت کرده‌اند، ولی با توجه به مه‌آلود و نامناسب بودن آب‌وهوا، ممکن است زمان ببرد تا به بالگرد برسند. امیدواریم گروه‌های امدادی سریع به محل برسند. گزارشگران میدانی همچنین اظهار کردند که بااین‌حال به علت شرایط سخت آب‌وهوایی ازجمله بارش باران، مه‌آلوده بودن منطقه و کاهش دید تا پنج متر و صعب‌العبور بودن مسیر تلاش امدادرسانی به محل سانحه بالگرد رئیس‌جمهوری با سختی روبه‌رو بوده و از این رو کار جست‌وجو با دشواری انجام می‌شود.
   
برگزاری جلسه هیات دولت 
ساعاتی پس از انتشار خبر سانحه بالگرد حامل رئیس‌جمهوری اعلام شد که جلسه هیات دولت به ریاست معاون اول رئیس‌جمهور برگزار و مواردی از دستور جلسه به تصویب رسید. در این جلسه خبر فرود سخت بالگرد رئیس‌جمهور در بازگشت از افتتاح سد در منطقه ارس دریافت شد و با دستور معاون اول اعضای جلسه مسئول پیگیری امور محوله گردیدند.علی بهادری‌جهرمی، سخنگوی دولت نیز در شبکه اجتماعی ایکس از سفر معاون اجرایی به همراه بخشی از اعضای دولت به تبریز خبر داد.در این میان همزمان باانجام عملیات جست‌وجوبرای یافتن بالگردحامل رئیس‌جمهور،زائران حرم‌امام‌رضا(ع)وزائران حرم حضرت‌معصومه(س) برای سلامتی رئیس‌جمهور و همراهان وی دعای توسل خواندند.
   
استقرار 40 گروه واکنش سریع
پیرحسین کولیوند، رئیس جمعیت هلال‌احمر کشور از حضور40 تیم واکنش‌سریع به همراه امکانات و تجهیزات کامل به محل سانحه خبر داد و اظهار کرد که هر40 تیم در تمام مسیرها عملیات جست‌وجو را ادامه می‌دهند؛ بااین‌حال از آنجا که به علت شرایط جوی نامناسب امکان جست‌وجوی هوایی وجودندارد،این جست‌وجوبه‌صورت زمینی در این منطقه کوهستانی و صعب‌العبور انجام می‌شود. به گفته وی، برای جست‌وجوی سریع‌تر از استان‌های معین نیز نیروهای امدادی به محل سانحه بالگرد حامل رئیس‌جمهوری اعزام شده‌اند.
   
جست‌وجوها ادامه دارد
سخنگوی دولت در صفحه خود در شبکه اجتماعی ایکس نوشت: «در شرایط سخت آب‌وهوایی و صعب‌العبور منطقه حادثه، امدادگران همچنان در حال عملیات جست‌وجو و نجات هستند. حرکت تیم‌های امدادی به سمت منطقه حادثه ادامه دارد.»
   
استقرار کلیه امکانات درمانی در محل سانحه
بهرام عین‌اللهی، وزیر بهداشت نیز با حضور در منطقه ورزقان اعلام کرد که همه نیروهای امدادی مشغول جست‌وجو هستند و کلیه امکانات و نیروهای درمانی اعم از آمبولانس، متخصصان طب اورژانس، جراحان و ... در محل سانحه مستقرند.
   
علی‌اف: دعای ما با رئیس‌جمهور ابراهیم رئیسی است
الهام‌ علی‌اف، رئیس‌جمهور جمهوری‌آذربایجان نیز در صفحه خود در فضای مجازی نوشت: «امروز پس از دیدار دوستانه با ابراهیم رئیسی، رئیس‌جمهور، خبر فرود اضطراری بالگرد حامل هیات عالی ایرانی موجب نگرانی شدید شد. دعای ما از خداوند متعال با رئیس‌جمهور، ابراهیم رئیسی و هیات همراه وی است. جمهوری‌آذربایجان به‌عنوان کشوری همسایه، دوست و برادر آماده ارائه انواع حمایت‌هاست.»
   
امکانات ارتش، سپاه و فرماندهی انتظامی برای تسریع و تسهیل در جست‌وجو
در همین راستا نیروهای مسلح، ارتش، سپاه و فرماندهی انتظامی از همان ساعات اولیه در منطقه حضور یافته و مشغول تفحص بودند و رئیس ستاد کل نیروهای مسلح، سرلشکر پاسدار محمد باقری نیز به سازمان‌های نیروهای مسلح دستور داد از کلیه امکانات، تجهیزات و ظرفیت‌های ارتش جمهوری اسلامی ایران، سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و فرماندهی انتظامی برای امدادرسانی و تفحص برای سانحه بالگرد رئیس‌جمهور و همراهان ایشان استفاده شود.
   
4 تیم تخصصی امدادی به مختصات منطقه سانحه نزدیک شدند
با غروب آفتاب و تاریک‌شدن آسمان شرایط برای جست‌وجو سخت‌تر شده بود. با وجود این عالیشوندی، رئیس اتاق عملیات هلال‌احمر اعلام کرد که از ساعات اولیه، ستاد ملی مدیریت شرایط اضطراری جمعیت هلال‌‌احمر تشکیل جلسه داده و از منطقه 46 تیم امدادی با تجهیزات کامل و سگ‌های زنده‌یاب به محل سانحه اعزام شدند و طبق اظهارات وی علی‌رغم سختی عملیات جست‌وجو چهار تیم تخصصی توانستند تا ساعت 20 به مختصاتی که از طریق سازمان هوا و فضا اعلام شده بود نزدیک شوند.
   
ذکر دعا و توسل برای سلامتی رئیس‌جمهور و همراهان
در پی وقوع حادثه برای بالگرد حامل آیت‌ا...رئیسی، مردم ایران و دنیا و همچنین جمعی از مسئولان برای سلامتی رئیس‌جمهور و هیات‌همراه دست به دعا شدند. خادمان و زائران حرم مطهر امام‌رضا(ع) و همچنین زوار حرم مطهر کریمه اهل‌بیت(س) به قرائت دعای توسل و دعا برای سلامتی رئیس‌جمهور و همراهان‌شان پرداختند. همچنین کاربران فضای مجازی ایرانی و لبنانی برای سلامتی رئیس‌جمهور، وزیر خارجه و همراهان آنها با انتشار یادداشت‌هایی در صفحات شخصی خود آرزوی سلامتی کردند. علی لاریجانی و محسن رضایی از اعضای مجمع تشخیص مصلحت نظام، حجت‌الاسلام سیدحسن خمینی و جمعی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی نیز در پیام‌هایی جداگانه برای رئیس‌جمهور و هیات همراه وی آرزوی سلامتی کردند.
   
نیروهای امدادگر هنوز به نقطه بالگرد نرسیده‌اند

احمد وحیدی هم در گفت‌وگو با 20:30 درباره آخرین وضعیت جست‌وجوی بالگرد رئیس‌جمهور و همراهانش اظهار کرد: بعد از این حادثه همه گروه‌های ارتش، سپاه، هلال‌احمر و نیروهای مردمی بسیج شده‌اند. این منطقه دارای جنگل بوده و به‌دلیل وجود مه بسیار شدید، دید سخت است و به‌همین‌دلیل نیروهای امداد هنوز به نقطه مد نظر نرسیده‌اند.وحیدی همچنین گفت: تنها مرجع رسمی اطلاع‌رسانی صداوسیماست و حرف‌های شبکه‌های اجتماعی مرجعیت ندارد.

برقراری تماس با 2 همراه رئیس‌جمهور در بالگرد 
محسن منصوری، معاون اجرایی رئیس‌جمهور در تشریح حادثه بالگرد رئیس‌جمهور و هیات همراه گفت: روز یکشنبه از ساعت ۸صبح رئیس‌جمهور در آذربایجان‌شرقی برای افتتاح سدقیز قلعه‌سی حضورداشت وباتوجه به حضور رئیس‌جمهور جمهوری‌ آذربایجان برنامه‌ها تا ساعت ۱۳به طول انجامید.وی افزود: آیت‌ا...رئیسی پس از افتتاح سد، عازم تبریز شدند که متاسفانه بالگرد حامل وی، وزیرامورخارجه وامام‌جمعه تبریز و استاندار آذربایجان‌شرقی دچار سانحه شد. منصوری با اشاره به این‌که سه هلی‌کوپتر در این مسیر بوده‌اند،گفت: ارتباط بالگرد حامل رئیس‌جمهور با دو هلی‌کوپتر دیگر قطع می‌شود. معاون اجرایی رئیس‌جمهور تصریح کرد: با یکی از سرنشینان هلی‌کوپتر و کادر پرواز ارتباط برقرار شده که نشان می‌دهد سانحه سختی نبوده است. بلافاصله مجموعه‌های امدادی هلال‌احمر فراجا، ارتش و سپاه در محل حاضر شده و تقسیم کار صورت می‌گیرد.وی افزود: در وزارت ارتباطات و سایر دستگاه‌های امنیتی محدوده حادثه تا شعاع دو کیلومتر مشخص شده است. به‌دلیل شرایط آب‌وهوایی، متاسفانه کار به کندی پیش می‌رود و دسترسی به منطقه مشکل است؛ از طرف دیگر برودت هوا و بارندگی هم کار را مشکل کرده است. امیدواریم شاهد خبرهای خوبی باشیم.

نظر شما