شناسهٔ خبر: 66752804 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: مهر | لینک خبر

در گفت‌وگو با مهر اعلام شد؛

جزییات خرید تجهیزات بومی اولویت‌دار شبکه ملی اطلاعات

هنگامه فروغی

مدیرعامل شرکت مخابرات ایران گفت: قراردادهای اخیر مربوط به توسعه شبکه انتقال دو استان مهم کشور منجر به گسترش ارائه خدمات کاربردی شبکه ملی اطلاعات و توسعه خدمات دولت الکترونیک می‌ شود.

صاحب‌خبر -

مجید سلطانی مدیرعامل شرکت مخابرات ایران در گفت‌وگو با خبرنگار مهر در خصوص قرارداد خرید تجهیزات بومی اولویت‌دار شبکه ملی اطلاعات گفت: سیاست‌گذاری و اولویت‌های شبکه ملی اطلاعات در شورای عالی فضای مجازی تدوین می‌شود و یکی از اولویت‌های مهم در پیاده‌سازی شبکه ملی اطلاعات، حمایت از تولیدات داخلی و بومی سازی دانش تولید تجهیزات مورد نیاز زیرساخت‌های ارتباطی و اطلاعاتی این شبکه است.

سلطانی با بیان اینکه شرکت مخابرات ایران به‌عنوان اپراتور اصلی توسعه شبکه‌های دسترسی، تجمیع، انتقال و شبکه تلفن ثابت کشور، نقش مهمی در توسعه شبکه ملی اطلاعات در داخل استان‌های مختلف کشور داشته، تصریح کرد: مخابرات با رعایت سیاست‌گذاری‌های ابلاغ‌شده از سوی مراجع بالادستی، از توان تولیدکنندگان داخلی که موفق به تولید تجهیزات باکیفیت مورد نیاز این شرکت شده‌اند، حداکثر استفاده را می‌کند.

وی افزود: قراردادهای اخیر، مربوط به توسعه شبکه انتقال دو استان مهم کشور از جمله اصفهان و خراسان رضوی است و با اجرای این قراردادها، ظرفیت شبکه انتقال این استان‌ها، توسعه قابل توجهی خواهد یافت و این ظرفیت، برای تأمین پهنای باند مورد نیاز شبکه‌های ثابت و سیار در این دو استان، به کار گرفته می‌شود.

سلطانی ادامه داد: در واقع شرکت مخابرات ایران با توسعه شبکه انتقال درون‌استانی، علاوه بر تأمین پهنای باند مورد نیاز مشتریان خود، ظرفیت لازم برای سایر اپراتورهای ثابت و سیار را هم تأمین می‌کند که این امر، منجر به گسترش ارائه خدمات کاربردی شبکه ملی اطلاعات به مردم و کسب‌وکارها و توسعه خدمات دولت الکترونیک می‌شود.

وی در ادامه با اشاره به اصرار شرکت مخابرات ایران بر استفاده از تجهیزات بومی تصریح کرد: در حال حاضر شرکت مخابرات ایران در لایه‌های مختلف شبکه، از تجهیزات ایرانی استفاده می‌کند و به‌طور مثال، برای توسعه شبکه دسترسی مبتنی بر فیبر نوری از تولیدات داخلی استفاده می‌شود و همچنین برای توسعه شبکه انتقال و شبکه سوئیچینگ تلفن ثابت نیز قراردادهای متعددی با شرکت‌های تولیدکننده داخلی منعقد گردیده است.

مدیرعامل شرکت مخابرات ایران در خصوص قرارداد خرید تجهیزات بومی اولویت‌دار و تأثیر آن بر شبکه ملی اطلاعات گفت: به‌طور کلی این قرارداد با توسعه ظرفیت شبکه انتقال، پهنای باند مورد نیاز درون‌استانی برای توسعه شبکه ملی اطلاعات را تأمین می‌کند که این امر، به دلیل گستردگی شبکه فیبر نوری شرکت مخابرات ایران در کوتاه‌ترین زمان ممکن اجرایی می‌شود و علاوه بر شرکت مخابرات ایران، اپراتورهای دیگر نیز از ظرفیت آن برای ارائه سرویس به مشتریان انتهایی بهره‌مند خواهند شد.

سلطانی افزود: با توجه به پتانسیل دانشگاه‌ها و مراکز تحقیقاتی کشور و تعدد دانش‌آموختگان رشته‌های گوناگون صنعت ارتباطات و فناوری اطلاعات و دیگر صنایع مرتبط با این حوزه، سرمایه‌گذاری برای بومی‌سازی تجهیزات، علاوه بر ایجاد فرصت‌های شغلی مناسب برای جوانان کشور، از خروج ارز از کشور جلوگیری کرده و وابستگی کشور به خارج را کم می‌کند که این امر، توسعه پایدار اقتصادی کشور را هم تضمین می‌کند.

وی در خصوص خرید این تجهیزات بومی گفت: قراردادهای اخیر با شرکت‌های دانش‌بنیان داخلی و برای خرید تجهیزات شبکه انتقال منعقد شده اما شرکت مخابرات ایران قراردادهای متعدد دیگری با ده‌ها تولیدکننده داخلی دیگر برای خرید فیبر نوری، سامانه‌های دسترسی، مراکز تلفنی NGN و سوئیچ‌های لایه ۲ و ۳ در شبکه‌های IP منعقد کرده و علاوه بر آن، قراردادهای متعددی نیز برای تأمین نرم‌افرارهای مورد نیاز در لایه‌های عملیاتی و کسب‌وکار با شرکت‌های داخلی به امضا رسانده است.

سلطانی در پایان گفت: خرید تجهیزات بومی در شرکت مخابرات ایران، قبلاً هم در دستور کار قرار داشته ولی در صورت تأمین منابع مالی مورد نیاز، توان ما برای توسعه شبکه افزایش خواهد یافت و این امردر نهایت توسعه اقتصادی کشور را به همراه خواهد داشت.

نظر شما