شناسهٔ خبر: 66752045 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه فرهیختگان | لینک خبر

بازار مطمئن از نبود افزایش؛

چشم‌انداز کامودیتی‌ها در سال 2024

مهم‌ترین اتفاقی که طی هفته گذشته در بازار کامودیتی‌ها رقم خورد مربوط به تورم در ایالات متحده بود.

صاحب‌خبر -
چشم‌انداز کامودیتی‌ها در سال 2024

آرش صفری، پژوهشگر بازارهای مالی در گفت‌وگو با «فرهیختگان» اظهار داشت: «کاهش تدریجی و چشم‌انداز انتظارات تورمی در بازدهی اوراق در آمریکا دیده می‌شود. بازار مطمئن شده است که دیگر افزایشی در راه نیست. بانک مرکزی ایالات متحده احتمالا دو و حتی سه پله کاهش نرخ بهره را در سال ۲۰۲۴ خواهد داشت. همگام با کاهش میزان تورم در ایالات متحده آمریکا، شاهد فرود نرم در ایالات متحده هستیم. آمار بیکاری در این کشور در حال افزایش است و به رکود نزدیک‌‌تر می‌شود؛ همین امر سبب می‌شود فدرال رزرو که از یک سو توانسته تورم را کنترل کند، سعی بکند با کاهش مقطعی در نرخ بهره انتظارات را تغییر دهد و رشد اقتصادی بهتری که طی ۶ تا ۷ ماه اخیر در ایالات متحده با کاهش روبه‌رو بوده را بهبود ببخشد.»
وی افزود: «شرایط کلی اقتصاد در ایالات متحده، به سمت رکود رفته است، اما می‌تواند با اقدامات ایالات متحده و بانک مرکزی باز هم فرود نرم بهتری داشته باشد. از طرف دیگر در حوزه طلا، به رغم اینکه گفته‌های آقای پاول این پیام را می‌رساند که به طور قطعی دیگر افزایشی در نرخ طلا نخواهیم داشت و نرخ آن روی 2 هزار و 400 دلار توقف کرده، اما انتظار می‌رود این عدد از 2 هزار و 500 تا 2 هزار و 700 دلار تا پایان سال 2024 افزایش پیدا کند. در حال حاضر خریداران با قدرت بیشتر و در فضای بهتری طلا خریداری می‌کنند.»
صفری ضمن تحلیل و ارزیابی سایر کامودیتی‌ها عنوان کرد: «مابقی کامودیتی‌ها به واسطه چشم‌اندازی که در چین به وجود آمد و تسهیلات مالی که چین به بخش مسکن تزریق می‌کند، کمی شرایط بهتری دارد، اما همچنان چشم‌انداز خاصی در این زمینه وجود ندارد، به ویژه اینکه اقتصادهای بزرگ به سمت رکود حرکت می‌کنند و همین امر سبب می‌شود کامودیتی‌های مصرفی محرک رشدی نداشته باشند. مس در این زمینه بنا به موضوعات کلان در دنیا از‌جمله موضوعات مربوط به انرژی‌های سبز شرایط متفاوت‌تری دارد. در مجموع می‌توان گفت با توجه به فرود نرم تورم در آمریکا، احتمال کاهش نرخ بهره افزایش پیدا کرده است. این امر باعث تقویت کامودیتی‌ها به ویژه طلا شده است؛ چرا‌که در مابقی بخش‌های اقتصاد آمریکا نیز شاهد بروز نشانه‌هایی از رکود هستیم. با این شرایط نمی‌توان انتظار خاصی از چشم‌انداز کامودیتی‌ها داشت؛ اینکه اقتصادهای بزرگ به سمت رکود حرکت می‌کنند می‌تواند از دلایل این موضوع باشد. قابل توجه است که ریسک‌های سیستماتیک و بعضی کامودیتی‌‌های خاص تحلیل‌های متفاوتی دارند.»

نظر شما