شناسهٔ خبر: 66751520 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه همشهری | لینک خبر

اشک، دعاو امید مردم چشم انتظار رئیس جمهور

ایران دیشب خواب نداشت

پس از انتشار خبر ناپدید شدن بالگرد رئیس‌جمهور و هیأت همراه در مسیر بازگشت از مراسم افتتاح سد مرزی «قیز‌قلعه‌سی» در آذربایجان شرقی، موجی از دعا و نیایش برای رفع بلا و سلامتی آیت‌الله رئیسی و همراهانش در سراسر کشور به وجود آمد. روزنامه همشهری امروز،روزنامه همشهری صبح،صفحه روزنامه همشهری،دانلود روزنامه همشهری امروز،همشهری آنلاین

صاحب‌خبر -

پس از انتشار خبر ناپدید شدن بالگرد رئیس‌جمهور و هیأت همراه در مسیر بازگشت از مراسم افتتاح  سد مرزی «قیز‌قلعه‌سی» در آذربایجان شرقی، موجی از دعا و نیایش برای رفع بلا و سلامتی آیت‌الله رئیسی و همراهانش در سراسر کشور به وجود آمد. مردم با حضور در حرم امام رضا(ع)، مساجد، امامزاده ها و حتی میادین شهر، دست به دعا برداشتند. در این میان، چهره‌های سیاسی، مذهبی، جهادی و فعالان فضای مجازی با دعوت از مردم برای ختم و نذر صلوات، دعا و استغاثه، نمایشی با شکوه از وحدت را به نمایش گذاشتند که در ادامه، به برخی از آنها می پردازیم.


طنین دعای سلامتی در حرم امام رضاع
همزمان با انتشار خبر سانحه برای بالگرد رئیس‌جمهور، برای اولین بار در تاریخ مراسم‌ حرم رضوی آیین «خطبه خوانی» شب میلاد ثامن الحجج(ع)‌ برگزار نشد. زائران و مجاوران رضوی که برای میلاد ثامن الحجج به حرم رضوی مشرف شده بودند همزمان با برپایی نماز جماعت برای سلامت رئیس‌جمهور و همراهانش دست به دعا برداشته و آیه شریفه «أَمَّنْ یجِیبُ الْمُضْطَرَّ إِذا دَعاهُ وَیکشِفُ السُّوءَ» را یکصدا تلاوت کردند.

استغاثه در حرم شاهچراغ
زائران و خدام حرم مطهر حضرت احمدبن موسی الکاظم، شاهچراغ (ع) نیز ضمن قرائت دعای توسل و تضرع به درگاه الهی، برای سلامتی رئیس‌جمهور و هیأت همراه دعا کردند. در این مراسم، آیت‌الله دژاکام امام جمعه شیراز و نماینده ولی فقیه در استان فارس نیز حضور داشت و ضمن زیارت شاهچراغ، سلامتی و صحت رئیس‌جمهور و همراهانش را از درگاه خداوند مسئلت کرد.

کمپین نذر صلوات در فضای مجازی
نذر صلوات نیز یکی از جلوه های معنوی شب گذشته بود. به همین منظور، از همان ساعات نخست، کمپین‌هایی در فضای مجازی برای ختم و نذر صلوات ایجاد شد و با مشارکت برخی چهره ها، مردم سراسر کشور نیز به آن پیوستند. «ختم هشت صلوات به نیت عافیت و سلامت خادم امام هشتم(ع)»، «نذر 100‌صلوات به نیت سلامتی رئیس‌جمهور»، «ختم صلوات حضرت زهرا(س)» و ... بخشی از این کمپین عمومی را تشکیل می‌دادند. صفحه رسمی اینستاگرام رئیس‌جمهور نیز از مردم خواست «برای سلامتی رئیس‌جمهور و همراهان، نذر ختم صلوات کنند.»

دعوت مداحان از مردم برای دعا جهت سلامتی رئیس‌جمهور
از سوی دیگر، جمعی از مداحان همچون سید‌رضا نریمانی، محمد حسین حدادیان، محسن عراقی، امیر برومند، اصغر زنجانی، حسین ستوده، سید امیر حسینی، روح‌الله رحیمیان و... در فضای مجازی، مردم را دعوت به دعا برای سلامتی رئیس‌جمهور کردند. این در حالی است که مراسم جشن شب میلاد امام رضا(ع) در هیئت‌های مذهبی کشور با توجه به رخ دادن سانحه برای رئیس‌جمهور، شب گذشته به سمت دعا و توسل برای سلامتی آیت‌الله رئیسی رفت و قرائت دعای توسل، حدیث کساء و ذکر صلوات در مجالس دیشب هیئت‌ها ادامه داشت.

توسل برای سلامتی رئیس‌جمهور در میدان ولیعصرعج تهران
تهرانی ها نیز همچون مردم سراسر کشور برای سلامتی رئیس‌جمهور در اماکن مقدسه همچون حرم حضرت عبدالعظیم(ع)، امامزاده صالح(ع) و مساجد دست به دعا برداشتند. برگزاری دعای توسل و ختم صلوات در این مراسم چشمگیر بود اما در این میان، اجتماع مردم تهران در میدان ولیعصر(عج)‌ بیش از سایر  برنامه‌ها جلب توجه می کرد. در تصاویر منتشر شده، رهگذران و اقشار مختلف دست به دعا برداشته و برای سلامتی رئیس‌جمهور و تیم همراه، به حضرت ولیعصر(عج) متوسل شده‌اند.


پویش کاربران لبنانی برای سلامتی رئیس‌جمهور
سقوط بالگرد حامل آیت‌الله «ابراهیم رئیسی» رئیس‌جمهور کشورمان، «حسین امیرعبداللهیان» وزیر امور خارجه و هیأت همراه آنان واکنش کاربران لبنانی شبکه‌های مجازی را در پی داشت.این کاربران لبنانی با ارسال پیام‌هایی در شبکه‌های مجازی از درگاه خداوند متعال، سلامتی رئیس‌جمهور کشورمان را خواستار شدند. یکی از این کاربران لبنانی با انتشار عکس رئیس‌جمهور کشورمان در حالی که قرآن را به دست دارد آیه مبارک «فَاللَّهُ خَیْرٌ حَافِظًا وَهُوَ أَرْحَمُ الرَّاحِمِینَ» (پس خدا بهترین نگهبان است و او مهربان ترین مهربانان است) را به عنوان پیام منتشر کرد و از خداوند متعال خواست که رئیس‌جمهور کشورمان را حفظ کند. کاربر دیگری نیز با انتشار تصاویری مشابه، خداوند را به قرآن کریم قسم داد و به این ترتیب برای سلامتی رئیس‌جمهور کشورمان دعا کرد. در پیامی دیگر نیز یکی از کاربران لبنانی شبکه‌های اجتماعی با انتشار عکسی از رئیسی، نوشت: دعای ما پشت توست. یکی دیگر از کاربران لبنانی فضای مجازی نیز عکس رئیس‌جمهور کشورمان در کنار یکی از مراقد مبارک را منتشر کرد و نوشت: کمترین وفاداری این است که بیش‌ترین دعا را برای وی انجام بدهیم.




از بالگرد رئیس‌جمهور چه می‌دانیم؟



 

نظر شما