شناسهٔ خبر: 66750487 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: افکارنیوز | لینک خبر

جنگ با حزب الله نقاط ضعف اسرائیل را هویدا کرد

یک روزنامه عبری زبان در مقاله‌ای تحلیلی اعتراف کرد، حملات اولیه حزب الله برای مشخص شدن نقاط ضعف اسرائیل بوده و اکنون این جنبش از این نقاط ضعف کمال استفاده را می‌برد.

صاحب‌خبر -

 روزنامه معاریو در مقاله‌ای ادعا کرد، دلیل تصمیم حزب الله برای افزایش سطح درگیری خود با اسرائیل آن است برای اولین بار اسرائیل جنگی را از داخل عمق خود به سوی مرزهای شمالی انجام می‌دهد و این امر در تناقض کاملی با دکترین امنیتی اسرائیل است.

در بخش دیگری از این مقاله آمده است: براساس تصمیمات گرفته شده در کابینه اسرائیل، جبهه جنگ اصلی جبهه غزه است و لبنان جبهه ثانوی محسوب می‌شود اما وقت آن رسیده است که اسرائیل نگاه ویژه تری به شرایط در شمال داشته باشد.

معاریو در مقاله خود اعتراف کرد: شرایط امروز برای اسرائیل مغایر آن چیزی است که تصور می‌کرد، حزب الله بسیار قوی تر و قدرتمند تر از حماس است و تجهیزات نظامی‌اش هم به شدت گسترده تر و قوی تر هستند، خسارات گسترده‌ای که طی چند روز اخیر به اسرائیل وارد شده گواهی بر این قدرت است.

معاریو اعتراف کرد این اولین باری است که در تاریخ اسرائیل، ارتش آن مجبور است جنگ خود را از داخل مرزهای شمالی خود انجام دهد، این در حالی است که سابقه نداشته است که اسرائیل جنگ خود را از داخل حیاط خانه اسرائیلی‌ها انجام دهد و همواره این جنگ در خاک طرف مقابل بود.

معاریو همچنین فاش کرد، از هشتم اکتبر که اسرائیل با حزب الله وارد جنگ شد، کابینه اسرائیل تصمیم گرفت ساکنان مناطق مرزی را تخلیه کند و این به آن معنی بود که نوار امنیتی مرزی این بار عمق اسرائیل شکل گرفته است.

این رسانه عبری زبان همچنین ادعا کرد، حزب الله با توجه به چند پارامتر تصمیم خود را برای افزایش سطح درگیری گرفته است.

جنگ‌ها در لبنان معمولا در فصل‌های بهار و تابستان انجام می‌گیرند که بوته زارها بلند بوده و امکان استتار در آنها بیشتر است.

جنگ با حزب الله نقاط ضعف اسرائیل را هویدا کرد

حزب الله به خوبی رخدادهای غزه را رصد کرده و آن را مناسب برای افزایش درگیری یافته است.

فشار بین المللی و انزوای سیاسی اسرائیل هم باعث شد تا حزب الله تصمیم به این امر بگیرد بخصوص که اختلافات بین اسرائیل و ایالات متحده بالا گرفته و خوب می‌داند که رئیس جمهور بایدن اصلا به دنبال گشوده شدن جبهه جدیدی توسط اسرائیل آن هم در دوره پیش از انتخابات نیست.

حزب الله درک بالایی از اوضاع داشته و به دنبال تغییر معادله موجود است.

به اعتراف معاریو: حزب الله امروز در چارچوب دستیابی به اهداف راهبردی مشخصی پیش می‌رود، و حملاتش به واحد رصد هوایی میرون، حمله پهپادی به تاسیسات نظامی تل شمیم و هدف قرار دادن دستگاه‌های جاسوسی و دیده بانی، بیانگر این راهبرد است.

این رسانه در پایان هم پرسید آیا در سایه چنین شرایطی اسرائیل چگونه می‌تواند بازدارندگی خود را در مرزهای شمالی به طور اخص و در کل خاورمیانه به طور اعم باز گرداند؟

 

نظر شما