شناسهٔ خبر: 66746358 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: فردا | لینک خبر

واریز دور سوم سود سهام عدالت از پس فردا | شارژ 900 هزارتومان سود سهام عدالت برای سهام داران یک میلیونی

توکلی، رئیس هیات مدیره شرکت‌های تعاونی سهام عدالت در این باره گفت: زمان واریز سود سهام عدالت جاماندگان سال ۱۴۰۱ شرکت‌های سرمایه پذیر، ابتدای سال ۱۴۰۳ است.

صاحب‌خبر -

طبق مصوبه شورای عالی بورس برای توزیع سود سهام عدالت، قرار شده بود این سود در دو مرحله تا پایان آذر ماه و در مرحله بعد تا قبل از پایان سال، به حساب دارندگان این سهام، واریز شود.

توکلی، رئیس هیات مدیره شرکت‌های تعاونی سهام عدالت در این باره گفت: زمان واریز سود سهام عدالت جاماندگان سال ۱۴۰۱ شرکت‌های سرمایه پذیر، ابتدای سال ۱۴۰۳ است.

او ادامه داد: این افراد حدودا ۳۰ درصد از کل سهامداران سهام عدالت را شامل می‌شوند. این ۳۰ درصد، مربوط به دو شرکت سرمایه پذیر هستند که سود آنها به موقع پرداخت نشده است.

توکلی در این باره اظهار داشت: در روزهای پایانی سال ۱۴۰۲، طبق برنامه ریزی ها و با تلاش های دولت برای واریز این سود به حساب سهامداران، بخش زیادی از سود سهام عدالت به حساب افراد مشمول واریز شد؛ اما سهامداران یک یا دو شرکت موفق به دریافت به موقع این سود نشدند.

وی در نهایت توضیح داد: مطابق برنامه ریزی های صورت گرفته، افرادی که سود سهام عدالت سال ۱۴۰۱ را هنوز دریافت نکرده اند، در سال ۱۴۰۳ این سود به حساب آنها واریز خواهد شد.

سود سهام عدالت، قرار بود در دو مرحله پرداخت شود، اما به خاطر بدعهدی برخی شرکت ها، واریز این سود مالی سال ۱۴۰۱‌، به ۳ مرحله افزایش یافت.

حالا بنابر اعلام رئیس سازمان بورس احتمالا واریز مرحله سوم و تسویه سود سهام عدالت خرداد ماه خواهد بود./اقتصادآنلاین

مبلغ سود جدید سهام عدالت مشخص شد
 در زمان واریز مرحله دوم سود سهام عدالت در اسفند ۱۴۰۲ مشخص شد که ۸ شرکت در مهلت مقرر نسبت به محاسبه عملکرد مالی سال ۱۴۰۱ و واریز سود سهام خود اقدام نکرده‌اند. این موضوع تخلف محسوب می‌شود و سازمان بورس اعلام کرده با این شرکت‌ها برخورد خواهد کرد.
 به نقل از خبرجو۲۴، در زمان واریز مرحله دوم سود سهام عدالت در اسفند ۱۴۰۲ مشخص شد که ۸ شرکت در مهلت مقرر نسبت به محاسبه عملکرد مالی سال ۱۴۰۱ و واریز سود سهام خود اقدام نکرده‌اند. این موضوع تخلف محسوب می‌شود و سازمان بورس اعلام کرده با این شرکت‌ها برخورد خواهد کرد.
 
 
در زمان واریز مرحله دوم سود سهام عدالت در اسفند ۱۴۰۲ مشخص شد که ۸ شرکت در مهلت مقرر نسبت به محاسبه عملکرد مالی سال ۱۴۰۱ و واریز سود سهام خود اقدام نکرده‌اند. این موضوع تخلف محسوب می‌شود و سازمان بورس اعلام کرده با این شرکت‌ها برخورد خواهد کرد.
سود مرحله دوم سهام عدالت که در پایان سال گذشته به سهامداران پرداخت شد به سه دلیل کمتر از واریزی مرحله اول در آذرماه بود:
فروش سهام توسط کارگزاری‌ها به درخواست متقاضیان در سال گذشته یکی از دلایل اصلی کاهش سود مرحله دوم بوده است. تفاوت در سبد سهام افراد دلیل دیگر این اتفاق است و عدم واریز سود توسط ۸ شرکت باعث شده که سود کاهش پیدا کند.
هنوز مبلغ دقیق سود مرحله سوم و تاریخ دقیق واریز آن توسط سازمان بورس اعلام نشده است. در اسفندماه، دارندگان سبد سهام عدالت به شرح زیر سود دریافت کرده‌اند:
سبد ۴۵۲ هزار تومانی: ۴۰۹ هزار تومان
سبد ۴۹۲ هزار تومانی: ۴۴۶ هزار تومان
سبد ۵۳۲ هزار تومانی: ۴۸۲ هزار تومان
سبد یک میلیون تومانی: ۹۰۶ هزار تومان
سهامدارانی که تقاضای فروش سهام خود را در سال گذشته نداده‌اند و در میزان سود دریافتی خود مغایرت مشاهده می‌کنند، می‌توانند از طریق شرکت سپرده‌گذاری مرکزی اوراق بهادار و تسویه وجوه پیگیری کنند. باید در نظر داشته باشند که واریز سود سهام عدالت به صورت خودکار و بدون نیاز به اقدام از سوی سهامداران انجام می‌شود. ضمنا مرکز تماس ۱۵۶۹ شرکت سپرده‌گذاری مرکزی نیز آماده پاسخگویی به سوالات سهامداران است؛ و در نهایت اینکه برای دریافت سود سهام عدالت به هیچ سایتی مراجعه نکنید و مراقب کلاهبرداری‌ها باشید.

واریز دور سوم سود سهام عدالت در خردادماه

در سومین هفته اردیبهشت، ۱۱ ناشر سود سنواتی و جاری سهامداران خود را از طریق اطلاعات سامانه سجام برای بیش از ۵۰۰ هزار سهامدار واریز کردند.

همچنین تا پایان هفته سوم اردیبهشت ماه امسال، ۹ ناشر «گ. مدیریت‌ ارزش‌سرمایه ‌ص‌ب ‌کشوری، شرکت‌ صنایع‌ جوشکاب ‌یزد، قند بیستون، سرمایه‌گذاری ‌ساختمانی‌ نظام ‌مهندسی ‌ایران، ماشین‌ سازی‌ اراک، شرکت‌ مهندسی ‌ساختمان‌ وتاسیسات‌ راه‌آهن، بیمه ‌اتکایی ‌ایرانیان، کابل‌ البرز، بیمه ‌اتکایی ‌سامان»، سود جاری ۴۸۴ هزار و ۸۱۲ سهامدار که شامل ۱۴۵ میلیارد و ۴۸۲ میلیون تومان می‌شود را توسط سمات و از طریق سامانه سجام واریز کرده‌اند.

در این دوره زمانی، ۲ شرکت‌ «داروسازی‌ ابوریحان و بیمه ‌اتکایی‌امین‌(سهامی‌عام)»، سود سنواتی و حق تقدم ۲۴ هزار و ۷۰۰ سهامدار را که شامل ۴۵ میلیارد و ۶۳۸ میلیون تومان می‌شود را با استفاده از سامانه جامع اطلاعات مشتریان (سجام) واریز کرده‌اند.

اطلاعات منتشر شده از سوی سپرده‌گذاری مرکزی اوراق بهادار و تسویه وجوه در خصوص جزییات واریز سود در سال ۱۴۰۲ نشان می‌دهد که در سال گذشته ۱۱۵ هزار و ۱۷۹ میلیارد و ۴۱۳ میلیون و ۹۶۹ هزار تومان سود جاری، مطالبات سنواتی و حق تقدم برای سهامداران از طریق سامانه سجام واریز شده است.

در سال ۱۴۰۲ تعداد ۶۰۲ ناشر، مبلغ ۱۰۹ هزار و ۳۹ میلیارد و ۵۲۴ میلیون و ۸۰۴ هزار تومان سود جاری متعلق به ۵۵ میلیون و ۹۵۷ هزار و ۳۵۵ سهامدار و تعداد ۲۵۳ ناشر، مبلغ ۶ هزار و ۱۳۹ میلیارد و ۸۸۹ میلیون و ۱۵۶ هزار تومان سود سنواتی و حق‌تقدم متعلق به ۱۷ میلیون و ۱۲۷ هزار و ۸۵۵ سهامدار را به حساب سجامی سهامداران واریز کرده‌اند.

بورسی ها در سال ۱۴۰۳ چقدر سود سهام عدالت پرداخت کرده اند؟

در دومین هفته از اردیبهشت ماه سال جاری حاکی از آن است که ۱۲ ناشر سود جاری، سود سنواتی و حق تقدم یک میلیون و ۸۶ هزار و ۹۶ سهامدار را که شامل ۶۵۵ میلیارد و ۲۰۷ میلیون تومان می شود، به حساب سجامی سرمایه گذاران واریز کرده‌اند.

در هفته اول اردیبهشت ماه امسال نشان می‌دهد که در این بازه زمانی، ۹ ناشر سود جاری، سنواتی و حق تقدم ۷۵۶ هزار و ۸۱۰ سهامدار را که شامل ۲ هزار و ۲۷۴ میلیارد تومان می شود را به حساب سجامی سرمایه گذاران واریز کرده‌اند.در هفته چهارم فروردین ماه، بیش از ۹۴۱ میلیارد تومان سود جاری، سنواتی و حق تقدم از طریق اطلاعات سامانه جامع اطلاعات مشتریان(سجام) واریز شد.

بنابراین گزارش، در سومین هفته از فروردین ماه سال جاری حاکی از آن است که ۱۷ ناشر سود جاری، سود سنواتی و حق تقدم یک میلیون و ۹۴۵ هزار و ۷۸۴ سهامدار را که شامل یک هزار و ۶۷۲ میلیارد ریال می شود را به حساب سجامی سرمایه گذاران واریز کرده‌اند.در مجموع در سال ۱۴۰۳، بیش از چهار هزار و ۱۸۲ میلیارد تومان سود به حساب سهامداران از طریق سامانه سجام واریز شده است.

معاون اقتصادی دادستان کل کشور توضیحاتی را درباره وضعیت وراث متوفیان دارنده سهام عدالت، ارائه کرد.

پیمان نوری درخصوص آخرین وضعیت وراث متوفیان دارنده سهام عدالت، گفت: به دنبال پیگیری و دستور دادستان کل کشور در زمینه تعیین تکلیف وضعیت وراث متوفیان دارای سهام عدالت از جمله سود تخصیصی به این گروه و نیز تعیین تکلیف بدره (سبد) سهام ایشان، با همکاری مرکز فن آوری قوه قضاییه، شرکت سپرده گذاری مرکزی و با نظارت معاونت حقوقی سازمان بورس اوراق بهادار، موضوعی که مدت‌ها مغفول و معوق باقیمانده بود به نتیجه لازم رسید.

وی اظهار کرد: به نحوی که در مدت کوتاهی وضعیت وراث بیش از یک میلیون متوفی دارنده سهام عدالت تعیین تکلیف شده و الباقی باید وضعیت مالیاتی سهام آنها مطابق مصوبات سال ۱۳۹۹ شورای عالی بورس روشن شود و نیز گروهی از وراث دارنده سهام عدالت که به سامانه‌های مربوطه برای ثبت نام مراجعه نداشته‌اند با هماهنگی‌های صورت گرفته، در صورت رفع مشکل این افراد و نیز مراجعه و ثبت نام سیستمی آن دسته از وراث متوفیان دارنده سهام عدالت که تاکنون اقدامی برای ثبت نام در سامانه‌های مربوطه در این زمینه نداشته اند، به سرانجام خواهد رسید.

معاون اقتصادی دادستان کل کشور ادامه داد: وراث متوفیان دارنده سهام عدالت که ثبت نامی از این بابت تا به حال نداشته‌اند می‌توانند از طریق آدرس csdiran.ir (شرکت سپرده‌گذاری مرکزی) از نحوه ثبت نام مطلع شوند.

دستیار ویژه رئیس سازمان بورس در امور سهام عدالت در رابطه با جزئیات برگزاری مجامع شرکت‌های سرمایه‌گذاری استانی سهام عدالت نکاتی را مطرح کرد.

مهدی حاجی‌وند، دستیار ویژه و مشاور رئیس سازمان بورس در امور سهام عدالت گفت: بر اساس مصوبه شورای عالی بورس مجامع تعدادی از شرکت‌های سرمایه‌گذاری استانی سهام عدالت برگزار شد. استان خراسان شمالی و زنجان در سال ۱۴۰۲ و استان گیلان هم مجمع خود را در فروردین امسال برگزار کردند.

این مقام مسئول در ادامه اظهار کرد: در راستای برگزاری مجامع سهام عدالت جلسات بررسی، تببین و تشریح روند اجرایی برگزاری مجامع شرکت‌های سرمایه‌گذاری استانی سهام عدالت را پیگیری می‌کنیم و تاکنون به ۱۶ استان هم سفر کرده ایم و اقدامات مربوطه را انجام داده ایم.

او افزود: اتفاقی که در این جلسات رخ می‌دهد مانند سه استان که مجامع آنها برگزار شد روند‌ها را تشریح و وظایف هر یک از دستگاه را مطرح می‌کنیم و آخرین اقدامات که تعاونی‌ها و شرکت‌های سرمایه‌گذاری در راستای برگزاری مجامع استان خود انجام دادند و حسابرسی صورت‌های مالی را بررسی می‌کنیم.

او می‌گوید: عمده شرکت‌ها و تعاونی‌ها نیاز دارند صورت‌های مالی خود را بروز کنند و از سوی دیگر سرمایه‌گذاری‌ها هم نیاز دارند که صورت‌های مالی خود را حسابرسی کنند یک مقداری این موضوع زمان بر است ولی فکر می‌کنم تا اواخر تیرماه جلسات هماهنگی برگزار شود و به امید خدا به مرور که شرکت‌ها آماده شدند آگهی خود را درج و مجامع آنها برگزار می‌شود.

حاجی‌وند در پاسخ به این پرسش که استانی وجود دارد که در اولویت برگزاری مجامع باشد؟ گفت: یکسری از استان‌ها مانند خراسان جنوبی، قم و اراک هستند که شرایط بهتری را نسبت به سایر استان‌ها دارند ولی تا زمانی که شرکت‌ها آگهی دعوت به مجمع را درج نکرده باشند نمی‌توانیم زمان دقیق را اعلام کنیم.

نظر شما