شناسهٔ خبر: 66745826 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: رویدادایران | لینک خبر

5 کاربرد گیربکس خورشیدی در دستگاه‌های صنعتی 5 کاربرد گیربکس خورشیدی در دستگاه‌های صنعتی

برای آشنایی بیشتر با کاربرد گیربکس خورشیدی و نقش خارق‌العاده این دستگاه، فقط کافی است 5 دقیقه از وقت خود را به خواندن این مقاله اختصاص دهید. 1. توربین‌های بادی؛ جالب‌ترین کاربرد گیربکس خورشیدی توربین‌های بادی انرژی جنبشی باد را به انرژی مکانیکی یا الکتریکی تبدیل می‌کنند. در پشت پرده این توربین‌ها،

صاحب‌خبر -

برای آشنایی بیشتر با کاربرد گیربکس خورشیدی و نقش خارق‌العاده این دستگاه، فقط کافی است 5 دقیقه از وقت خود را به خواندن این مقاله اختصاص دهید. 

 

1. توربین‌های بادی؛ جالب‌ترین کاربرد گیربکس خورشیدی

توربین‌های بادی انرژی جنبشی باد را به انرژی مکانیکی یا الکتریکی تبدیل می‌کنند. در پشت پرده این توربین‌ها، یک گیربکس خورشیدی قدرتمند در حال تبدیل سرعت گیربکس خورشیدی به بهره‌وری بهتر و عملکرد بهینه‌تر است. هم‌چنین از کاربرد گیربکس خورشیدی در توربین‌های بادی می‌توان به افزایش سرعت دورانی برای ژنراتورها اشاره کرد که این ویژگی نقش مهمی در تولید برق دارد. 

گیربکس‌های خورشیدی صنعتی، در نیروگاه‌‌های باد نقش مهمی دارند و حضور آن‌ها در فرایند تبدیل باد به برق ضروری است. انواع گیربکس خورشیدی در توربین‌های بادی 2.5 مگاواتی که تحت لیسانس شرکت زولرن آلمان هستند، کاربرد دارند و برای تولید برق با فرکانس 50 هزار هرتز مورد استفاده قرار می‌گیرند. فرایند ساخت گیربکس خورشیدی نیز به‌گونه‌ای است که ساعت‌ها فعالیت با کمترین میزان لقی را فراهم می‌کند. 

2. گیربکس خورشیدی هیدرولیک؛ برای دستگاه‌های ساخت ماکارونی

ماشین آلات به‌ کار رفته در صنعت تولید خوراکی و آشامیدنی، با سیستم‌های هیدرولیک هستند. سیستم‌های هیدرولیک ترکیبی از موتورهای هیدرولیکی و گیربکس خورشیدی هستند و حضور پررنگی در دستگاه‌های ساخت ماکارونی دارند. دستگاه‌های تولید ماکارونی نیاز به حرکت خطی با قدرت و حرکت چرخشی با گشتاور بالا دارند. سیستم‌های هیدرولیکی به‌کار رفته در دستگاه‌های تولید ماکارونی، باید به‌دلیل مسائل بهداشتی، امنیتی و اقتصادی از کیفیت بالایی برخوردار باشند. 

از کاربرد گیربکس خورشیدی در صنعت تولید ماکارونی می‌توان به مخلوط کردن و همزدن،‌ آسیاب کردن و پودر کردن یا اکستروژن و شکل دهی اشاره کرد. موتور هیدرولیکی این دستگاه‌ها نسبت به فضای در اختیار، با گیربکس خورشیدی 90 درجه یا خطی و SC ترکیب می‌شود. 

3. دستگاه شریدر از گیربکس خورشیدی قدرت می‌گیرد!

برای دستگاه شریدر که نیاز به قدرت بسیار بالایی دارد از گیربکس خورشیدی استفاده می‌شود. دستگاه شریدر یا خرد کن از دستگاه‌های مهم در صنعت بازیافت و چوب‌بری است که فعالیت سنگینی دارد. از همین‌رو برای تامین قدرت شریدر از گیربکس خورشیدی استفاده می‌شود. در زمان خرید گیربکس خورشیدی برای دستگاه شریدر، باید حتما مواردی از جمله اصطکاک، قدرت، وزن قابل تحمل، مدت زمان فعالیت بدون لرزش و میزان لقی را در نظر گرفت.

گیربکس‌های خورشیدی کمترین لرزش و لقی را در زمان کار دارند و به تحمل فشارهای بالا معروف هستند. کاربرد گیربکس خورشیدی در دستگاه‌های شریدر برای مواقعی است که مواد با سختی بالا در حال بازیافت هستند. در این زمان نیاز به قدرت بالای گیربکس خورشیدی است تا فرایند بازیافت طی شود. توجه داشته باشید که تعمیر گیربکس خورشیدی نسبت به سایر مدل‌ها آسان‌تر بوده و برای دستگاه‌های سنگین مانند شریدر، بهترین گزینه هستند. 

4. گیربکس خورشیدی؛ قلب تپنده دستگاه‌های cnc

به‌دلیل محدودیت فضا در دستگاه‌های برش cnc از گیربکس خورشیدی استپ موتور یا گیربکس خورشیدی 2 استیج استفاده می‌شود. این گیربکس با نام گیربکس خورشیدی کوچک نیز شناخته می‌شود که به‌تنهایی و بدون استفاده از ابزار اتصال، می‌توان آن را به سروو موتور و استپ موتور متصل کرد. از کاربرد گیربکس خورشیدی کوچک می‌توان به  دستگاه‌های CNC و لانچرهای موشک انداز اشاره کرد. گیربکس‌های خورشیدی مناسب دستگاه‌های برش CNC، نسبت کاهش سرعت 80-110 دارند و مشخصات سرعت گیربکس نسبت به نیاز موتور سروو تغییر می‌‌کند. 

5. بررسی نقش و کاربرد گیربکس خورشیدی در جرثقیل‌های بزرگ

یکی از مهم‌ترین کاربردهای گیربکس خورشیدی در جرثقیل‌های بزرگ است؛ زیرا بالغ بر 90 درصد راندمان ارائه می‌دهند، درصورتی‌که این عدد در گیربکس حلزونی با 70 درصد برابری می‌کند. جرثقیل‌ها برای جابه‌جایی بار و انجام کلیه امور، نیازمند یک گیربکس قدرتمند هستند. اگر گیربکس جرثقیل ضعیف عمل کند یا دچار خرابی باشد، عملکرد کلی جرثقیل مختل خواهد شد. 

برای خرید و بررسی قیمت گیربکس خورشیدی مناسب با انواع جرثقیل‌های بزرگ، باید نکات مهمی از جمله نیاز استفاده، لقی کم، دقت و قدرت بالا در نظر گرفته شوند. برای مثال در جرثقیل‌های تاورکرین که در برج‌های بلند کاربرد دارند، نیازمند گیربکس خورشیدی با دقت بالا هستند. 

گیربکس خورشیدی؛ دستگاهی پرکاربرد در صنعت و ماشین آلات

در این مقاله به بررسی کاربرد گیربکس خورشیدی پرداختیم و استفاده‌های متنوع این گیربکس را بررسی کردیم. از دستگاه‌های تولید ماکارونی تا توربین‌های بادی و جرثقیل‌های عظیم الجثه، کلیه این فرایندها وابسته به حضور گیربکس خورشیدی هستند. البته که مدل گیربکس خورشیدی مناسب برای دستگاه‌ها، نسبت به فضای در دسترس و قدرت مورد نیاز در هرکدام از این کاربردها متفاوت خواهد بود. مهم است که تعمیر گیربکس خورشیدی حتما در فواصل زمانی مشخص انجام شود تا کارایی گیربکس حفظ شده و عمر طولانی داشته باشد. 

 

منبع: sharghdaily-931264

نظر شما