شناسهٔ خبر: 66744023 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: اقتصاد آنلاین | لینک خبر

برچسب‌ها بیشتر بخوانید نظر شما آخرین اخبار وبگردی

قابلیت شبکه ۵.۵G با آپدیت نرم افزاری به این گوشی ها می‌آید

قابلیت شبکه ۵.۵G مدتی پیش به‌طور رسمی معرفی شد. اما کدام گوشی های هوشمند می‌توانند با آپدیت نرم افزاری به ویژگی ۵.۵ جی یا ۵G-Advanced مجهز شوند؟

صاحب‌خبر -

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از گجت نیوز، اگر اخبار تکنولوژی را دنبال کرده باشید می‌دانید که در فروردین‌ماه امسال، اپراتور China Mobile که بزرگترین اپراتور جهان محسوب می‌شود، به‌طور رسمی از قابلیت شبکه ۵.۵G یا ۵G-Advanced در شبکه خود رونمایی کرد و پس از آن شرکت چینی اوپو، اولین شرکتی بود که این قابلیت را به گوشی های هوشمند خود آورد و اعلام کرد که گوشی Find X۷ با پشتیبانی از شبکه ۵.۵G در اختیار کاربران قرار می‌گیرد. اما شبکه ۵.۵G که با نام‌های ۵GA و ۵G-Advanced نیز شناخته می‌شود، چیست و کدام گوشی‌ها به این قابلیت مجهز می‌شوند؟

قابلیت شبکه ۵.۵G با آپدیت نرم افزاری به این گوشی ها می‌آید

قابلیت شبکه ۵.۵G با آپدیت نرم افزاری به این گوشی ها می‌آید

۵.۵جی نسل جدید شبکه ۵G است که سرعت و پایداری بیشتر و تاخیر کمتری نسبت به شبکه ۵G معمولی ارائه می‌کند. این نسل از شبکه تلفن همراه به‌صورت یک قابلیت نرم افزاری به گوشی های هوشمند اضافه می‌شود و شرکت‌های تولیدکننده اسمارتفون‌ها می‌توانند از طریق یک آپدیت OTA، آن را به کاربران خود ارائه کنند. البته این به‌روزرسانی نرم افزاری در تمام گوشی‌ها در دسترس کاربران قرار نمی‌گیرد و فقط دستگاه‌هایی می‌توانند از آن بهره‌مند شوند که از لحاظ سخت افزاری توانایی پوشش آن را داشته باشند.

قابلیت شبکه ۵.۵G با آپدیت نرم افزاری به این گوشی ها می‌آید


همانطور که گفته شد، چاینا موبایل اولین اپراتوری بود که از راه‌اندازی رسمی این قابلیت در شبکه خود خبر داد و پس از آن اوپو فایند ایکس ۷ به‌عنوان اولین گوشی هوشمند به این قابلیت مجهز شد. سپس ویوو، یکی دیگر از گوشی‌سازان چینی بازار هم وارد این رقابت شد و حالا کم کم باید شاهد ورود سایر تولیدکنندگان گوشی های هوشمند به این عرصه باشیم. گوشی‌هایی که به قابلیت ۵.۵G مجهز می‌شوند باید در بخش سخت افزاری خود از مودم و ویژگی‌های خاصی بهره‌مند باشند و به همین دلیل امکان اتصال تمام گوشی‌ها به شبکه ۵.۵جی وجود ندارد. در حال حاضر نسل جدید مودم‌های ارتباطی در پردازنده‌های پرچمدار و بالارده شرکت‌های کوالکام و مدیاتک (مانند اسنپدراگون ۸ نسل ۳ و مدیاتک دایمنسیتی ۹۳۰۰) از این قابلیت پشتیبانی می‌کنند و به همین دلیل، گوشی‌هایی که از این تراشه‌ها استفاده می‌کنند می‌توانند با یک آپدیت نرم افزاری، پشتیبانی از شبکه ۵.۵G را به کاربران خود هدیه بدهند.

قابلیت شبکه ۵.۵G با آپدیت نرم افزاری به این گوشی ها می‌آید


بر اساس اخبار منتشر شده، شبکه ۵G-Advanced می‌تواند تا ده برابر سریع‌تر از شبکه ۵G معمولی باشد و ویژگی‌ها و مشخصات آن، کاملا متفاوت و برتر از ۵جی معمولی است. یکی از مدیران شرکت هواوی و رئیس موسسه تحقیقات استراتژیک در این خصوص می‌گوید قابلیت ۵G Advanced نسل جدیدی از ارتباط در شبکه مخابراتی نسل پنجم فعلی است و می‌تواند به حداقل سرعت ۱۰ گیگابیت بر ثانیه دست پیدا کند؛ این در حالی است که در بهترین حالت ممکن، سرعت اینترنت ۵G به ۵ تا ۶ گیگابیت بر ثانیه می‌رسد. همچنین ۵.۵G در فرکانس‌های زیر ۱۰۰ گیگاهرتز در دسترس است و تاخیر بسیار کمتر و پایداری بیشتری نسبت به ۵G معمولی دارد. علاوه بر این، پوشش و آنتن‌دهی این نسل نیز تقویت شده و ظرفیت اتصال همزمان صدها دستگاه به یک آنتن موبایل را خواهد داشت.

قابلیت شبکه ۵.۵G با آپدیت نرم افزاری به این گوشی ها می‌آید


در تستی که شرکت ویوو با گوشی X۱۰۰ از سرعت اتصال به شبکه ۵.۵G گرفت، این گوشی به سرعت دانلود خارق‌العاده بیش از ۳۶۱۹ مگابیت بر ثانیه و سرعت آپلود بیش از ۱۶۰ مگابیت بر ثانیه رسید. چنین سرعتی قطعا می‌تواند هیجان‌انگیز باشد، اما هنوز با آن چیزی که درباره توانایی‌های این شبکه گفته می‌شود، فاصله دارد و به‌نظر می‌رسد باید در آینده منتظر پیشرفت و توسعه آن باشیم.

اما حالا بیایید به سوالی که در ابتدای مطلب پرسیده شد بپردازیم؛ کدام گوشی های هوشمند می‌توانند با یک آپدیت نرم افزاری به قابلیت شبکه ۵.۵G مجهز شوند؟ در بین گوشی های سامسونگ، فعلا گوشی پرچمدار گلکسی اس ۲۴ اولترا با تراشه اسنپدراگون ۸ نسل ۳، قطعا جزو دستگاه‌هایی است که به قابلیت ۵.۵G مجهز می‌شود. گوشی های گلکسی اس ۲۴ معمولی و گلکسی اس ۲۴ پلاس که از تراشه اگزینوس ۲۴۰۰ بهره می‌برند، در حال حاضر وضعیت نامشخصی دارند؛ اما با توجه به این‌که این تراشه نیز بسیار قدرتمند و پرچمدار بوده و از مودم توانمندی برخوردار است، احتمالا واجد شرایط دریافت قابلیت ۵.۵G می‌شود.
در بین گوشی های شیائومی، سری شیائومی ۱۴ شامل مدل‌های شیائومی ۱۴ معمولی، شیائومی ۱۴ پرو و شیائومی ۱۴ اولترا به تراشه اسنپدراگون ۸ نسل ۳ مجهز شده‌اند و قابلیت ۵G Advanced را دریافت می‌کنند. با توجه به اخبار منتشر شده، این شرکت چینی و زیرمجموعه‌های آن مانند ردمی و پوکو، قطعا محصولات دیگری را با تراشه اسنپدراگون ۸ نسل ۳ و مدیاتک دایمنسیتی ۹۳۰۰ روانه بازار می‌کند.

در گوشی های آنر، فعلا آنر مجیک ۶ پرو و آنر مجیک ۶ اولتیمیت دارای تراشه اسنپدراگون ۸ نسل ۳ هستند و به نسل جدید تکنولوژی ۵.۵G مجهز می‌شوند و در گوشی های اوپو نیز فعلا سری Find X۷ به این قابلیت دست یافته است. ویوو سری X۱۰۰، ایکس فولد ۳ و ایکس فولد ۳ پرو را با یک آپدیت OTA به شبکه ۵.۵G مجهز کرده و قرار است سری iQOO ۱۲ و iQOO Neo ۹ نیز از این ویژگی بهره‌مند شوند.
زد تی ای نوبیا زد ۶۰ اولترا، زد تی ای نوبیا رد مجیک ۹ پرو، زد تی ای نوبیا رد مجیک ۹ پرو پلاس، ایسوس زنفون ۱۱ اولترا، ایسوس راگ فون ۸ و راگ فون ۸ پرو، سری وان پلاس ۱۲، میزو ۲۱ و میزو ۲۱ پرو از دیگر گوشی‌هایی هستند که فعلا واجد شرایط دریافت آپدیت ۵G Advanced شده‌اند. در مورد گوشی های آیفون اپل هم نمی‌توان هیچ اظهار نظری کرد؛ چرا که این شرکت همواره سیاست‌های خاص خودش را داشته و مشخص نیست چه برنامه‌ای برای شبکه ۵.۵G دارد. اما انتظار می‌رود کوپرتینویی‌ها از سری آیفون ۱۶، پشتیبانی از شبکه ۵G Advanced را به گوشی‌های خود بیاورد.

در هر صورت فعلا سوال‌های زیادی درباره این تکنولوژی جدید وجود دارد؛ مثلا به‌طور دقیق مشخص نشده که برای برخورداری از شبکه ۵.۵G، یک دستگاه باید چه مشخصات سخت افزاری یا چه نوع مودمی داشته باشد؟ اما فعلا می‌توان با قطعیت گفت گوشی های دارای تراشه اسنپدراگون ۸ نسل ۳ و مدیاتک دایمنسیتی ۹۳۰۰ جزو واجدان شرایط دریافت این به‌روزرسانی نرم افزاری هستند. قطعا در آینده نزدیک، تراشه‌ها و گوشی های هوشمند بیشتری به این فهرست افزوده می‌شوند.

نظر شما