شناسهٔ خبر: 66743490 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: آریا | لینک خبر

کتاب «آینده‌نگاری مخاطرات و سوانح شهری با تمرکز بر تجهیزات نوین» رونمایی شد

صاحب‌خبر -
کتاب «آینده‌نگاری مخاطرات و سوانح شهری با تمرکز بر تجهیزات نوین» رونمایی شد
خبرگزاری آریا - مراسم رونمایی از کتاب «آینده‌نگاری مخاطرات و سوانح شهری با تمرکز بر تجهیزات نوین» اثر فرزانه ساسان‌پور برگزار شد.

به گزارش خبرگزاری آریا و به نقل از روابط عمومی مرکز مطالعات و برنامه‌ریزی شهر تهران، مراسم رونمایی از کتاب «آینده‌نگاری مخاطرات و سوانح شهری با تمرکز بر تجهیزات نوین» با حضور فرزانه ساسان‌پور دانشیار دانشگاه خوارزمی نویسنده اثر در محل غرفه مرکز مطالعات و برنامه‌ریزی شهر تهران در سی‌ و پنجمین نمایشگاه کتاب تهران برگزار شد.
ساسان‌پور نویسنده کتاب در این مراسم اظهار کرد: مخاطرات می‌تواند به دسته‌های کوچک‌تر مثل مخاطرات محیطی که شامل مخاطرات طبیعی، انسانی و بیولوژیکی است تقسیم ‌شود.
وی افزود: کشور ایران در کمربند آلپ هیمالیا قرار دارد و به همین دلیل تحت تاثیر مخاطراتی مثل زلزله است. طی مطالعاتی که انجام شد ایران از 43 مخاطره طبیعی که در جهان وجود دارد، 38 مخاطره را هر سال تجربه می‌کند، که این جدا از این مخاطرات انسانی مانند فقر، حاشینه‌نشینی، بی‌خانمانی و کودکان کار نیز به مخاطرات طبیعی اضافه می‌شود.
نویسنده «آینده‌نگاری مخاطرات و سوانح شهری با تمرکز بر تجهیزات نوین» ادامه داد: ما کلان‌روندهایی مثل شهرنشینی، شهری شدن، پیری جمعیت و تغییرات اقلیمی داریم که مخاطرات را دامن می‌زند، اگر ما این کلان‌روندها را در کنار عرصه فناوری اطلاعات بگذاریم، مدیران شهری در مقابل مخاطرات نباید غافلگیر شوند.
وی تاکید کرد: تمام تلاش ما از آینده‌نگاری سوانح و مخاطرات این است که از غافلگیری مدیرانی که در شهر مدیریت بحران می‌کنند، جلوگیری شود. با توجه به اینکه ما در عصر چهارم، عصر دانایی و برنامه‌ریزی هستیم و خانه‌ها، شهرها و وسایل در حال هوشمند شدن است، رویارویی با این مخاطرات با 20 سال پیش متفاوت است.
ساسان‌پور اضافه کرد: خانه‌های هوشمند نگرش هوشمند می‌خواهند. سازمان آتش نشانی باید آمادگی و تجهیزات کافی بریا مقابله با بحران های ناگهانی را داشته باشد. در این کتاب با استفاده از روندهای دنیا آینده‌نگاری فناوری را در حوزه های مختلف شهری انجام دادیم.
وی همچنین اضافه کرد: ما در این کتاب فناوری‌های سازمان آتش نشانی برای رسیدگی و جلوگیری از غافلگیری در سال 1420 احتیاج دارد، معرفی کردیم. شهرهای دیگر با توجه به شرایط خود می‌توانند آینده‌نگاری سوانح را داشته باشند و از نتایج این تحقیق نیز بهره ببرند.
وی خاطرنشان کرد: در این پروژه کارفرما سازمان خدمات ایمنی و آتش نشانی شهرداری تهران بود که از طریق مرکز مطالعات و برنامه‌ریزی شهر تهران این پروژه فراخوان شد و ما موفق شدیم در مدت یک سال و نیم این پژوهش را انجام دهیم که باتوجه به حجم بالای مطالعات و پژوهش و همچنین اهمیت موضوع، به صورت کتاب چاپ شد.
ساسان‌پور گفت: کتاب «آینده‌نگاری مخاطرات و سوانح شهری با تمرکز بر تجهیزات نوین» دارای هفت فصل است. در فصل اول به حوزه مخاطره و تعاریف پرداختیم، زیرا لازم به فصل مشترکی در مبحث مخاطرات و سوانح می‌رسیدیم و فراتحلیل این حوزه پرداختیم.
وی اضافه کرد: کتاب در ادامه به بررسی وضع موجود تهران میپردازد که در حال حاضر بیشترین مخاطرات شهر تهران کدام مخاطرات است. در ادامه به پیشینه کاوی پرداختیم و به بررسی و پویش محیطی اسناد بالادستی و تحقیقات این حوزه پرداختیم. بررسی روندهای 30 کلان روند طی شده در جهان و روندهای در حال انجام تهران بخش بعدی کتاب است.
نویسنده کتاب خاطرنشان کرد: ما برای آتش نشانی تهران در مقابل مخاطرات هشت سناریو دیدیم که چهار سناریو مبتنی بر هوشمندی است و چهار سناریو بدون هوشمندسازی است و در پایان کتاب علاوه بر آینده نگاری، روند آینده‌نگاری نیز به طور کامل آورده شده است. وی اضافه کرد: در پایان کتاب چشم انداز سوانح و اقدامات و پیشنهادات بحران کلانشهر تهران آورده شده است. وی در خصوص مخاطبان اصلی کتاب گفت: مدیران، برنامه‌ریزان، متخصصان و کارشناسانی هستند که در حوزه مخاطرات در رشته جغرافیا یا عمران فعالیت می‌کنند که در حوزه مدیریت بحران پژوهش دارند، مخاطبان اصلی کتاب هستند.
انتهای پیام/

نظر شما