شناسهٔ خبر: 66743389 - سرویس ورزشی
نسخه قابل چاپ منبع: اعتماد آنلاین | لینک خبر

«اعتمادآنلاین» گزارش می‌دهد:

تاج تایید کرد؛ امکان بازگشت عزیزی خادم به فدراسیون قوت گرفت!

مهدی تاج ادامه کارش در فدراسیون فوتبال به عنوان رئیس را به نظر حقوق‌دان‌ها گره زد!

صاحب‌خبر -
تاج تایید کرد؛ امکان بازگشت عزیزی خادم به فدراسیون قوت گرفت!
کد خبر: 660721
|
۱۴۰۳/۰۲/۳۰ ۱۵:۴۰:۳۱

با نخستین اظهارنظر رسمی مهدی تاج در مورد چالش حقوقی رخ داده پیرامون ریاست فدراسیون فوتبال، ماجرای بازگشت شهاب‌الدین عزیزی خادم به ساختمان سئول وارد فاز جدیدی شد.

به گزارش اعتمادآنلاین، مهدی تاج ادامه کارش در فدراسیون فوتبال به عنوان رئیس را به نظر حقوق‌دان‌ها گره زد!

برکناری بدون رعایت مفاد اساسنامه

یکی از اتفاقات مهم چند سال اخیر فوتبال ایران برکناری موقت شهاب‌الدین عزیزی خادم از ریاست فدراسیون فوتبال با تصمیم هیات رئیسه فدراسیون بود. این تصمیم طبق اساسنامه فدراسیون فوتبال باید توسط مجمع تایید یا لغو می‌شد اما با حکم دو سال محرومیتی که کمیته اخلاق در مورد رئیس فدراسیون صادر کرد، عزیزی خادم نتوانست در مجمع حاضر شود و از خودش دفاع کند. به این ترتیب تایید یا لغو برکناری رئیس فدراسیون از دستور جلسه مجمع حذف شد و چند ماه بعد بدون تعیین تکلیف رئیس قبلی فدراسیون، مهدی تاج در انتخابات به ریاست فدراسیون برگشت. حال با پایان دوران محرومیت عزیزی خادم معمای یک صندلی و دو رئیس حسابی در فضای رسانه‌ای کشور داغ شده است. در اساسنامه فدراسیون فوتبال آمده رئیس فدراسیون تنها در صورت فوت، استعفا یا با رأی مجمع از کار برکنار می‌شود که هیچ کدام از این موارد در مورد رئیس قبلی فدراسیون رخ نداده است. 

تاج خودش ریاستش را زیر سوال برد!

در روزهای گذشته رسانه‌های نوشتاری و شنیداری و همین‌طور صداوسیما برنامه‌هایی اختصاصی پیرامون این ابهام ترتیب دادند و نظرات مختلف کارشناسان در این زمینه مورد بررسی قرار گرفت. با این حال، سکوت هر دو سمت داستان یعنی عزیزی خادم و مهدی تاج باعث بروز ابهامات بیشتر در این مورد شد. تا اینکه ساعاتی پیش بالاخره رئیس مستقر در فدراسیون در حاشیه برگزاری دوره آموزشی VAR درباره بازگشت عزیزی خادم به فدراسیون واکنش نشان داد. واکنشی که تعجب اهالی رسانه و کارشناسان را به دنبال داشت. تاج در پاسخ به سوالی مبنی بر بازگشت رئیس قبلی فدراسیون گفت: «این موضوع را از حقوق‌دان‌ها بپرسید.»

تغییر در رأس فدراسیون؟

اظهار نظر تاج در شرایطی به این شکل مطرح شد که حداقل طیف نزدیک به این مدیر فوتبالی انتظار داشتند او با صراحت از جایگاه خود دفاع کند و هر گونه تغییر و تحولی در راس فدراسیون را منتفی بداند. با این حال تاج سرنوشت صندلی ریاست فدراسیون را به «نظر حقوق‌دان‌ها» گره زد تا به نوعی این پیام را به جامعه فوتبال داده باشد که بازگشت رئیس قبلی فدراسیون نه تنها غیرممکن و دور از انتظار نیست، که یک امکان شدنی به حساب می‌آید. 

مجمع فدراسیون تصمیم نهایی را بگیرد

مهدی تاج پذیرفته که یک چالش حقوقی بزرگ سر راه ریاستش بر فدراسیون فوتبال وجود دارد و این چالش حقوقی همان‌طور که در گزارش‌های قبلی به آن اشاره شد تنها و تنها به وسیله مجمع فدراسیون فوتبال قابل برطرف شدن است. چرا که تغییرات جدید اساسنامه اختیار عزل موقت، همان بندی که عزیزی خادم با آن به صورت موقت کنار رفت، از هیات رئیسه گرفته شده و صفر تا صد برکناری یا ابقای رئیس یا هر تغییری در ارکان فدراسیون را صرفاً در اختیار مجمع قرار داده است.

از آنجایی که خود مهدی تاج ادامه کارش در فدراسیون فوتبال را منوط به حل این چالش حقوقی کرده، به نظر می‌رسد مجمع فدراسیون فوتبال باید هر چه سریع‌تر دست به کار شود تا این گره را باز کند. البته از آنجایی که اساسنامه فدراسیون فوتبال در این زمینه کامل شفاف و مشخص است به نظر می‌آید حل مشکل فعلی بیشتر از مناظره‌های حقوقی به یک اقدام عملی نیاز دارد. افکار عمومی و سرمایه اجتماعی فوتبال که همان هواداران و اکثریت مردم می‌باشند در این آزمون بزرگ چشم انتظار بازگشت روال کار فوتبال به ریل قانون‌مداری هستند.

 

نظر شما