قطعا که دستان زاکانی خالی است از رانت، رشوه، ریا، تزویر و خودنمایی. دستانی که از اینها خالی نباشد نمی تواند دست نیازمندان را بگیرد. خداوند توفیق حمایت، توجه و محبت به نیازمندان را به هرکسی نمی دهد. دست خدا از آستین کسانی بیرون می آید که با اخلاص، نیازمندان به ویژه قشر آسیب دیده را خانواده خود می دانند و از سر اخلاص به آنها توجه می کنند.
یادمان نرفته زمانی آسیب دیدگان اجتماعی نه تنها مورد توجه نبودند بلکه آنها را متأسفانه زباله های اجتماعی می خواندند و توجه به اعتلای آسمان خراش ها در اولویت آنها بود اما در این دوره کرامت انسان ها به ویژه آسیب دیدگان اجتماعی و عزّت و سلامت آنها مدنظر مدیریت شهری قرار گرفت. صد البته که تغییرات و تحولات عمرانی و امثالهم نیز فراموش نشده است. از این رو در مدیریت شهری کنونی ایجاد زیرساخت های مورد نیاز در حوزه اجتماعی و رشد صددرصدی این زیرساخت ها، احداث و راه اندازی 10 یاورشهر در کمتر از 2 سال، توجه به افرادی که آنها را منع پذیرشی می انگاشتند و در خیابان ها رها بودند تا مرگ آنها را فراگیرد؛ مورد توجه قرار گرفت و مراکز یاورشهر به روی این قشر از معتادین متجاهر باز شد. به طوری که دیگر به آنها لقب منع پذیرش داده نشد و 9 گام تربیتی، آموزشی و درمانی بر اساس " یُزکّیهِم و یُعلّمُهُمُ الکتابَ و الحِکمَه " طراحی و در مراکز یاورشهر به اجرا در آمد.
در گفتمانسازی نیز این امر مقام معظم رهبری که اینها خانواده ما هستند را ترویج دادیم و 9 گام تربیتی و آموزشی و درمانی را طراحی کردیم.
مددسراهای ما محل اَمنی برای بیخانمان هایی که معتاد نبودند، نبود. در حال حاضر تفکیک صورت گرفته است و مددسراها ویژه بیخانمانها ایجاد شده است و مراکز ماده 16 ویژه معتادین متجاهر است. امروز 20 مددسرا داریم با این تفاوت که در گذشته اگر بالغ بر 2 هزار و 500 نفر پذیرش میشدند، غالب بر هزار و 500 نفر از آنها معتاد متجاهر بودند؛ در حال حاضر این هزار و 500 نفر به 10 یاورشهر منتقل شده اند و در واقع ظرفیت مددسرا افزایش پیدا کرده است. اکنون شهرداری تهران در 10 یاورشهر، نزدیک به 7 هزار و 750 نفر ظرفیت برای معتادین متجاهر ایجاد کرده است که غالب آنها منع پذیرشی هستند.
درواقع اگر زیرساختهای آسیب اجتماعی طی دو سال گذشته در مدیریت شهری فعلی نزدیک به 800 درصد افزایش پیدا نمیکرد، امروز نمیتوانستیم طرح ساماندهی آسیبهای اجتماعی را در تهران اجرا کنیم.
نظر شما