شناسهٔ خبر: 66741758 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: مهر | لینک خبر

مدیرعامل مخابرات آذربایجان غربی خبر داد؛

توسعه فیبر نوری به طول نزدیک هزار کیلومتر در آذربایجان غربی

ارومیه- مدیرعامل مخابرات آذربایجان غربی از اجرا ‌توسعه فیبر نوری نزدیک هزار کیلومتر در بخش شهری و روستایی استان خبر داد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار مهر، چنگیز نوری ظهر یکشنبه در گفت و گو با خبرنگاران با بیان اینکه استان در حال تبدیل شدن به کارگاه توسعه فیبر نوری است، گفت: هم اکنون توسعه فیبر نوری شهری به طول ۴۲۰ کیلومتر و توسعه این خدمت به طول ۵۰۰ کیلومتر در نقاط محروم و روستایی استان در حال اجراست.

وی با اشاره به توسعه اینترنت روستایی در استان اظهارکرد: ارتقای اینترنت نسل ۲ به نسل ۴ در تمامی روستاها برنامه‌ریزی شده است و هم اکنون در تمام روستاهای ۲۰ خانوار استان پوشش بالای ۹۰ درصد است و تا پایان سال جاری این میزان به بیش از ۹۵ درصد می‌رسد.

نوری اظهار کرد: طی سال گذشته ۱۴۰ روستا به سرویس ۴G ارتقا یافته و ارتقای ۱۲۰ روستا تا پایان هفته دولت امسال در دست اجراست که امید است تا پایان سال جاری برخورداری نقاط روستایی از سرویس باند پهن به ۹۵ درصد برسد.

مدیر مخابرات منطقه آذربایجان‌غربی گفت: با ظرفیت‌سازی در نقاط روستای زیر ساخت برای توسعه سرویس باند پهن اپراتورها فراهم می‌شود.

مدیرعامل مخابرات منطقه آذربایجان غربی با اشاره به طرح هوشمند سازی ۴۰ کیلومتر از مرزهای استان گفت: یک میلیون مشترک تلفن ثابت، ۲ میلیون و ۷۰۰ هزار مشترک تلفن همراه فعال در استان وجود دارد و کل منطقه زیر پوشش خدمات همراه اول و نقاط شهری زیر پوشش سرویس ۴G است.

وی با اشاره به اینکه ۲۵۵ هزار مشترک سرویس باند پهن در استان وجود دارد گفت: ۱۰۰ روستای استان دارای وای فای هستند و ۱۲ هزار و ۴۰۰ مشترک ftth (فیبر نوری) در استان هستند و در تمام شهرستان‌های استان بجز چالدران، چهابرج و باروق، توسعه فیبر نوری ظرفیت‌سازی شده است.

نوری افزود: در شهرهای کوچک قوشچی، ربط، میرآباد و تازه‌شهر سلماس در هفته دولت پوشش صددرصدی فیبر نوری را به دولت در قالب ابلاغیه‌ی USN تحویل می‌دهیم.

وی با اشاره به اینکه متوسط درآمد هر خط ثابت در استان ۱۵ هزار تومان است گفت: هزینه نگهداری هر خط ۲۲ هزار تومان است.

نوری گفت: طی سال گذشته، به ارزش ۳ میلیارد تومان سرقت کابل مخابرات در استان انجام شده است که در راستای مقابله با این آسیب، ایمن سازی ۵۰ سایت در حال اجرا است.

مدیر مخابرات منطقه استان اظهار کرد: یک میلیون مشترک ثابت و ۲۷۰۰ مشترک فعال همراه اول و ۲۵۵ مشترک باند پهن در استان وجود دارد.

وی با بیان اینکه وضعیت شبکه ارتباطی در استان پایدار است، گفت: ۱۲ هزار و ۴۰۰ مشترک Ftth، در استان فعال است و ظرفیت سازی برای ارائه این خدمت در کل استان در حال انجام است.

نظر شما