شناسهٔ خبر: 66740009 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: رویدادایران | لینک خبر

مشاهده یک قلاده یوزپلنگ آسیایی در طبس مشاهده یک قلاده یوزپلنگ آسیایی در طبس

اسدالله حاتمی روز یکشنبه اعلام کرد: روز جمعه بیست و هشتم اردیبهشت ماه، محیط بانان با همراهی همیاران افتخاری محیط زیست موفق به مشاهده مستقیم یک قلاده یوزپلنگ آسیایی شدند. به گزارش ایرنا، وی افزود: با برنامه ریزی منسجم و بهره گیری از افراد خبره و همراهی همیاران افتخاری؛ تمامی مناطق، زیستگاه‌ها و

صاحب‌خبر -

اسدالله حاتمی روز یکشنبه اعلام کرد: روز جمعه بیست و هشتم اردیبهشت ماه، محیط بانان با همراهی همیاران افتخاری محیط زیست موفق به مشاهده مستقیم یک قلاده یوزپلنگ آسیایی شدند.

به گزارش ایرنا، وی افزود: با برنامه ریزی منسجم و بهره گیری از افراد خبره و همراهی همیاران افتخاری؛ تمامی مناطق، زیستگاه‌ها و کریدور‌های تردد یوزپلنگ مورد پایش، رصد و ردزنی دقیق قرار گرفت و سرانجام محیط بانان سختکوش شهرستان طبس در یکی از زیستگاه‌های آزاد واقع در بخش دستگردان موفق به مشاهده مستقیم یوزپلنگ ایرانی شدند.

مدیرکل حفاظت محیط زیست خراسان جنوبی اظهار کرد: در منطقه مورد نظر که یوزپلنگ مشاهده شده از لحاظ گونه‌های جانوری همچون قوچ و میش غنی بوده و طعمه و غذا برای بقا و زندگی این گونه منحصر به فرد و البته در معرض خطر انقراض، فراهم است.

وی در پایان از دوستداران طبیعت و حیات وحش درخواست کرد چنانچه با موارد مشابه مواجه شدند سریعا مراتب را به ادارات حفاظت محیط زیست اطلاع دهند تا اقدامات حفاظتی و مورد نیاز انجام شود.

یوزپلنگ آسیایی یکی از گربه سانان نادر در جهان است و بعد از شیر و ببر، سومین گربه سان بزرگ ایرانی است که در خطر انقراض قرار دارد.

خراسان جنوبی اکنون دارای ۱۲ منطقه چهارگانه شامل ۹ منطقه حفاظت شده درمیان و سربیشه، آرک و گرنگ، شاسکوه، مظفری، باقران، کمر سرخ، پطرگان، استند و پلنگ آباد و سه پناهگاه حیات وحش نای‌بندان طبس، کجی نمکزار نهبندان و رباط شور است.

پناهگاه حیات وحش نای‌بندان شهرستان طبس یکی از زیستگاه‌های اصلی یوزپلنگ ایرانی محسوب می‌شود.

استان خراسان جنوبی ۱۱ شهرستان دارد و مرکز شهرستان طبس در ۲۷۰ کیلومتری غرب بیرجند است.

منبع: fararu-736657

نظر شما