شناسهٔ خبر: 66739783 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: تسنیم | لینک خبر

استاد فلسطینی: دادگاه لاهه تحت فشار غرب و آمریکاست

یک استاد حقوق فلسطینی با اشاره به حمایت دائمی ایران از فلسطین و قدرت کشورمان برای ایجاد ائتلافی در برابر ائتلاف غربی-آمریکایی تاکید کرد که آمریکا و غرب دادگاه لاهه را برای جلوگیری از صدور حکم بازداشت مقامات صهیونیست تحت فشار گذاشته‌اند.

صاحب‌خبر -

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری تسنیم، بعد از اینکه آفریقای جنوبی طی چند ماه گذشته شکایتی علیه رژیم صهیونیستی به دیوان بین‌المللی دادگستری به خاطر نسل کشی این رژیم علیه غیرنظامیان فلسطینی ارائه داد، چند کشور دیگر نیز به این شکایت علیه صهیونیست‌ها پیوسته و خواستار رسیدگی به این پرونده و بازجویی و محاکمه مقامات رژیم اشغالگر به عنوان جنایتکار جنگی هستند.

همچنین طی یک ماه گذشته بحث احتمال صدور حکم بازداشت مقامات صهیونیست از جمله «بنیامین نتانیاهو» نخست وزیر رژیم اشغالگر به خاطر جنایت‌های جنگی علیه مردم غزه بارها تکرار شده و رژیم صهیونیستی تحت حمایت آمریکا در تلاش برای تحت فشار گذاشتن دادگاه لاهه و عقب نشینی این دادگاه از صدور چنین حکمی است.

در این زمینه نتانیاهو از «جو بایدن» رئیس جمهور آمریکا خواسته تا برای ممانعت از صدور حکم بازداشت وی و سایر مقامات ارشد اسرائیلی توسط دادگاه لاهه کاری انجام دهد. بعد از آن اعضای کنگره از هر دو حزب جمهوری‌خواه و دموکرات دادگاه بین‌المللی لاهه را درباره صدور حکم بازداشت علیه مقامات اسرائیلی تهدید و اعلام کرده‌اند که چنین اقدامی با واکنش آمریکا مواجه خواهد شد.

بر همین اساس دادگاه لاهه تاکنون نتوانسته حکم قطعی برای رسیدگی به جنایات اشغالگران در غزه و بازداشت مقامات جنایتکار صهیونیستی صادر کند.

در همین راستا گفتگویی با دکتر «محمود الحنفی» استاد حقوق بین‌الملل و حقوق بشر از فلسطین انجام داده‌ایم که شرح این مصاحبه به صورت سوال و جواب به شکل زیر است:

سوال: نظر شما درباره اقدام آینده دادگاه لاهه ضد جنایت‌های نتانیاهو و صهیونیست‌ها در غزه چیست؟

الحنفی: اول از همه ما متعهد به یک محاکمه عادلانه هستیم و تاکید داریم که جنایتکاران را باید به حداکثر اتهام آنها برسانیم (اتهام آن را کاملا روشن و این جنایتکاران را محاکمه کنیم) و اگر چالش‌هایی پیش روی ما باشد نباید عقب نشینی کنیم و باید قوی باشیم.

در این میان چالش‌هایی پیش روی دیوان بین المللی دادگستری قرار دارد و مشخص است که آقای «کریم خان» دادستان کل دادگاه لاهه تحت فشار قرار دارد. همچنین کاملاً روشن است فشاری که کشورهای غربی بر کریم خان (با هدف جلوگیری از صدور حکم علیه صهیونیست‌ها) وارد می‌کنند بسیار بیشتر از فشاری است که ما (برای محاکمه و صدور حکم علیه اشغالگران) وارد می‌کنیم.

همچنین روشن است که دادستان دادگاه لاهه در معرض وسوسه‌های زیادی قرار دارد که موجب شده تاکنون حکم بازداشت مقامات صهیونیست را صادر نکند. اما با همه این وجود ما او را باز هم تحت فشار قرار می‌دهیم و در اسرع وقت مدارکی را به او ارائه می‌کنیم که مجبور باشد مسئولیت خود را انجام دهد و اگر به تعهدات خود پایبند نباشد باید کناره‌گیری کند و فرد دیگری جایگزین او شود. ما تا آخرین نفس به عدالت پایبندیم حتی اگر چالش‌های زیادی پیش رویمان باشد.

- سوال: به نظر شما آیا دیوان بین المللی دادگستری در این شرایط می‌تواند حکمی علیه نتانیاهو صادر کند؟

الحنفی: این گونه انتظار می‌رفت که تا قبل از پایان ماه آوریل گذشته حکم بازداشت علیه نتانیاهو و مقامات صهیونیست صادر شود و دنیا از این بابت خوشحال بود اما این اتفاق به دلیل فشارهایی که علیه دادگاه لاهه و دادستان آن وجود داشت و ما هم آن را می‌دانیم نیفتاد. بله امکان صدور حکم بازداشت نتانیاهو وجود دارد زیرا جنایت‌های رژیم اشغالگر بسیار زیاد است و نمی‌توان آنها را کتمان کرد.

در این میان کریم خان و دادگاه لاهه همگی زیر بار پاسخگویی و در معرض آزمون قرار دارند تا ثابت شود که دیوان بین‌المللی دادگستری یک دادگاه عادل است و یا اینکه ارزش و اعتبار خود را در مقابل ملت‌ها از دست می‌دهد.

- سوال: کریم خان از جانب چه کشورها یا طرف‌ها تحت فشار است تا حکم بازداشت علیه نتانیاهو را صادر نکند؟

الحنفی: رهبری این فشار علیه کریم خان و دادگاه لاهه را آلمان، فرانسه، انگلیس و آمریکا بر عهده دارند تا کریم خان حکم (بازداشت نتانیاهو و سایر مقامات صهیونیست) را صادر نکند. اخیرا رسانه‌های آمریکایی مطلبی منتشر کردند که نشان می‌داد نمایندگانی در کنگره ایالات متحده رشوه‌های مالی دریافت کرده‌اند تا قانونی صادر کنند مبنی بر اینکه اگر دادستان دادگاه لاهه حکم بازداشت مقامات اسرائیلی را صادر کند علیه دادگاه لاهه محدودیت‌هایی اعمال خواهد شد که این امر به معنای باج خواهی و یک ننگ بزرگ برای قانون بین‌المللی است.

اسرائیل این کمپین را رهبری می‌کند و 89 هیئت دیپلماتیک در جهان دارد و همه این هیئت‌ها دادگاه لاهه و دادستان آن را تحت فشار گذاشته‌اند.

- سوال: شما گفتید که جهان بر پایه ائتلاف‌هاست و پیشنهاد می‌دهید که ائتلافی میان ایران و ترکیه یا کشورهای عربی در برابر ائتلاف غربی به رهبری آمریکا و اسرائیل تشکیل شود. از نظر شما این ائتلاف ایرانی - عربی و ترکی چگونه می‌تواند در برابر ائتلاف غربی در رابطه با جنایت‌هایی که این ائتلاف در غزه مرتکب شده است بایستد؟

الحنفی: اجازه دهید به یک نکته بسیار مهم اشاره کنم اینکه ایران همواره از آرمان فلسطین حمایت می‌کند و این مسئله پوشیده و پنهانی نیست. ایران همچنین بسیار مورد احترام ملت فلسطین قرار دارد و روابط خوبی با بسیاری از کشورهای اسلامی دارد. بنابراین ایران به خاطر وزن و ارزش جغرافیایی و جمعیتی خود می‌تواند ائتلافی تشکیل دهد که شامل کشورهای دوست و کشورهایی که آمادگی حضور در چنین ائتلافی را دارند باشد.

ایران در این زمینه در سطح رسمی و نه در سطح انجمن‌ها و اتحادیه‌ها بلکه از طریق وزارت امور خارجه و با توجه به رهنمودهای امام خامنه‌ای، رهبر معظم انقلاب کار تشکیل چنین ائتلافی را آغاز کرده؛ زیرا این ائتلاف ابزار مهمی در برابر فشارها و ائتلاف‌ها و فشارهایی است که کشورهای غربی ایجاد می‌کنند.

انتهای پیام/

نظر شما