شناسهٔ خبر: 66738565 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: شفقنا | لینک خبر

تداوم اعتراضات در ادلب سوریه؛ هیات تحریر شام برای سرکوب معترضان به خشونت متوسل شد

صاحب‌خبر -

شفقنا-آرامش شکننده‌ای در سراسر استان ادلب در شمال غربی سوریه حاکم است، آن هم پس از یک روز از اقدام هیات تحریر الشام (جبهه النصره سابق) در اعمال خشونت و ضرب و شتم، دستگیری و استقرار پست‌های ایست و بازرسی و قطع ارتباط میان شهرهای مختلف که با هدف تحت محاصره قرار دادن جنبش مردمی انجام شد.

به گزارش شفقنا به نقل از العربی الجدید،  شخصیت‌های شناخته شده معترضان در استان ادلب جمعه گذشته ابتکاری را برای «جلوگیری از ورود شمال غرب سوریه به مرحله هرج و مرج» مطرح کردند که شامل «خروج عناصر مسلح از میادین به موازات تعلیق تظاهرات و حرکت به سمت گفت‌وگوی جدی و بدون قید و شرط از سوی همه طرف‌ها و توقف هرگونه سخنرانی تحریک‌آمیزی» است که منجر به تشدید بحران می‌شود.

هیات تحریر الشام جمعه گذشته برای سرکوب تظاهرکنندگان علیه خود در شمال غرب سوریه به خشونت متوسل شد و موانعی را برای تقسیم شهرها و در تنگنا قرار دادن غیرنظامیان برای جلوگیری از رسیدن آنها به نقاط اصلی تظاهرات به ویژه در شهر ادلب، مرکز این استان مستقر کرد.تشدید تنش‌ها در شهر جسر الشغور و شهرک بنش به حدی رسید که به تیراندازی، ضرب و شتم با باتوم، استفاده از گاز اشک‌آور و دستگیری تعدادی از تظاهرکنندگان انجامید.

مطالبات معترضان علیه تحریر شام

جنبش اعتراضی علیه هیات تحریر الشام در فوریه گذشته و در پی دستگیری‌های گسترده توسط دستگاه امنیتی این گروه تروریستی آغاز شد و بازداشت‌شدگان تحت شکنجه قرار گرفتند که منجر به مرگ برخی از آنها شد، به دنبال این، جنبش مردمی به سرعت در سراسر استان ادلب گسترش یافت و خواستار «سرنگونی الجولانی» (سرکرده تحریر الشام، ابومحمد الجولانی) و اجرای اصلاحات سیاسی و اقتصادی برای جلوگیری از یک انفجار گسترده مردمی به دلیل انباشت بحران‌های ناشی از سیاست تک‌روی در تصمیم‌گیری‌ها توسط هیات تحریر الشام شدند.

«رامی عبدالحق»، فعال حقوق بشر در جنبش اعتراضات مردمی در مصاحبه با العربی الجدید تکید کرد: «تظاهرات متوقف نخواهد شد، ما مسیر شناخته شده‌ای داریم که در حال طی کردن آن هستیم. خشونتی که از طریق دستگاه‌های امنیتی در هیات تحریر شام اعمال می‌شود، سقف مطالبات مردمی را افزایش می‌دهد.»

وی ادامه داد: «مردم خواهان سرنگونی الجولانی و انحلال سازمان امنیت عمومی و تشکیل مجلس شورای واقعی و نیز آزاد کردن همه زندانیان مربوط به آزادی بیان هستند، الجولانی نیز دیکتاتوری همانند دیکتورهای دیگر است لذا ما بر سر چیزی کمتر از سرنگونی وی مذاکره‌ای نخواهیم کرد.»

عبدالحق اظهار داشت: «هر ابتکاری که با سرنگونی الجولانی آغاز نشود از سوی او مطرح شده است، الجولانی تلاش می‌کند با سرکوب و طرح ابتکارعمل‌هایی که در پشت پرده از سوی نهاد امنیتی تحریر الشام مطرح شده است، مطالبات مردم را دور بزند.»

پیش از این، الجولانی خطاب به معترضان با بیان اینکه در دوره اخیر «مطالبات از مسیر واقعی خود منحرف شده و به حالت برهم زدن و تعطیلی منافع عمومی تبدیل شده است»، گفت: «پیش از این درخصوص به خطر انداختن مصالح و قوانین عمومی، عبور از خطوط قرمز هشدار داده بودم، مسدود کردن جاده‌ها، ایجاد مزاحمت برای مردم، ناسزاگویی و حمل سلاح در تظاهرات عمومی، اینها وضعیت فراتر از حد طبیعی است.»

وی اظهار داشت: «در دوره گذشته فقط از زبان گفت‌وگو و تسریع در برآوردن مطالبات مردم استفاده کردیم، اما هیچ فرد، گروه، حزب و جناحی را که بخواهد به شهرهای آزاد شده آسیب برساند، تحمل نمی‌کنیم.»

«ابومحمد الجولانی»، سرکرده هیات تحریر الشام کیست؟

ابو محمد الجولانی در سال 1981 میلادی در شهرک الشحیل از توابع شهر دیرالزور در شرق سوریه در خانواده ای زاده شد که اصلیت آنها متعلق به استان ادلب بود. او به شهر دیرالزور نقل مکان کرد زیرا پدرش کارمند دولت بود و راننده اداره خانه های سازمانی نظامی بود.

الجولانی اولین مراحل آموزش نظامی را به پایان برد و به دانشکده پزشکی دانشگاه دمشق رفت و دوسال پزشکی خواند و در سال سوم دانشگاه به عراق رفت.

الجولانی به گروه القاعده و شاخه عراقی آن بعد از تجاوز سال 2003 میلادی آمریکا به عراق پیوست و زیر فرماندهی «ابومصعب الزرقاوی» و جانشینان او کار می کند. در صفوف گروه القاعده به سرعت پیشرفت کرد و مدارج ترقی را پیمود تا اینکه از نزدیکان الزرقاوی شد. بعد از ترور الزرقاوی در حمله هوایی آمریکا در سال 2006 میلادی، الجولانی از عراق خارج شد و به لبنان رفت و گمان می رود که وی بر امر آموزش «جند الشام» مرتبط با گروه القاعده نظارت داشته است.

الجولانی بار دیگر از لبنان به عراق رفت و آمریکایی ها او را بازداشت و در زندان بوکا زندانی کردند که اداره آن را آمریکایی ها برعهده داشتند. وی در سال 2008 میلادی آزاد و فعالیت نظامی خود را با به اصطلاح “دولت اسلامی در عراق” به سرکردگی ابوبکر البغدادی آغاز کرد. دیری نپایید که رئیس عملیات این گروه در استان موصل شد. چند ماه بعد از آغاز بحران سوریه، الجولانی در ماه اوت به عنوان فرستاده القاعده برای تاسیس شاخه این گروه در کشورش بازگشت تا بتواند از طریق آن در نبرد ضد دولتی شرکت کند.

در ژانویه سال 2012 میلادی، الجولانی در بیانیه ای تشکیل گروه موسوم به «جبهه النصره لاهل الشام» را اعلام کرد که به آنها به اصطلاح «مجاهدان شام»می گفتند. وی از زادگاهش شهرک الشحیل به عنوان خاستگاه برای اقدامات این جبهه استفاده کرد.

این گروه تروریستی در سال ۲۰۱۶ به دنبال فشارهای جامعه جهانی مجبور شد برای پاک کردن پرونده خود از جنایت‌های وحشیانه، نام خود را به «جبهه فتح الشام» تغییر دهد بعدها نیز دوباره نام خود را به هیات تحریر الشام تغییر داد.

متن این خبر در العربی الجدید

نظر شما