شناسهٔ خبر: 66737987 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: عصر ایران | لینک خبر

کشورهای برتر بر اساس آموزش در سال ۲۰۲۴ کدام‌اند؟ (+ اینفوگرافی)

آموزش به‌وضوح نقش مهمی در وضعیت کلی بسامان هر کشور دارد.در این گزارش، کشورهای برتر در آموزش و تحصیلات را بررسی کرده است.

صاحب‌خبر -

سطح تحصیلات از کشوری به کشور دیگر متفاوت است و ارتباط واضحی بین کیفیت سیستم آموزشی یک کشور و وضعیت عمومی اقتصادی و رفاه کلی آن وجود دارد. به طور کلی، کشورهای در حال توسعه به شهروندان خود کیفیت آموزشی بالاتری نسبت به کشورهای کمتر توسعه‌یافته، و کشورهای کاملاً توسعه‌یافته بهترین کیفیت آموزش را ارائه می‌دهند. 

به گزارش تجارت نیوز، بر اساس مشارکت جهانی آموزش، آموزش حق بشر محسوب می‌شود و نقش مهمی در توسعه انسانی، اجتماعی و اقتصادی ایفا می‌کند. آموزش برابری جنسیتی را ترویج می‌کند، صلح را تقویت می‌کند و شانس افراد را برای داشتن زندگی طولانی‌تر و بهتر و فرصت‌های شغلی افزایش می‌دهد. نلسون ماندلا می‌گوید: «آموزش قوی‌ترین سلاحی است که می‌توانید از آن برای تغییر جهان استفاده کنید.»

کشورهای برتر بر اساس آموزش در سال ۲۰۲۴ کدام‌اند؟ (+ اینفوگرافی)

گزارش سالانه «بهترین کشورها» که از سوی US News and World Report، گروه BAV و مدرسه وارتون دانشگاه پنسیلوانیا انجام می‌شود، یک بخش کامل را برای آموزش در نظر گرفته است. این گزارش از هزاران نفر در 78 کشور جهان نظرسنجی می‌کند، سپس آن کشورها را بر اساس پاسخ‌های نظرسنجی دسته‌بندی و رتبه‌بندی می‌کند.

یک سیستم آموزش عمومی توسعه‌یافته که حضور در دانشگاه را شمارش می‌کند و آموزشی با کیفیت بالا ارائه می‌دهد، سیستم ایده‌آل بخش آموزشی این گزارش است و نمرات را از این سه ویژگی و مولفه با وزن و ضریب یکسان، محاسبه و جمع‌آوری می‌کند. از سال 2023، ده کشور برتر بر اساس رتبه‌بندی آموزش به شرح زیر است.

کشورهای برتر بر اساس آموزش در سال ۲۰۲۴ کدام‌اند؟ (+ اینفوگرافی)

به‌رغم اینکه ایالات متحده دارای بهترین سیستم آموزشی بررسی‌شده در جهان است، دانش‌آموزان این کشور به طور مداوم در ریاضیات و علوم نمره کمتری نسبت به دانش‌آموزان بسیاری از کشورهای دیگر کسب می‌کنند. بر اساس گزارش Business Insider در سال 2018، ایالات متحده در نمرات ریاضی در رتبه 38 و در علوم رتبه 24 قرار گرفت.

بحث در مورد اینکه چرا رتبه آموزش ایالات متحده بر اساس استانداردهای بین‌المللی در طول سه دهه گذشته کاهش یافته است، اغلب به این نکته اشاره می‌کند که هزینه‌های دولت برای آموزش نتوانسته با تورم همگام شود.

بیشتر یافته‌ها و رتبه‌بندی‌های مربوط به آموزش در سرتاسر جهان شامل میزان سواد بزرگسالان و سطوح تحصیلات تکمیلی است. با این حال، برخی از مطالعات به دانش‌آموزان فعلی و توانایی‌های آنها در موضوعات مختلف می‌پردازند.

یکی از بررسی‌شده‌ترین مطالعات در مورد آموزش در سراسر جهان، شامل 470 هزار دانش‌آموز ۱۵ساله بود. برای هر دانش‌آموز تست‌هایی در ریاضیات، علوم و خوانش مشابه آزمون‌های SAT یا ACT (آزمون‌های استانداردی که برای پذیرش در کالج در ایالات متحده استفاده می‌شود) اجرا شد. بر اساس این مطالعه، چین بالاترین امتیاز را کسب کرد و پس از آن کشورهای کره، فنلاند، هنگ‌کنگ، سنگاپور، کانادا، نیوزیلند، ژاپن، استرالیا و هلند قرار گرفتند.

از طرف دیگر، بسیاری از کشورها هستند که سیستم‌های آموزشی‌شان ناکافی تلقی می‌شود. این امر می‌تواند به دلیل درگیری داخلی، مشکلات اقتصادی یا برنامه‌هایی با بودجه‌های کم باشد. گزارش نظارت جهانی آموزش برای همه سازمان آموزشی، علمی و فرهنگی سازمان ملل متحد، کشورهای زیر را در جایگاه بدترین سیستم‌های آموزشی جهان رتبه‌بندی می‌کند.

کشورهای برتر بر اساس آموزش در سال ۲۰۲۴ کدام‌اند؟ (+ اینفوگرافی)

 

نظر شما