شناسهٔ خبر: 66734596 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: شفقنا | لینک خبر

چرا فرانسه جمهوری آذربایجان را به دخالت در آشوب‌های مستعمره خود متهم می‌کند؟ + تصاویر

صاحب‌خبر -

شفقنا- آشوب و اعتراض در کالدونیای جدید از مستعمرات فرادریایی فرانسه عمیق‌تر شده است. اما فرانسه چرا جمهوری آذربایجان را به دخالت در این آشوب‌ها متهم می‌کند.

به گزارش سرویس ترجمه شفقنا؛ الجزیره نوشت: فرانسه آذربایجان را متهم کرده است که پشت اعتراضات و خشونت‌هایی است که در چند روز گذشته به دلیل تصمیم دولت فرانسه برای تغییر قانون رای‌گیری، جزیره کالدونیای جدید در اقیانوس آرام را در بر گرفته است. آذربایجان که به طور سنتی حضور کمی در آسیا و اقیانوسیه داشته و نزدیک به 14000 کیلومتر (8700 مایل) با کالدونیای جدید فاصله دارد، اتهامات مربوط به مداخله را رد کرده است.

پس از تصویب اصلاحاتی در پارلمان فرانسه تظاهرات در کالدونیای جدید آغاز شد. این قانون به فرانسوی‌هایی که 10 سال یا بیشتر در کالدونیای جدید زندگی می‌کنند اجازه می‌دهد در انتخابات محلی رای دهند.

دولت فرانسه استدلال کرده است که این اصلاحات دموکراسی را در مجمع الجزایر حفظ می کند. اما مردم محلی – به ویژه آنهایی که از جوامع بومی «کاناک» هستند که 40 درصد جمعیت جزایر را تشکیل می دهند – می ترسند که این امر تلاش آنها برای کسب استقلال از فرانسه را تضعیف کند.

کالدونیای جدید، یکی از بزرگ‌ترین سرزمین‌های فرادریایی فرانسه، بین استرالیا و فیجی قرار دارد. فرانسه این قلمرو را در سال 1853 اشغال و عمداً آن را با شهروندان فرانسوی که جوامع بومی کاناک را آواره کردند، پر کرد. در این اعتراضات تاکنون 5 نفر کشته شده‌اند. اما در این میان نقش جمهوری آذربایجان چیست؟

فرانسه پس از مشاهده پرچم جمهوری آذربایجان در کنار نمادهای کاناک در تظاهرات، باکو را به مداخله متهم کرد. تصاویر چنین پرچم هایی نیز در شبکه های اجتماعی دست به دست شده است. اما ماجرا به چند سال پیش بازمی‌گردد. در ژوئیه 2023، باکو از شرکت کنندگان طرفدار استقلال از سرزمین های فرانسوی مارتینیک، گویان فرانسه، کالدونیای جدید و پلینزی فرانسه برای کنفرانسی با عنوان «به سوی حذف کامل استعمار» دعوت کرد.

این کنفرانس منجر به تشکیل گروه ابتکاری باکو شد که هدف آن حمایت از مبارزه عادلانه مردمی است که از سیاست استعماری فرانسه رنج می برند. این هفته، این گروه بیانیه‌ای منتشر کرد که در آن با مردم بومی کاناک علیه اصلاحات جدید فرانسه ابراز همبستگی کرد.

وزیر کشور فرانسه روز پنجشنبه به کانال تلویزیونی فرانس 2 گفت که آذربایجان، در کنار چین و روسیه، در کالدونیای جدید مداخله می کنند.

اما با اینکه باکو هرگونه دخالت در مستعمرات فرانسه را رد می‌کند اما ریشه اختلاف دو کشور به چند سال پیش بازمیگردد. تنش بین فرانسه و آذربایجان نیز از زمانی که فرانسه حمایت خود را از ارمنستان در مناقشه بر سر منطقه مورد مناقشه و جدایی ناگورنو-قره باغ که مورد ادعای هر دو کشور است، بالا گرفته است. فرانسه، که جمعیت قابل توجهی از ارامنه با حدود 650000 نفر را در خود جای داده است، در درگیری با آذربایجان بر سر قره باغ کوهستانی، در کنار ارمنستان قرار گرفته است. همین موضوع باعث ناراحتی جمهوری آذربایجان شده است.

این خبر را در الجزیره ببینید

نظر شما