شناسهٔ خبر: 66734404 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه رسالت | لینک خبر

جهش تولید نقطه عطفی برای صنعت مرغداری ایران

ماه های پایانی سال 1402 نقطه عطفی برای صنعت مرغداران ایران بود. جوجه ریزی منظم از یک سو و تامین کافی و بهنگام از سوی دیگر موجب گردید تا علی رغم چالش در تامین گوشت مرغ، نه تنها از مرحله نگرانی برای تامین گوشت مرغ برای جامعه ایران رهایی یابیم بلکه پای در مسیر صادرات بگذاریم.

صاحب‌خبر -

ماه های پایانی سال ۱۴۰۲ نقطه عطفی برای صنعت مرغداران ایران بود. جوجه ریزی  منظم از یک سو و تامین کافی و بهنگام از سوی دیگر موجب گردید تا علی رغم چالش در تامین گوشت مرغ، نه تنها از مرحله نگرانی برای تامین گوشت مرغ برای جامعه ایران رهایی یابیم بلکه پای در مسیر صادرات بگذاریم.
بر اساس آمارها جوجه ریزی یک میلیون و ۳۵۰ هزارتایی در ماه های پایانی سال ۱۴۰۲ موجب رسیدن این دستاورد بوده است.در سال ۱۴۰۲ صادرات گوشت مرغ ۳۵ هزار تن به ارزش  ۱۳ میلیون دلاربوده است. در این خصوص رضا مبصری،  دبیر انجمن شرکت های زنجیره ای تولیدکننده گوشت مرغ در گفت و گو با روزنامه «رسالت» گفت: امروز شاهد آن هستیم که تولید گوشت مرغ افزایش چشمگیری درکشور داشته است و باید توجه داشت که مازاد عرضه اگر با تقاضای بیشتر یا امکان صادرات همراه نشود، می تواند در درازمدت برفرآیند تولید اثرداشته باشد. مبصری افزود: از آنجایی که ما موافق رونق تولید هستیم و نمی خواهیم خللی بر چرخه تولید وارد شود به همین منظور باید در هر سه بخش تقاضا یعنی تقاضای عمومی، تقاضای دولتی و مانع زدایی از محدودیت صادرات فعال باشیم. به نظر می رسد تاکید برتقاضای عمومی بسیار مناسب بوده که البته باید با تقاضای دولتی و تسهیل صادرات تکمیل گردد.
وی ادامه داد: ما باید بتوانیم بدون محدودیت، مازاد عرضه گوشت مرغ را صادر کنیم تا تولید کننده متضرر نشود و جلوی کاهش تولید گرفته شود 

 تولید ۲۵۰ هزار تنی گوشت مرغ  
مبصری گفت: در امسال  توانستیم با تامین کافی نهاده، به تولید ۲۵۰ هزار تن گوشت مرغ برسیم . 
وی افزود: سال گذشته به دلیل اینکه تراز تولید منفی بود صادرات بسیار کمی داشتیم اما امسال به دلیل رونق تولید می توانیم ارزآوری مناسبی از صادرات گوشت مرغ برای کشور داشته باشیم. مبصری تاکید کرد: اگر دولت بتواند قرار دادهای پشتیبانی خود را در کنار رفع محدودیت صادرات افزایش دهد ما می توانیم به تعادل بازار دست یابیم. 

 توان تولید ۳ میلیون تن گوشت مرغ 
مبصری تاکید کرد: ما توان تولید سه میلیون تن گوشت مرغ را در سال جاری داریم که و بهترین راه برای بالا نگه داشتن سطح تولید افزایش بازارهای تقاضا، عدم محدودیت صادرات و افزایش تقاضای دولتی است.
همچنین در سال ۱۴۰۲ با صادرات ۱۳۸ هزار تنی تخم مرغ، توانستیم به ارزآوری ۱۵۶ میلیون دلاری دست یابیم 

  تبدیل ایران از وارد کننده به صادر کننده تخم مرغ
آمارها نشان می دهد تا سال ۱۴۰۰ ایران وارد کننده تخم مرغ بود اما با روی کارآمدن دولت سیزدهم ، کشور تبدیل به صادرکننده تخم مرغ شده و روند افزایشی در ارزآوری داشته است.
بر اساس آمار رسمی، در سال ۱۴۰۱ میزان صادرات تخم مرغ ۵۴ هزار تن بوده است و در سال ۱۴۰۲ این میزان به ۱۵۶ هزار تن افزایش می یابد.

​​​​​​​

نظر شما